c20xe cilinderkoppen topic.

Voor alle 2.0 16v en turbo motoren.

Moderator: freek corsa

Plaats reactie
Bericht
Auteur
sw16v
Moderator
Berichten: 239
Lid geworden op: 04-09-2008 18:09

c20xe cilinderkoppen topic.

#1 Bericht door sw16v » 12-12-2013 21:50

had hem ook op opel-forum gepost maar kan evengoed hier ook ;)

Om maar met de deur in huis te vallen, ze kunnen allemaal scheuren bij het olie kanaal ongeacht het type, de ene is er wat gevoeliger voor dan de ander dat is wel een feit.

Er zijn een paar meer typen geproduceerd dan de meesten weten dus heb ik in een lijstje gezet.

Het overzichtje wat te vinden is op internet met betrekking de treksterktes is ergens bedacht en nooit door Opel zelf bevestigd, Opel geeft zulke gegevens helemaal niet vrij. Tevens staan lang niet alle typen cilinderkoppen en bouwjaren in het lijstje, dus dat lijstje is te verwaarlozen qua betrouwbare informatie mijns inziens, zou graag het tegendeel zien.

ks400
ks700
ks859 (met dis bobine bevestiging, en 2mm grotere inlaatpoorten)
blanco coscast
coscast 400
coscast 859 (met dis bobine bevestiging, en 2mm grotere inlaatpoorten)
GM041 (met dis bobine bevestiging)
KS VVT (proto type met variabele klep bediening)
Coscast onbekende kop


We gaan ze 1 voor 1 bij langs, er kunnen wel kleine verschillen in zitten qua afwerking en bijvoorbeeld waar de logo's en serie nummers staan maar dit hang af van tijd wanneer de kop geproduceerd is. Zo zijn er van de ks700 3 verschillende typen weer te onderscheiden.

Afbeelding
De ks400 word vaak over verteld dat deze een te zachte aluminium legering hebben is waardoor kopbouten los kunnen komen en dus de koppakking gaat lekken,
na wat onderzoek en veel lezen schijnt dat reuze mee te vallen al dan niet het een fabeltje is. (als iemand het tegendeel kan bewijzen lees ik dat graag natuurlijk)
op het Duitse c20let forum zijn er meerderen die ruim over de 200.000km hebben gereden zonder problemen, zelfs zonder scheurend olie kanaal wat bijna niet voorkomt op deze koppen.



Afbeelding

ks700 is denk ik de meest geproduceerde cilinderkop want word veel aangetroffen, willen nog al eens scheuren in het olie kanaal verder weinig problemen.




Afbeelding

ks859 word betiteld als de ks400 met dis bevestiging, dus ook zachte legering en los zittende kopbouten.
hier geld het zelfde voor als wat bij de ks400 geschreven staat, deze kop heeft 2mm grotere inlaatpoorten met bijhorend inlaat spruitstuk met of zonder tractie control. (http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=180102)




Afbeelding

blanco coscast is het eerste type coscast's welke gemaakt is op de kadett gsi, er staat op de zijkant bij de ontsteking geen coscast of een serie nummer, ook niet altijd het logo onder de uitlaatpoort, wel de opstaande rand aan ontstekingszijde.





Afbeelding

coscast 400 heeft niks te maken met de KS400 cilinderkop, is alleen een serie nummer.




Afbeelding

coscast 859 heeft net als de ks859 2mm grotere inlaat poorten en de dis bobine bevestiging, verder alle kenmerken van een coscast kop. Deze kop is geleverd op de aller laatste reeks van de c20xe in de calibra en astra gsi 94/95.





Afbeelding
Afbeelding

GM 041 de laatste gieting bij Opel zelf in kaiserslautern, gietvorm en legering gelijk aan het coscast principe. Deze komt zeer zelden voor en schijnen 'garantie cilinderkoppen' te zijn.




Afbeelding

KS VVT Variabele klep bediende cilinderkop, nooit in productie geweest voor straat auto's, schijnt enkel in formule 3 getest te hebben alleen hiervan heb ik geen bewijs.
Is de middelste op de foto uiteraard.




Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Coscast onbekende kop EX12S2 Deze foto ooit gevonden op internet. Een coscast cilinderkop met een bult aan de ontstekingzijde, heb hier verder geen informatie over. Geen idee waar deze bult voor dient of wat er achter zit, misschien ook iets kwa variabele klepbediening of een EGR kanaal?




Er zijn 2 typen kopbouten, de 105 en 110mm lengte, deze zijn niet te verwisselen met elkaar ook al past het wel maar de kans is groot dat je de draad uit het onderblok trekt door het gebruik van een te korte bout.

De 110mm lengte (met torx dop) gebruikt een losse onderleg ring en moet je hergebruiken, bij de 105mm versie (met torx bit) zit deze er aan vast.

De bouten moeten +-27mm uit de kopsteken, dan weet je zeker of je de goede kopbouten gebruikt.

