MOTOR / VERSNELLINGSBAK nummers...

Voor alle 2.0 16v en turbo motoren.

Moderator: freek corsa

Plaats reactie
Bericht
Auteur
valkenburg
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-08-2012 21:12

MOTOR / VERSNELLINGSBAK nummers...

#1 Bericht door valkenburg » 02-09-2012 16:05

Heej jongens,

Ik ben ben benieuwd of iemand mij kan helpen met het uitvogelen van de codes/nummers die op mijn motor en versnellingsbak staan.

Ik wil namalijk weten wat het nummer op mijn motorblok inhoud want dan kan ik rekening houden met bv aanschaffen van onderdelen zoals waterpomp en dergelijke.

Ook op mijn versnellingsbak staat een nummer dat mij niets zegt.
Ik heb die bak gekocht omdat het een F13 WR was.
Normaal zie je dat ook wel ergens op de bak staan ( WR )
Maar neehoor bij deze niet!
Dus wil nu door middel van het nummer op de bak erachter zien te komen wat voor bak het nu is...

MOTORBLOK: C20XE 14178751
Afbeelding

MOTORBLOK: R90 400045
Afbeelding

MOTORBLOK: 75 HG2
Afbeelding

VERSNELLINGSBAK:
Afbeelding

VERSNELLINGSBAK: GM 90 193 516 233 F13
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#2 Bericht door Aapje » 02-09-2012 18:01

Nummers staan op de zijkant van de deksel, van de v-bak.

Meer info: http://www.opel-infos.de/getriebe/f13_5.html
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

valkenburg
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-08-2012 21:12

#3 Bericht door valkenburg » 02-09-2012 18:11

Bedankt, ik zal eens even gaan nakijken / controleren...

Ben benieuwd of het een WR is.

Corsa_GSi
Forum junkie
Berichten: 660
Lid geworden op: 12-03-2010 21:07

#4 Bericht door Corsa_GSi » 03-09-2012 09:21

Bij je motor moet je kijken naar de tandwielen / waterpomp die erbij zitten, of ze rond of trapezium zijn.

Een F13 heeft meestal geen langleven achter een C20XE.
En het gaat ook niet in 1 keer passen, moet o.a. een diesel vliegwiel hebben ff uit mijn hoofd.
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

Jurgen
Senior member
Berichten: 2018
Lid geworden op: 04-11-2010 14:25

#5 Bericht door Jurgen » 03-09-2012 09:43

Corsa_GSi schreef:Bij je motor moet je kijken naar de tandwielen / waterpomp die erbij zitten, of ze rond of trapezium zijn.

Een F13 heeft meestal geen langleven achter een C20XE.
En het gaat ook niet in 1 keer passen, moet o.a. een diesel vliegwiel hebben ff uit mijn hoofd.
Diesel vliegwiel past volgens mij ook niet? Die van mij had in ieder geval 6 boutgaten, dus op een c20ne past t wel. Of je moet van een ander type diesel hebben, maar dat weet ik zo niet. Ik heb wel ervaren dat het diff het zwaar te verduren krijgt.

max
Forum junkie
Berichten: 768
Lid geworden op: 22-01-2011 14:10

#6 Bericht door max » 03-09-2012 10:44

Voor de slijtagedelen als waterpomp, getande riem en spanrollen moet je kijken wat voor spanner je hebt. Dat is het meest zekere.
Zelfspannend is VANAF motornummer, latere versie, 3 rollen
Niet zelfspannend is TOT motornummer, eerste versie met 2 rollen.

Zie het verschil op deze foto's
Vanaf: http://www.ebay.de/itm/ZAHNRIEMEN-SATZ- ... 6rk%3D1%26

Tot: http://www.ebay.de/itm/ZAHNRIEMEN-SATZ- ... 6rk%3D1%26

Je kan het al zien aan de distirbutiedeksel.
De vanaf motornummer versie heeft een extra bult.

Jouw motor heeft nummer 14178751 en zou dus 3 rollen moeten hebben en dus een vanaf motor behoren te zijn.
Dit nummer is het produktienummer en loopt per geproduceerde motor op.

Het R90 nummer is het interne opel onderdeelnummer voor Raw Material, nog niet bewerkt materiaal. Inkoopnummer voor onbewerkt motorblok.

Het normale 90 nummer is het interne opelnummer voor het onderdeel. De dealers kunne daar meestal echter niet veel mee daar die nummers alleen bij opel intern gebruikt worden en niet altijd verwijzen aan de bestelnummers.

Plaats reactie

Terug naar “c20xe-c20let-z20let”