F20 versnellingsbak uitelkaar halen

Voor alle 2.0 16v en turbo motoren.

Moderator: freek corsa

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dietrich concept
Starter
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-12-2008 20:06

F20 versnellingsbak uitelkaar halen

#1 Bericht door dietrich concept » 30-08-2013 18:50

hallo

heeft iemand misschien ook een tekening van een F20 versnellingsbak

ik wil hem helemaal uit elkaar halen om te verchromen

graag wat tips om op te letten of nog mooier een tekening ervan

of een HOW TO


alvast bedankt

Dietrich

max
Forum junkie
Berichten: 768
Lid geworden op: 22-01-2011 14:10

#2 Bericht door max » 01-09-2013 09:28

Heb dat destijds bij die van Matte laten doen en weer in elkaar gebouwd.
Weet waar je aan begint. Het chrome komt helaas niet in alle hoeken van de buitenkant. Voor het mooie moet je de bak eerst kompleet polijsten en alle scherpe gietranden verwijderen. Voor een extra glad effect zou je nog verstevigingsribben moeten verwijderen. Dat raad ik niet aan als je nog met je auto wilt rijden.
Daarbij komt het chrome echter in iedere boring en schroefdraad.
Laat de kassette voor wat hij is, wij hebben dat stuk destijds zwart gemaakt en het is niemand opgevallen.
Het eruit halen van de lagerschalen is het meeste werk daarvoor heb je speciale lagertrekkers nodig die in het lager passen.
Daarna alle stukken die niet verchroomd moeten worden afplakken of met een bout beschermen.
Het naderhand verwijderen van chrome is een nachtmerrie.
Dat moest ik dus doen daar niets afgeschermd was.
Daardoor was het inzetten van lagers ook een helskarwei.
Vergeet niet meteen je bouten mee te laten verchromen of vergulden. Enkele bouten zijn m7 en niet overal als RVS of verchroomt leverbaar.
Zowiezo heb je een pakkingset nodig en alle keeringen.

dietrich concept
Starter
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-12-2008 20:06

#3 Bericht door dietrich concept » 02-09-2013 06:09

dat is nog niet zo simpel dus om dat dan te demonteren

dietrich concept
Starter
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-12-2008 20:06

#4 Bericht door dietrich concept » 08-09-2013 21:08

ik heb dit gevonden op het calibra forum alleen de foto's werken niet meer

het is een topic van koekwaus kennen jullie die misschien
zat bij opel club zeeland volgens mij



Aangezien het best wel eens handig kan zijn je F16 of F20 bak helemaal leeg te halen zodat je hm een grondige inspectie kan geven maar ook zeker omdat dit best handig is als je je bak wilt poedercoaten of verchromen etc. hier een handige how-to.
Hopelijk dat ik er mensen een dienst mee bewijs deze uitleg te geven.
Het is een leuke klus.
Op deze manier is het dus ook mogelijk om de binnenwerken van een F20 in F16 behuizing te zetten (hiervoor is slechts ÉÉN kleine aanpassing nodig!)

Heel deze klus is in princiepe in ingebouwde toestand te doen hoewel ik vind dat het naast de auto beter gaat.


1:
Verweider de schakelkeuze box bovenop (4 of 5 boutjes)


Afbeelding


Afbeelding

Dit gaat het makkelijkst als je de schakelstang los haalt.
Merk hem wel zodat je niet helemaal opnieuw hoeft af te stellen.


Afbeelding

2:
Verweider de achteruit-rij schakelaar, dit is niet noodzakelijk maar als je toch bezig bent en de bak bvb ook nog wil spuiten of poedercoaten is het erg handig!

Afbeelding

3:
Verweider de boutjes van de behuizing van de bak.
je ziet 2 ringen met boutjes.
De binnenste is van de afdekplaat van de 5e versnelling en de buitenste is van het kluster.
De buitenste moet je dus hebben.(aangewezen op foto)

Afbeelding

Als die los zijn kun je het kluster er vrij eenvoudig uittrekken

Afbeelding

4:
Nu een moment om de aandacht er even bij te houden!
Je moet de differentieel "preload" bout (castlenut) verweideren. (deze zorgt in princiepe voor de druk op de lagers van je differentieel)
Deze is af fabriek op gewicht vast gezet en moet dus op dezelfde sterkte weer vast.
Makkelijkst is hem te merken en de slagen te tellen die nodigzijn om hem los te draaien.

eerste foto geeft de "locator" aan (soort borg boutje)

Afbeelding

Om de "castlenut" los te draaien zijn er diverse manieren.
Meest gebruikte is een hamer en bijtel/schroevendraaier.
uiteraard is een passende "sleutel" het mooist ;)

Afbeelding

Ze zitten vaak vreselijk vast dus zrg dat je je ontbijtje op hebt :lol:

Afbeelding

5:
Verweider de bak-keerring aan de andere kant. (plaatje met 5 boutjes en hoop gepeuter en gevloek :oops: )

Afbeelding

6:
Haal nu de onderdeksel van de bak eraf, zorg wel dat je een emmertje ofzo hebt want ik weet zeker dat er nog olie uit gaat komen!

Afbeelding

Het differentieel zal er nu zo uitvallen dus mocht je dit doen met de bak nog ingebouwd.... zorg dat je hm opvangt en NIET met je hoofd!! :mrgreen:

Afbeelding

Tot zo ver het uit elkaar halen.
Dit is voor zowel de F16 als ook voor de F20 het zelfde!
Nu heb je een mooie kale behuizing die een beetje handelbaar is en makkelijk te spuiten, poedercoaten of te verchromen is.

Het in elkaar zetten is gewoon omgekeerde volgorde...

Voor het plaatsen van het F20 binnenwerk in een F16 het volgende:
Het F20 Differentieel is iets dikker als dat van de F16 (1 a 1,5 mm)
Voordat je deze dus kan plaatsen moet je een stukje van de behuizing schuren.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maak na het schuren wel de bak ZEEEEEEER goed schoon!!!
Gebruik eventueel met schuren een schuurschijf bewerkt met kaarsvet zodat het niet zo stoft.

Houd bij het in elkaar zetten vooral rekening met het vastzetten van de "castlenut" probeer het origineel aantal wendingen en de markering zo naukeurig mogelijk te benaderen.

gebruik voor de aandrijfas keerring uiteraard een nieuwe.
Vul de bak met verse 75W80 olie en je hebt de klus geklaard!

Hoop een beetje bruikbare info.
Greetzzz

Jurgen
Senior member
Berichten: 2018
Lid geworden op: 04-11-2010 14:25

#5 Bericht door Jurgen » 09-09-2013 09:44

Op zich mooie beschrijving, alleen jammer idd dat de foto's niet meer werken. Ik ga binnenkort m'n F16 bak uit elkaar halen omdat deze steeds uit de versnelling schiet. Dan ga ik ook de eindoverbrenging wisselen (mits dit wil). Misschien kan ik dan een paar foto's schieten.

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#6 Bericht door freek corsa » 09-09-2013 09:55

Jurgen, de eindoverbrenging zit vast aan de as.
Als je de eindoverbrenging wil wisselen, dan is het makkelijker om een andere cassette in de bak te monteren en dan het differentieel tandwiel ook te wisselen.

Mocht je, net als ik, erg koppig zijn en toch de tandwielen van de as willen verwisselen... neem dan ff contact met me op.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

Plaats reactie

Terug naar “c20xe-c20let-z20let”