Schrauben M11x105 (InnenTorx T55): 6 07 256 / 90466480
Schrauben M11x110 (AußenTorx E14): 6 07 248 / 90324060

(ps ARP vangt beide typen op dus kan je op beide gebruiken)
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding





Verschil uiterlijk coscast kop tov KS kop.

Ten eerste de opstaande rand aan de ontsteking kant.
Coscast text onder de uitlaatpoort van cilinder 2.
coscast heeft geen vriesstop aan de ontsteking kant, ks wel.
De bevestiging van het hitte schildje boven het spruitstuk. KS heeft rond, coscast U vorm.
de onderkant van de coscastkop is een stukje smaller gegoten, hiervoor hoef je bij de stalen z20let koppakking niet altijd de popnageltjes er uit te boren. (http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=180148)
Afbeelding

Links de KS cilinderkop, rechts de Coscast.
Afbeelding


Afbeelding

Links KS cilinderkop, rechts de Coscast
Afbeelding

Boven de KS cilinderkop, onder de smallere Coscast kop.
Afbeelding

Coscast logo onder de uitlaatpoort van cilinder nummer 2.
Afbeelding
Afbeelding

De coscast gebruikt 13mm klepgeleiders, de KS gebruikt hiervoor 11mm
Afbeelding


Het scheurtje in het olie/koelvloeistof kanaal is te repareren en kan op diverse manieren, maar de meningen verschillen nogal over de verschillende oplossingen.

sommigen plaatsen een buisje met o-ringetjes, sommigen een buisje met een zeer strakke passing, anderen doppen hem helemaal af en leggen de bypass buiten om.

hier een plaatje om te zien waar deze gaat lekken, dat is tussen B en C.
Afbeelding

hier de link met het verhaaltje: http://www.orsas.com/CarStuff/cav/info.php

Afbeelding
Afbeelding

met zo'n of soort gelijk buisje kan je het probleem oplossen door het in sectie C te plaatsen door deze te plaatsen achter de verwijderde stop die op de volgende foto word aan gegeven.
Afbeelding

je kan ook sectie C (tussen de kopbouten!!!) compleet afdoppen en een bypass buiten om doen aan de ontsteking kant van de kop.

Afbeelding


De 2mm grotere inlaatpoorten en '197' spruitstuk op de ks en coscast859 cilinderkoppen geven geen meer vermogen zoals in dit topic te lezen is: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=180102

Toch worden ze vaak veel te duur verkocht, want ja bigger is better!?

"Grote" 859 kanalen
Afbeelding

"kleine" kanalen
Afbeelding


Zo nu eerst genoeg getypt, mochten er aanmerkingen of verbeterpunten zijn, of mocht ik het helemaal fout hebben hoor ik het graag en kan ik het aanpassen. geloof het alleen als er duidelijk bewijs is.
Corsa A C20LET
2.0 16v Turbo
11,993sec 1/4 mile :D (Bitburg 2011)

asconawasbeek
Fanatieke Poster
Berichten: 126
Lid geworden op: 18-06-2013 19:59

#2 Bericht door asconawasbeek » 13-12-2013 08:47

leuk om te lezen.
ik ga een kijken welke coscast ik heb

CORSA2L16VALVE
Forum junkie
Berichten: 531
Lid geworden op: 16-02-2010 22:59

#3 Bericht door CORSA2L16VALVE » 13-12-2013 08:58

dit is top man. weer wat info rijker

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#4 Bericht door freek corsa » 13-12-2013 09:37

wors

sticky gemaakt ;)
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

corsa16v
Fanatieke Poster
Berichten: 428
Lid geworden op: 02-01-2010 19:59

#5 Bericht door corsa16v » 13-12-2013 18:56

Top, heb je ook een testbank uitdraai dat de 2mm poorten icm het bijbehorende spruitstuk niet meer vermogen geven?

Hele interessante info overigens.
LEICHTBAU MOTORSPORT

sw16v
Moderator
Berichten: 239
Lid geworden op: 04-09-2008 18:09

#6 Bericht door sw16v » 14-12-2013 23:35

Ruben dat heb ik niet, maar heb het tegendeel ook nooit als gezien dat het wel zo zou zijn.

zoals ik in het topic op opelforum ooit heb aangegeven geloof ik niet dat het aangepast is voor het vermogen maar meer om de emissie eis te halen in april 94.

Wel is het zo als je gasklephuizen of grote carb's plaatst dat dit geleiderijkere overloop heeft, maar of het vermogen op levert........
Corsa A C20LET
2.0 16v Turbo
11,993sec 1/4 mile :D (Bitburg 2011)

corsa16v
Fanatieke Poster
Berichten: 428
Lid geworden op: 02-01-2010 19:59

#7 Bericht door corsa16v » 15-12-2013 20:57

Ik vraag het omdat Rudy veel xe's op de bank heeft gehad en afstelde en ik dacht dat het iets uitmaakte. Maar de reden is inderdaad emissie eisen geweest, daar bouwen ze alle motoren op.
Het word steeds erger....
LEICHTBAU MOTORSPORT

Plaats reactie

Terug naar “c20xe-c20let-z20let”