Pagina 1 van 2

Snelheidsverschil

Geplaatst: 20-05-2010 23:19
door Sander20
Beste mensen,

Ik loop al een tijdje rond met de vraag WAAROM de peugeot 205 1.4i uit 1990 van mijn collega zoveel pittiger/sneller is dan de goede ouwe A corsa uit 1992.

Volgens autoweek gegevens zit de peugeot 205 1.4i in 10,6 !! seconden op 100 km/h en het corsatje op 12,5 sec. Nu moet ik toegeven dat je ook echt in je stoel gedrukt wordt als je in die blokkendoos het gas intrapt.

Ik heb al half internet afgezocht naar een verklaring waarom die rotdingen zo snel zijn. Volgens mijn collega ligt het aan de vertanding van de versnellingsbak, maar dat lijkt mijzelf erg sterk. Nu heb ik niet zoveel verstand van autos om dit met zekerheid te zeggen, dus het kan goed zijn dat het daar wel aan ligt...

Natuurlijk zitten we hier op een A corsa forum, maar ik hoop toch dat iemand mij dit kan verklaren, want iedere dag wordt me dit weer in mijn gezicht gewreven door mijn inmiddels niet meer zo gewaardeerde collega :P

Ook hoop ik dat ik niet gebanned word ivm het aankaarten van peugeot, alvast excuses :-D

Geplaatst: 20-05-2010 23:29
door crossagek
heeft puur met de versnellingsbak te maken . corsa heeft langere vertanding dan de peukepot en is daardoor niet zo vlot in de eerste 3 versnellingen . peukepot is juist weer niet zo vlot in de 4 en 5de versnelling waar opel juist wel weer in door trekt ;)

kameraad van mij had een peukepot 309 1.4i en ik een corsa A3 1.4i sport , eerste 3 versnellingen hield ik hem niet bij , daarna hield hij mij weer niet bij ;)

Geplaatst: 20-05-2010 23:43
door freek corsa
Ik vind opel mono point motoren ook niet echt snel hoor.

Geplaatst: 20-05-2010 23:45
door Sander20
Hmm... dat klinkt wel logisch!

Toch is het zo dat als ik naar de 5 schakel het helemaal afgelopen is met het vermogen... In de 4 gaat het nog wel lekker, maar bij de 5 wordt het toch wel triest.

Ligt dit aan mij? Zou de c14nz in de 5 nog steeds veel vermogen moeten hebben? Want dan moet ik weer ff gaan sleutelen denk ik :-D

Geplaatst: 21-05-2010 02:05
door McKaamos
Sander20 schreef:Hmm... dat klinkt wel logisch!

Toch is het zo dat als ik naar de 5 schakel het helemaal afgelopen is met het vermogen... In de 4 gaat het nog wel lekker, maar bij de 5 wordt het toch wel triest.

Ligt dit aan mij? Zou de c14nz in de 5 nog steeds veel vermogen moeten hebben? Want dan moet ik weer ff gaan sleutelen denk ik :-D
Vermogen heb je altijd, niet in een bepaalde versnelling ;)
Het kost alleen meer kracht om de wielen om te draaien in een hogere versnelling ;) Technisch gezien kan je in een lagere versnelling meer explosies kwijt in 1 omwenteling, en dat voelt als vermogen, maar dat is het niet ;)

Buiten de versnellingsbak heeft ook de hoeveelheid koppel vooral bij het optrekken een sterke invloed.
De C14NZ heeft 103 newtonmeter koppel. Als die peug meer heeft, komt hij (bij dezelfde overbrengingsratio) sneller weg.

Een C14NZ icm een F10/5WR versnellingsbak (standaard op de A3) levert in de 5 vooral cruise speed op. Optrekken doettie niet echt meer omdat dat teveel vermogen kost.
In de 4 trekt het best lekker nog.
Top van een C14NZ+F10/5 ligt vziw hoger als van een Peug205. Komt door de vertanding. Cruised rustiger, maar trekt niet lekker door.

Anyway, over vertanding gesproken. Heb je ooit gespeeld met Lego Technic?
Wel eens geprobeerd om een klein tandwiel op een groot tandwiel te zetten? Gevoeld dat het minder moeite kost om met de kleine de grote te laten draaien als andersom?
Dat gaat net zo in een versnellingsbak. Klein motortandwiel en een selectie aan tandwielen om er achter te hangen. Van een hele grote (eerste versnelling) naar een hele kleine (vijfde versnelling)

Een F10/5 begint ergens bij de 4.9:1 (4.9x zo groot tandwiel aan de wielkant als dat er aan de motor zit) en eindigt bij de 0.89:1 (0.89x zo groot tandwiel aan de wielkant, een kleinere als aan de motor dus).
Dat betekent dat de motor bijna 5 keer rond moet om de aandrijf as rond te draaien in de eerste versnelling. Zou je daar 6 keer van maken, trek je nog harder op, maar moet je ook eerder schakelen naar de tweede versnelling, omdat de motor dan heel snel aan het einde van z'n toerenbereik zit en in de limiter schiet.

