Opel Corsa TR 1984

De oer corsa

Moderators: freek corsa, Aapje

Plaats reactie
Bericht
Auteur
CorsaTR
Fanatieke Poster
Berichten: 209
Lid geworden op: 30-09-2009 19:22

Opel Corsa TR 1984

#1 Bericht door CorsaTR » 03-12-2009 14:13

Hallo allemaal :-D

Ik ben Arie en heb een Opel Corsa TR 1.2s luxus (TR-R) !
Hij is nieuw gekocht door me opa op 9 januari 1984, daarna overgegaan naar me vader en sinds oktober 2008 heb ik mijn rijbewijs en rijd ik erin. Het is dus eigenlijk wel een familiestuk geworden :D .
Sindsdien hebben me vader en ik samen de corsa helemaal opgeknapt.

Dit zijn wat foto's van hoe ik de corsa kreeg toen ik me rijbewijs had gehaald.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Door roest moest de auto goed aangepakt worden.
Oa. is de bodem vervangen, de onderkant van de rechterdeur, rond het slot van de kofferbak, linksachter bij de uitlaat en de keienvanger :eek:
Ook heb ik de bumpers zwart gespoten en de achterramen geblindeerd. En heb ik weer 4 dezelfde velgen :P.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat foto’s die ik gemaakt had toen de onderkant strak was en hij door de APK was gekomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De APK zelf was trouwens geen makkie, ik kreeg een steekproef van het RDW waarbij 2 keurmeesters kwamen kijken. Ze hebben in 20 minuten de hele auto bekeken. En gingen zelfs met een kastje in de corsa rijden waarmee ze de remsnelheid konden testen.
Ik kreeg nog een pluim van de mensen van het RDW, ze vonden het erg leuk dat de auto opgeknapt werd en ondanks zijn leeftijd zonder problemen door de APK kwam :D

Toen nog een wielrand vervangen en ik vond de auto aardig hoog staan, dus een FK verlagingsset gekocht. 6cm verlaging :) .
De velgrand na wat getik:
Afbeelding
En de nieuwe:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Velgen waren trouwens even geleend om te kijken hoe het staat :P

Het was eerst de bedoeling de auto in de orginele kleur te houden en de kosten laag te houden, maar alle aangepakte stukken en het hele dak waren door het spuiten met spuitbussen anders van kleur. Ook zag je allemaal ‘eilanden’ in de glans door de delen die overgespoten waren.
Dus kwam het besluit om de TR geheel over te laten spuiten :D
Hier het resultaat wors (TR-R) !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook nog een Wiegers veerpootbrug gehaald trouwens :) !
Afbeelding
Afbeelding
Detail shotje :mrgreen: .
Afbeelding

GSI stoelen geregeld via alphox van het Opel-forum. Echt bedankt hiervoor Joost wors !
Afbeelding


De nieuwe velgen :D !
Afbeelding
De standaard remmen kunnen niet echt meer mee in deze tijd, het is nog aardig schrikken als een moderne auto voor je in de remmen gaat en jij het nog maar net kan bijbenen.
Daarom en ook om in de toekomst een 2 liter in te kunnen bouwen, heb ik 2.0 remmen gemonteerd.
De remmen zijn eerst gestraald en daarna hittebestendig zwart gespoten.
Afbeelding
De remmen vullen de velgen mooi op :)
Afbeelding

Eindelijk een dashboard gevonden met toerenteller!
Afbeelding
Bijpassend detail, met het bijbehorende klokje :D
Afbeelding

Toen kreeg de corsa een lekke koppakking.

Hierbij heb ik alle kleppen weer netjes gemaakt:
NA en VOOR:
Afbeelding
Glimmen weer netjes:
Afbeelding
Daarna heb ik ze natuurlijk op de kop ingesleten!

De gevlakte kop:
Afbeelding

Nu het toch open lag heb ik de inlaatpoorten in de kop geflowd en het inlaatspruitstuk goed gelijk gemaakt aan de kop, zodat er geen rand meer is:
Afbeelding
Afbeelding
Het is niet helemaal 100% glad, maar de gietstructuur is er helemaal uit en de hele kleine bobbeltjes zijn meer werk dan dat het iets opleverd :lol:

Het nokkenas bleek ingesleten te zijn, deze is vervangen door een nokkenas van een 1.6 (C16NZ)
Dit was mijn kleplift en slijtage (orginele kleplift -slijtage nokkenas - slijtage slepers)
Afbeelding

WEET IEMAND DE KLEPLIFT VAN EEN C16NZ NOKKENAS?? :?:
Dit zou ik graag willen weten.

En toen kon ik weer rijden :D
Afbeelding
Afbeelding

Het interieur was van alle kleuren wat, dus heb ik alles zwart gespoten:
Afbeelding

Ik wilde lager dus heb ik een schroefset voor de voorkant gekocht:
Afbeelding

En heb ik eindelijk de witte knipperlichten opgehaald en gemonteerd.
Wilde ze echt al een hele tijd :D
Afbeelding

vandaag de schroefset eronder gezet, ik dacht ik zet hem met 2,5cm schroefdraad over, dan kan ik altijd nog lager gaan..
Nou ik kon er alleen achteruit het vak mee uit, liep na deze foto al aan bij het teruggaan in het vak :P
Afbeelding
jammer dat er niet mee te rijden valt, wat een plaatje toch zo'n hoogte!

