Scattershield en Rolkooi info voor dragracers

Voor alle 2.0 16v en turbo motoren.

Moderator: freek corsa

Bericht
Auteur
Corsa_GSi
Forum junkie
Berichten: 660
Lid geworden op: 12-03-2010 21:07

#11 Bericht door Corsa_GSi » 09-01-2013 17:24

Afbeelding

Dit is de degene die Marcel en ik hebben, wordt gemaakt door www.lachgasvullen.nl

En dat er halve antwoorden worden gegeven klopt wel.
Je wilt niet weten hoe vaak ik dingen heb moeten vragen om een goede te kooi te kunnen bestellen. :P
Ja en dat zit ik bij de DHRA Timingcrew en dan nog is het onduidelijk hoe alles moet, maar dat komt ook door de Amerikanen die alles in inches en SFI regels verwerken!!

Komt er op neer dat een stalen Wiechers rolkooi minimaal goed is tot 10 sec. en misschien 8.5 sec., alleen moet je wel een materiaal certificaat erbij kopen.
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

CORSA2L16VALVE
Forum junkie
Berichten: 531
Lid geworden op: 16-02-2010 22:59

#12 Bericht door CORSA2L16VALVE » 09-01-2013 20:54

ik heb een kooi van OMP verkocht schroefbaar met papieren omdat dit niet goed was.

zag deze week dat de jouwe ook geschroefd was. kreeg bijna hart aanval

max
Forum junkie
Berichten: 768
Lid geworden op: 22-01-2011 14:10

#13 Bericht door max » 10-01-2013 16:24

Hoe hard ga je dan?

De meeste regels gelden pas als je sneller bent als 12.00 sec.

Je hoeft dan geen rolkooi maar een rollbar te hebben.
De rolkooi is pas als je nog sneller bent.

Houd er rekening mee dat de ene kooi de andere niet is. Belangrijkste is de wanddikte en de buizen diameter. Neem even direct kontakt op met Gerard of met Marcel mochten er vragen ontstaan.

Een kooi bouwen tot 7,5 sec is behoorlijk ambitieus, dan moet je wel een erg snelle auto hebben. het meeste is dan echter zonder problemen te vinden op de NHRA site. Hoewel het daar ook erg onduidelijk staat.

CORSA2L16VALVE
Forum junkie
Berichten: 531
Lid geworden op: 16-02-2010 22:59

#14 Bericht door CORSA2L16VALVE » 10-01-2013 23:05

kooi word gemaakt tot 8,5 tijden van onder de 12 zullen makkelijk te halen zijn. Blok loopt beter als toen i gewas gebouwd was bij Vankronenburg. Compressie zou van toen al ni goed geweest zijn.

Compressie komt nu inorde. nokken worden opnieuw geklokt. dan word er berekend welke koppakkingdikte. Dus vermogen zal een stuk omhoog gaan.
Steunen worden vervangen door metalen. schakelmekaniek word aangepakt. luchtinlaat naar de TB's word verbeterd door hoodscoop.
En dragbanden met meeloopwielen voor achteraan worden zaterdag opgehaald.

En blijkbaar zaten men achterremmen een beetje vast toen ik een 12.5 gereden heb. Dacht eerst dat i zo slecht duwde omdat men voorwielen in teveel uitspoor gezet had. weten we ook weeral

zijn zo een beetje de plannen voor de volgende weken/ maanden

Corsa_GSi
Forum junkie
Berichten: 660
Lid geworden op: 12-03-2010 21:07

#15 Bericht door Corsa_GSi » 11-01-2013 09:46

CORSA2L16VALVE schreef:ik heb een kooi van OMP verkocht schroefbaar met papieren omdat dit niet goed was.

zag deze week dat de jouwe ook geschroefd was. kreeg bijna hart aanval
Waarschijnlijk had die dus ook goed geweest tot 10 seconden :cry:
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

max
Forum junkie
Berichten: 768
Lid geworden op: 22-01-2011 14:10

#16 Bericht door max » 11-01-2013 11:22

Dit is wat minimaal nodig is voor een 8,5 SFI kooi:
pagina 22, sectie 20.24
http://www.nhra.com/UserFiles/file/Gene ... ations.pdf

