Misschien een rare vraag, en ik weet ook niet of ik het goed kan uitleggen.
Maar ik zie met regelmaat in advertenties of projecten of dergelijks. Geouwehoer over phase 2 getuned, of fase 3 chip..
Nu ik er naar zoek kan ik natuurlijk geen goed voorbeeld vinden. Maar bestaat er in (motor)tuning een soort systeem qua fasen/gradaties? En zo ja wat is dit precies?
phase / fase # tuning
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 24-09-2010 19:54
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09
Ja en nee.
Het is een manier om mensen die geen verstand van techniek hebben, toch te laten begrijpen hoever de motor is aangepast.
Ik weet niet wat de fase of phase stappen inhouden.
Wel weet ik heel veel van de techniek die komt kijken bij het bouwen van krachtige motoren, met en zonder drukvulling.
Het is een manier om mensen die geen verstand van techniek hebben, toch te laten begrijpen hoever de motor is aangepast.
Ik weet niet wat de fase of phase stappen inhouden.
Wel weet ik heel veel van de techniek die komt kijken bij het bouwen van krachtige motoren, met en zonder drukvulling.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
-
- Forum junkie
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 30-06-2009 19:09
een goed voorbeeld hiervan is bv. eds. voor de c20let/z20let hebben. voor deze motoren hebben phase 1-2-3-4 enz.
hier is geen standaart systeem die tuners toepassen, dit verzinnen/proberen/maken ze zelf.
hoe verder je gaat in de phases, hoe meer je moet aanpassen en hoe meer het ook kost.
ik het geval van een c20let:
phase 1,260pk, is bv. een standaart chiptuning .
phase 2,285pk, grotere uitlaat en intercooler nodig.
phase 3,310pk, moet je aanpassingen doen aan je brandstof systeem en aan je wastegate
phase 4,320+pk) heb je weer een gebouwd onderblok(lage compressie zuigers, stalen drijfstangen enz.) en een andere/grotere turbo nodig.
hier is geen standaart systeem die tuners toepassen, dit verzinnen/proberen/maken ze zelf.
hoe verder je gaat in de phases, hoe meer je moet aanpassen en hoe meer het ook kost.
ik het geval van een c20let:
phase 1,260pk, is bv. een standaart chiptuning .
phase 2,285pk, grotere uitlaat en intercooler nodig.
phase 3,310pk, moet je aanpassingen doen aan je brandstof systeem en aan je wastegate
phase 4,320+pk) heb je weer een gebouwd onderblok(lage compressie zuigers, stalen drijfstangen enz.) en een andere/grotere turbo nodig.
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 24-09-2010 19:54