Ik heb in de voorbereiding naar de DAF nog wat dingen gedaan en hierbij het foto verslagje.
Ik heb een semi prof poetsset gehaald:
Afbeelding

En mijn achterramen opnieuw geblindeerd met hulp van TOMTOM en een handdoekhaakje :-D :
Afbeelding

Foto's van na het poetsen en blinderen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En heb ik centreerringen of Pigotrings via ebay gehaald, voor 8,50 echt een aanrader!
Afbeelding
Geen getril meer met de 460Km rit van en naar de DAF :D

Foto's van de CorsaA stand op het Duitse Autosport Festival 8) :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Dit schildje overleefde de rit niet..

En heb ik de olie/filter en remcilinders van achteren vervangen (1 was lek, de andere oud :P)
Afbeelding

Toen hij op de brug stond kon ik zien dat de tectyllaag er nog mooi op zit!
Afbeelding


Op mijn werk ben ik bezig geweest een 2.0 ombouw set te maken :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik M-tech dik-dun aandrijfassen gekocht:
Afbeelding

De lak had wat aandacht nodig, er zat een plekje op de wielrand linksachter:
Afbeelding
Zo´n roestplekje kwam onder de lak bubbelen dus snel voor de pekel periode wegwerken!

Afbeelding
Afbeelding
Ziet er weer helemaal goed uit :D

Afbeelding

pastry
Site Admin
Berichten: 2925
Lid geworden op: 30-08-2008 08:22

#2 Bericht door pastry » 03-12-2009 14:29

netjes hoor!! wors
Corsa A Michalak Spider nr 31 - 1985
Corsa A GT - 1986
Corsa A Z20LET
Corsa A GSI C20XE -210pk- 1992

Gebruikersavatar
Hakkie
Site Admin
Berichten: 2187
Lid geworden op: 30-08-2008 14:03

#3 Bericht door Hakkie » 03-12-2009 15:06

:love: Prachtig mooi geworden yes , zwart is gewoon de "kleur" he 8) 8) :D
Afbeelding

oldskool79
Fanatieke Poster
Berichten: 100
Lid geworden op: 03-11-2009 10:30

#4 Bericht door oldskool79 » 03-12-2009 16:22

Hey,

moeten we ze maar eens naast elkaar gaan zetten :D

ziet er erg netjes uit
Freude mit fahren

Steven_stepje
Senior member
Berichten: 1143
Lid geworden op: 30-08-2008 19:05

#5 Bericht door Steven_stepje » 03-12-2009 17:13

netjes hoor.
Vind de nieuwe kleur onwijs netjes staan!
Houden zo.

Ik zelf zou alleen de binnenkant ff afmaken (alles op elkaar afstemmen).
Of origineel, of helemaal gsi (bijvoorbeeld).

Maar das helemaal aan jou natuurlijk.

yes

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#6 Bericht door freek corsa » 03-12-2009 18:36

(NC)
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

sebastiaankadettcabriogsi
Forum junkie
Berichten: 646
Lid geworden op: 12-10-2008 14:45

#7 Bericht door sebastiaankadettcabriogsi » 03-12-2009 22:26

mooi ding

maar passen er wel 2.0 remmen in die velgen?
WWW.OPELGRUNN.FORUMUP.COM !


Corsa A1 TR C20NE Turbo
vw lupo 1.2 3L
Yamaha R1 Rossi uitgevoerd

CorsaTR
Fanatieke Poster
Berichten: 209
Lid geworden op: 30-09-2009 19:22

#8 Bericht door CorsaTR » 03-12-2009 22:41

bedankt allemaal :)

De kleur bevalt idd heel erg! Het is een BMW kleur, 668 Jetblack.
Was wel grappig toen me baas BMW brochures bij zich had om de nieuwe wagen die hij wilde kopen te laten zien en ik hem de kleur van mijn 26jaar oude auto aan kon wijzen :-D

Ik vind de groene deurpanelen en tapijt wel leuk staan, ook is het dashboard groen dus dat zou dan ook anders moeten als ik volledig naar gsi zou gaan.
Wel wil ik nog een tellerbak met toerenteller, heb nu een kleine losse toerenteller maar in het dashboard is natuurlijk mooier. En dan is het nog eens orgineel Opel ook :)

@sebastiaankadettcabriogsi: haha dat past idd. niet :P was de velgen gister vergeten te melden :lol:

Update toegevoegd aan eerste post :-D

Fl!pke
Fanatieke Poster
Berichten: 106
Lid geworden op: 04-09-2008 17:38

#9 Bericht door Fl!pke » 03-12-2009 23:05

Nice job!
Opel Kadett E GSI 2.0 12v
Opel Corsa A1 1.0s

CorsaTR
Fanatieke Poster
Berichten: 209
Lid geworden op: 30-09-2009 19:22

#10 Bericht door CorsaTR » 06-12-2009 16:09

Voor de wat langere termijn heb ik 2liter ambities (het kan ineens hard gaan, dit was ook eerst een budget project :P ), alleen twijfel ik nog steeds tussen een c20ne of een c20xe.

Ik zie veel mensen eerst de 8v inbouwen maar dan later toch overstappen op de 16v.

Kan ik dan beter een hoop werk besparen en meteen een 16klepper pakken? Ikzelf heb het nog nooit meegemaakt dus hoor ik graag de mening van mensen die daar ervaring mee hebben.

Waarom zijn de c20xe motoren met rotor ontsteking trouwens minder in trek als die met dis ontsteking?

Plaats reactie

Terug naar “Corsa A1 ”