Sterke Koppelingen

Voor alle 2.0 16v en turbo motoren.

Moderator: freek corsa

Bericht
Auteur
CORSA2L16VALVE
Forum junkie
Berichten: 531
Lid geworden op: 16-02-2010 22:59

Sterke Koppelingen

#1 Bericht door CORSA2L16VALVE » 30-09-2013 17:38

Ik heb nu een OMP geveerde sinterplaat met versterkte drukgroep zitten. maar is dit nog voldoende voor 400 nm koppel. Heeft tot nu toe altijd goed gegaan. Maar uit men motor zijn nu de fouten uitgehaald en gaat een stuk krachtiger zijn. en vrees een beetje dat de koppeling het wel gaat houden. Zo wel op de originele bevestigingen moeten komen.

dit topic is misschien ook interesant voor servaas

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#2 Bericht door freek corsa » 30-09-2013 18:01

Ik gebruik een geveerde 4 puck cinterbrons koppeling plaat.
Die is nu alweer voor het 7e jaar gebruikt.
Ik kan nog steeds in de 2e versnelling starten met M&H banden.
Mijn motor heeft ongeveer 400 Nm
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

CORSA2L16VALVE
Forum junkie
Berichten: 531
Lid geworden op: 16-02-2010 22:59

#3 Bericht door CORSA2L16VALVE » 30-09-2013 19:36

heb een 5puks. maar met veren. verzwakken de veren het aantal NM wat i kan draaien. of beter gewoon een starre steken

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#4 Bericht door freek corsa » 30-09-2013 20:03

Een geveerde plaat zal de klap opvangen, waardoor hij minder snel los laat en slipt.

De veren zullen op den duur los gaan zitten en rammelen.
Maar dat is tot op heden nog niet gebeurd bij mijn koppeling.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

prs
Forum junkie
Berichten: 950
Lid geworden op: 30-06-2009 19:09

#5 Bericht door prs » 30-09-2013 21:22

ik heb een ongeveerde omp plaat en drukgroep voor op mijn c20let klaar liggen. ik heb er al eens mee test gereden met +/- 450 nm (eds fase 3) en dit gaf geen problemen. hoelang hij dit volhoud weet ik natuurlijk niet ;)

Corsa_GSi
Forum junkie
Berichten: 660
Lid geworden op: 12-03-2010 21:07

#6 Bericht door Corsa_GSi » 01-10-2013 09:40

Om mijn informatie te delen:
(Informatie is verzameld door met diverse aanbieders te spreken.)

Het koppel dat een koppelingsset aankan, dat licht niet aan de plaat, maar aan de drukgroep!
  • * OMP gaat het niet trekken dat hoge koppel, drukgroep voor plat vliegwiel kan max 350Nm aan.
    * Helix drukgroep platvliegwiel is max 400Nm
    * Sachs Performance drukgroep platvliegwiel max 420 Nm (er zijn gevallen bekend dat hij meer uithoudt)
    * Helix drukgroep komvliegwiel 440Nm
    * Sachs Performance drukgroep komvliegwiel max 550Nm[/list:u]

    Nu kan je de Sachs Performance drukgroepen extra laten verstevigen, dat is ook wat DPT, Gema en CCC Motorsport doen.
    Dan gaat van Sachs Performance een platvliegwiel drukgroep naar max 500Nm en een komvliegwiel drukgroep naar 650Nm.

    Koppelingsplaten voor F28 (!)
    • Sachs Performance
      * Sinterbrons geveerde kompleet rond
      * Sinterbrons geveerd 4puk
      * Sinterbrons geveerd 6puk (speciaal voor Gema en CCC Motorsport)
      Helix
      * Sinterbrons geveerde kompleet rond
      * Sinterbrons geveerd 4puk
      OMP
      * Sinterbrond star 4puk
      [/list:u]

      En het mooie is dat er van alles combinaties bekend zijn die veel koppel aankunnen.....

      Botter: Sachs Performance 4puk plaat (c20let) met originele drukgroep met zo'n 500Nm.
      Novat: Sachs Performance 4puk plaat met Sachs Performance (niet extra versterkt) drukgroep komvliegwiel met 540Nm.
      Corsaboy: OMP 4puk star (c20xe) met Sachs Performance (niet extra versterkt) drukgroep platvliegwiel met 440Nm.
      Corsa_GSI: Sachs Performance volledige geveerde sinterplaat (c20let) en Sachs Performance (niet extra versterkt) drukgroep platvliegwiel --> ging goed tot 330Nm, maar met 410Nm niet.

      Daarnaast heb ik gisteren in een auto gezet met een "opmaat" gemaakte Helix dubbele plaat set, nou je daar was Botter niet over te spreken. Pedaalslag was met veel shimmen overal ook niet om overnaar huis te schrijven.
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

Corsa_GSi
Forum junkie
Berichten: 660
Lid geworden op: 12-03-2010 21:07

#7 Bericht door Corsa_GSi » 01-10-2013 09:44

http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=19&t=179689

Heb op het OPF ook een topic lopen, lees daar ook maar is.
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

Novat
Fanatieke Poster
Berichten: 70
Lid geworden op: 18-05-2010 19:40

#8 Bericht door Novat » 01-10-2013 16:30

Ik heb c20let Sachs Performance set, 4puk voor f28 met komvliegwiel.
Eerst met Eds fase 3 (2009-2010), nu met 438pk en 540nm (2013).

Heeft 1 keer op de bank bij DP doorgeslipt, maar dat kwam waarschijnlijk omdat mijn linkervoet nog een klein beetje op het koppelingspedaal ruste :oops:

Ben zeer tevreden over de set (heb hem in 2009 besteld via M-Tech :eek: ).

Corsa_GSi
Forum junkie
Berichten: 660
Lid geworden op: 12-03-2010 21:07

#9 Bericht door Corsa_GSi » 01-10-2013 16:42

Zo heb gisteren ook een Corsa B met LET gezien , staat bij Botter, met een Helix 2 platen RACE koppeling tot 1000Nm.

Bruikbaarheid op straat NIHIL

519 euro Helix 184mm Druckplatte für Rennkupplung Bestell-Nr. 63-120Y
178 euro 2 stuks Helix Mitnehmerscheibe Typ 53 Bestell-Nr. 53-0000
394 euro Helix Stahl Schwungrad Bestell-Nr. HF9216
65 euro Helix Bolzen für Rennkupplung Bestell-Nr. 184-1A9
Totaal 1156 zonder druklager.

Pedaalslag was minimaal, maar drukgroep zat met shimms nog op het vliegwiel en de kabel die op de schakelvork van de bak zit had ook nog extra shims, dat alles om een minimale vrijloop te krijgen.
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

Novat
Fanatieke Poster
Berichten: 70
Lid geworden op: 18-05-2010 19:40

#10 Bericht door Novat » 01-10-2013 17:14

Dik hoor, yes , je kan op vrijdag en zaterdag nog naar Bitburg komen om te testen (en in de 11 te rijden) en dan zondag naar Zandvoort.

Plaats reactie

Terug naar “c20xe-c20let-z20let”