Je moet dus minimaal volgende hebben voor een 8,5 kooi:
- 1x Main Hoop van 1 5/8 inch diameter
- Links en Rechts 1x buis aan je dak voorbij naar voren en dan naar beneden ook 1 5/8 inch diameter.
- Links en Rechts van je Main Hoop 1x buis naar je voetruimte ook in 1 5/8 diameter. De buis moet aan de bestuurder voorbij gaan tussen schouder en elleboog hoogte. (als je op schouderhoogte begint zit je eigenlijk altijd goed).
- 2x buizen naar achter vanaf de bovenkant van de Main Hoop naar je vloer (minimaal 30 graden hoek vanaf vertikaal gemeten) ook weer in 1 5/8 diameter.
- 1x horizontale buis in de Main Hoop op schouderhoogte (tot maximaal 4" eronder) deze moet minimaal 1 1/4 diameter hebben.
- 2x een buis van de Main Hoop en horizontale buis naar je middentunnel. Deze moeten ook minimaal 1 1/4 diameter hebben.
- Alle buizen die op de vloer komen moeten eindigen op een 6x6 inch grote plaat van 1/8 inch dik.

De buis aan je voorraam wordt niet beschreven maar een 1 5/8 buis is hier de norm.
Een buis op dashhoogte is niet verplicht.
De buis onder aan de vloer bij je deur is niet nodig aangezien een Corsa daar een chassisbalk heeft.


Je hebt nog andere opties hoe je de buizen erin kunt brengen
In de deuropening kun je ook een kruis lassen, is niet verplicht maar mag wel, de 2 buizen moeten dan minimaal 1 1/2 inch diameter hebben. (is zwaarder als 1 buis en maakt in en uitstappen moeilijker)
Meerdere buizen naar achter mogen, zijn niet nodig, hier is het afhankelijk hoeveel en welke lengte, waaruit dan verschillende diameters ontstaan.

Alle buizen moeten een minimale wanddikte hebben van 0.118 inch.
Alle afmetingen die beschreven zijn zijn MINIMALE diameters/diktes, dikker mag altijd, dunner mag NIET.
Een inch is 25,4mm
0,118 = 2,997 mm
1 5/8 = 41,28 mm
1 1/4 = 31,75 mm
6 = 152,4 mm
1/8 = 3,18 mm

Met gasbuizen kun je eigenlijk alle diameters bestellen en ook van de wanddikte is dit in orde.

Echt moeilijk is het niet om de voorschriften te lezen maar makkelijk beschreven op de NHRA site ook niet :roll:
Succes, bij vragen gewoon melden!

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#17 Bericht door freek corsa » 11-01-2013 11:46

Max wors
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

CORSA2L16VALVE
Forum junkie
Berichten: 531
Lid geworden op: 16-02-2010 22:59

#18 Bericht door CORSA2L16VALVE » 11-01-2013 13:17

Dat is tenminste duidelijke taal. maar alles word bij mij 1 5/8 buis ga er ook nog 2 naar de motorruimte doen

maar merci voor de goede uitleg. Misschien kan hier iemand van het forum er een sticky van maken

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#19 Bericht door freek corsa » 11-01-2013 14:28

We kunnen ook de informatie die belangrijk is in een how to plaatsen.

Want het topic begint over een scattershield en gaat verder over de rolkooi.

Misschien moeten we een topic maken over de DHRA reglementen, maar waar is het DHRA forum dan goed voor?
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

max
Forum junkie
Berichten: 768
Lid geworden op: 22-01-2011 14:10

#20 Bericht door max » 11-01-2013 14:50

@ CORSA2L16VALVE, graag gedaan. Die 2 buizen naar voor maken de boel nog stabiler.

@ Freek
Tja, het probleem is dat het voor iedere auto weer anders is.
Daarom is het ook niet makkelijk een eenduidig antwoord te geven van zo moet iedereen het doen. Wij bekijken het door een Corsa A bril. De DHRA moet het voor alle auto's bekijken en beoordelen.

Ik heb dit nu gelezen voor een Corsa A en dan als minimale eisen.
Bij een auto zonder bijvoorbeeld een originele vloer of schutbord moet je de regels weer anders lezen, er zijn steeds uitzonderingen (als dit, dan dat, enz...).

Als je jouw auto voor je neemt en dan de regels ernaast legt (kopietje maken van de regelementen) is het 't makkelijkst weg te gaan strepen wat niet geldt voor jouw auto. Uiteindelijk blijft vanzelf hetgeen over wat voor jou van toepassing is. Meestal is het regelement dan best dun en goed te begrijpen.

Plaats reactie

Terug naar “c20xe-c20let-z20let”