verschillende standaard inlaatspruitstukken?

Voor alle 2.0 16v en turbo motoren.

Moderator: freek corsa

Plaats reactie
Bericht
Auteur
corsawo
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: 04-05-2012 12:07

verschillende standaard inlaatspruitstukken?

#1 Bericht door corsawo » 07-05-2013 20:29

Hallo leden,

laatst heb ik een lexmaul inlaat gekocht. De verkoper wou er van af i.v.m reglementen van de auto cross en moest dus origineel spul crossen. hij had al een andere inlaat gevonden, een dikkere standaard inlaatspruitstuk. geen idee dat dit bestond :?. hij verklaarde dat hij geen verschil merkte ten opzichte van de lexmaul.

nou heb ik daar naar gezocht op het opel forum gezocht en kwam op dit topic:
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php? ... e#p1970493

daar wordt er gezegd dat bij het dikkere type inlaat het GM nummer eindigt met 197 en werd geleverd voor dis motoren . Ik heb gekeken bij mn 'oude' en daar staat dus ook 197 op het eind. verder waren de meningen tegenstrijdig. De een zegt: niet tot nauwelijks verschil dan bij een normale en de ander juist weer wel.

Dus wat ik me afvraag: heeft iemand hier ervaring mee, heeft het dikkere spruitstuk een vergelijkbare of betere prestatie dan een lexmaul?
en wat is zon spruitstuk waard?

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#2 Bericht door freek corsa » 07-05-2013 20:46

De dikte van de inlaat buizen is niet als enige factor belangrijk voor meer vermogen.

De overgang tussen het inlaatspruitstuk en de cilinderkop is minstens zo belangrijk voor de flow.
Als die overgang niet vlak is maar met een rand erin, dan is de flow gelijk nadelig beinvloed, waardoor de vullinggraad direct slechter wordt.

Er is heel veel te lezen en leren over tunen/optimaliseren van verbrandingsmotoren.

Dus alleen een dikkere inlaatbuis kan op de ene motor een voordeel geven en op de andere juist een nadeel.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

Corsa_GSi
Forum junkie
Berichten: 660
Lid geworden op: 12-03-2010 21:07

#3 Bericht door Corsa_GSi » 17-05-2013 15:18

Er zijn inderdaad diverse inlaatspruitstukken voor de C20XE motor.
Correct me if I am wrong.

C20XE zonder DIS en zonder TC
C20XE zonder DIS en met TC
C20XE met DIS en zonder TC
C20XE met DIS en met TC

En degene met DIS en zonder TC die wil je hebben.
Zover ik gehoord heb.
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

sw16v
Moderator
Berichten: 239
Lid geworden op: 04-09-2008 18:09

#4 Bericht door sw16v » 17-05-2013 16:22

dikker is beter!!! :-D

maar kan met iedere setup zelfs weer nadelig zijn.

heb er per toeval 1 op mijn c20let zitten, en 1 op mijn vriendin haar c20xe... merkbaar verschil is er echt niet hoor...

gekke crossers vragen er soms 150 euro + voor.... mafkezen :-D
Corsa A C20LET
2.0 16v Turbo
11,993sec 1/4 mile :D (Bitburg 2011)

Corsa_GSi
Forum junkie
Berichten: 660
Lid geworden op: 12-03-2010 21:07

#5 Bericht door Corsa_GSi » 18-05-2013 11:34

Je hebt er ook nog 1 met Opel nummers, maar die staat nergens officieel in de boeken.
Die gebruikten ze op de race en rallye motoren.

Volgens mij zat hij ook op die Speciale Zuid Afrikaanse motor / Kadett Gsi.
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

corsawo
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: 04-05-2012 12:07

#6 Bericht door corsawo » 18-05-2013 15:21

bedankt voor de info allen :) heb nog wel wat te leren over motortuning. als iemand nog geintreseerd is in het spruitstuk, ik zet m binnekort te koop.

Plaats reactie

Terug naar “c20xe-c20let-z20let”