Edit:
Na de versnellingsbak is er ook nog je Finaldrive. Dat is de overbrenging van de uitgaande as van de versnellingsbak naar je differentieel (die het midden van je aandrijf-as vormt).
Als je er echt iets aan wil doen, zou ik eens op zoek gaan naar een ander differentieel.
Dat is namelijk een tandwiel met een mechaniek in het midden. Als je een grotere kan vinden die je in de versnellingsbak kwijt kan, wordt de ratio groter en trek je over het hele bereik van je auto harder op. Nadeel is dat je topsnelheid lager wordt en de motor hoger in toeren zal zitten om b.v. 120kmh te behalen.
Ik heb zo m'n boeken niet bij de hand, maar misschien dat er een ander model Corsa is waar een groter differentieeltandwiel in zit. Zou dan redelijk plug-n-play worden.

Edit2:
Ik heb trouwens pas eens uitgezocht wat een F10/5WR met een GSi 1,6i motor doet. Ik ben er achter gekomen dat die interesanter is om mee te sprintracen. Flikker je F13/5CR maar aan de kant en scoor een F10/5WR, en je wint elke sprint tussen twee GSi's.

Geplaatst: 21-05-2010 10:14
door Sander20
Kijk dat is nog eens info waar we iets aan hebben ;)

De 205 van mn collega heeft overigens een top van 177... ook belachelijk hoog en mijn corsatje stopt bij ong. 165 km/h.

Nu je het zo over dat 'cruisen' hebt, mijn corsa klinkt idd een stuk rustiger en kalmer als je 140 rijdt dan de 205. De 205 maakt een ongelofelijke herrie, terwijl die van mij lekker dof en rustig klinkt.

Je hebt het over vervangen van het diferentieel.. Is dit veel werk en uberhaupt wel zelf te doen? Ben namelijk niet zon fan van sleutelen aan de aandrijving.. Als het werkt kun je dat beter met rust laten vind ik

Geplaatst: 21-05-2010 13:24
door McKaamos
Sander20 schreef:Kijk dat is nog eens info waar we iets aan hebben ;)

De 205 van mn collega heeft overigens een top van 177... ook belachelijk hoog en mijn corsatje stopt bij ong. 165 km/h.

Nu je het zo over dat 'cruisen' hebt, mijn corsa klinkt idd een stuk rustiger en kalmer als je 140 rijdt dan de 205. De 205 maakt een ongelofelijke herrie, terwijl die van mij lekker dof en rustig klinkt.

Je hebt het over vervangen van het diferentieel.. Is dit veel werk en uberhaupt wel zelf te doen? Ben namelijk niet zon fan van sleutelen aan de aandrijving.. Als het werkt kun je dat beter met rust laten vind ik
Mwah, trek er een middagje voor uit?
Versnellingsbak er af halen (aandrijf assen er uit en losbouten van de motor) en dan de versnellingsbak open trekken.
Diff en gearbox zijn 1 geheel op een Corsa. (en eigenlijk op bijna alle FWD wagens van Opel)
Het tandwiel waar de aandrijf assen in steken is het differentieel. Die er uit, andere (met meer tandjes) er in, en je trekt harder weg.
Als het nu een 22tands is (bijvoorbeeld) en je doet er een 23 tands voor terug scheelt dat al.

Zou niet al te gek veel moeite moeten zijn, maar je moet wel eerst even zorgen dat je een passende nieuwe diff hebt.
Wat ook sterk aan te raden is, is een werkplaats handboek. Het boek van Haynes staan complete diagrammen van de verschillende versnellingsbakken in, inclusief montage/demontage schema's.

Geplaatst: 21-05-2010 13:30
door freek corsa
wat een lap tekst :eek:

Geplaatst: 21-05-2010 13:32
door McKaamos
freek corsa schreef:wat een lap tekst :eek:
Sja, ik houd er van om uitgebreid en uitvoerig te antwoorden op serieuze vragen ;)

Geplaatst: 21-05-2010 15:18
door sneeuwwitje
nou daar heb ik geen probleem mee... lekker leesvoer :) maar iig nuttig leesvoer ...

btw vond zelf juist dat mijn oude 1.3n erg rap was in vergelijking met andere auto's...

voornamelijk vrienden e.d. met zwaarder spul stonden ervan te kijken hoe levendig die 60 shetlanders waren, wel met 4 bak ... was juist na mijn idee extreem lang..