Problemen met oliedrukmeter
Moderators: freek corsa, Aapje
-
- Starter
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 07-02-2014 23:39
Problemen met oliedrukmeter
Sinds gisteren heb ik een teller/ instrumentenpaneel van een Opel Corsa A3 GSI.
Had vandaag alle tijd om mij te vermaken met het inbouwen hiervan.
Extra draadje getrokken voor de oliedrukmeter.
Toen ik de motor startte ging de naald van de oliedrukmeter helemaal naar rechts, voorbij de rechtse streepje.
De oliedruklampje ging niet uit maar bleef heel zachtjes branden.
Heb het elektrisch schema erbij gepakt, en daar staat een oliedrukschakelaar (S14 die de oliedruklampje aanstuurt) en een oliedrukgever (P10 die de oliedrukmeter aanstuurt).
Volgens het schema moet de draad (BLGE 0,75 los van de 14-pins stekker) aangesloten worden op de oliedrukgever (P10).
Ik denk dat ik de draad hierop aangesloten heb (deze zit bij de oliepomp onder de dynamo).
Maar hier was al een draad op aangesloten die naar de computer van de injectie ging.
Wat heb ik fout gedaan en wie kan mij helpen
Ter verduidelijking een afbeelding van het elektrisch schema met daarop de instrumentenpaneel afgebeeld.
Had vandaag alle tijd om mij te vermaken met het inbouwen hiervan.
Extra draadje getrokken voor de oliedrukmeter.
Toen ik de motor startte ging de naald van de oliedrukmeter helemaal naar rechts, voorbij de rechtse streepje.
De oliedruklampje ging niet uit maar bleef heel zachtjes branden.
Heb het elektrisch schema erbij gepakt, en daar staat een oliedrukschakelaar (S14 die de oliedruklampje aanstuurt) en een oliedrukgever (P10 die de oliedrukmeter aanstuurt).
Volgens het schema moet de draad (BLGE 0,75 los van de 14-pins stekker) aangesloten worden op de oliedrukgever (P10).
Ik denk dat ik de draad hierop aangesloten heb (deze zit bij de oliepomp onder de dynamo).
Maar hier was al een draad op aangesloten die naar de computer van de injectie ging.
Wat heb ik fout gedaan en wie kan mij helpen
Ter verduidelijking een afbeelding van het elektrisch schema met daarop de instrumentenpaneel afgebeeld.
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 02-01-2010 19:59
Als ik het goed begrijp zit er een draad aangesloten naar je instrumentpaneel die je zelf hebt getrokken en een draad naar je ECU? Als dat het geval is, haal die draad van je ECU los en sluit alleen de draad naar je instrumentenpaneel aan.
Want dat je olielampje zwak gaat branden moet een massastoring zijn.
Want dat je olielampje zwak gaat branden moet een massastoring zijn.
LEICHTBAU MOTORSPORT
-
- Starter
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 07-02-2014 23:39
Dank voor de snelle reactie!
Er ging een draad (Blaauw- groen) van de ECU naar de oliedrukmeter/ oliedrukgever.
Heb zelf een draad (Blaauw-groen) getrokken die van de oliedrukmeter naar de oliedrukmeter/ oliedrukgever gaat.
Heb vandaag met een multimeter gekeken of er spanning op de draad stond die ik zelf getrokken had.
Dit terwijl de motor stationair liep.
Zat geen spanning op.
Ga er vanuit dat er spanning op moet zitten.
Wat ik ook raar vind is dat er een draad vanaf de oliedrukmeter/ oliedrukgever naar de ECU gaat, want op het elektrische schema is dat niet aangegeven.
Hierbij nog even een foto van de oliedrukmeter/ oliedrukgever met desbetreffende draad:
Daar waar de krimpkous te zien is, is de extra draad aan de bestaande gesoldeerd.
Er ging een draad (Blaauw- groen) van de ECU naar de oliedrukmeter/ oliedrukgever.
Heb zelf een draad (Blaauw-groen) getrokken die van de oliedrukmeter naar de oliedrukmeter/ oliedrukgever gaat.
Heb vandaag met een multimeter gekeken of er spanning op de draad stond die ik zelf getrokken had.
Dit terwijl de motor stationair liep.
Zat geen spanning op.
Ga er vanuit dat er spanning op moet zitten.
Wat ik ook raar vind is dat er een draad vanaf de oliedrukmeter/ oliedrukgever naar de ECU gaat, want op het elektrische schema is dat niet aangegeven.
Hierbij nog even een foto van de oliedrukmeter/ oliedrukgever met desbetreffende draad:
Daar waar de krimpkous te zien is, is de extra draad aan de bestaande gesoldeerd.
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 02-01-2010 19:59
Even voor de duidelijkheid, als je dat oliepilootje bedoeld die zorgt er alleen voor dat als de motor voldoende druk heeft het lampje uitgaat. Het is een 1 polige stekker je kan er dus nooit 2 signalen vandaan halen. Je hebt een oliepotje nodig die de druk daadwerkelijk meet, 2 aparte aansluitingen.
LEICHTBAU MOTORSPORT
-
- Moderator
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: 31-08-2008 07:18
-
- Starter
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 07-02-2014 23:39
Zo komen we er wel!
Heb net nog een site gevonden (wel in het Engels) die het bevestigd:
http://www.max-boost.co.uk/max-boost/in ... 0where.htm
Als m'n Engels goed is, dan is de pen met draad voor de oliedruk en de zwart kunststof stekker voor de olielampje.
Heb net nog een site gevonden (wel in het Engels) die het bevestigd:
http://www.max-boost.co.uk/max-boost/in ... 0where.htm
Als m'n Engels goed is, dan is de pen met draad voor de oliedruk en de zwart kunststof stekker voor de olielampje.
-
- Senior member
- Berichten: 1067
- Lid geworden op: 22-01-2010 10:41
Voor zover ik weet zijn beide draden ook voorhanden in de originele kabelboom. Ik heb mijn kabelboom los liggen, dus heb ff een fotootje gemaakt (wel van een corsa zonder ECU):
Als ik het goed heb is de blauw-groene draad (waar 't gele stukje draad met label aan vast zit) voor het olielampje en de blauw-gele met het ronde stekkertje voor de oliedruk. Correct me if i'm wrong!
Als ik het goed heb is de blauw-groene draad (waar 't gele stukje draad met label aan vast zit) voor het olielampje en de blauw-gele met het ronde stekkertje voor de oliedruk. Correct me if i'm wrong!