c20xe cilinderkoppen topic.
Moderator: freek corsa
-
- Moderator
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04-09-2008 18:09
c20xe cilinderkoppen topic.
had hem ook op opel-forum gepost maar kan evengoed hier ook ;)
Om maar met de deur in huis te vallen, ze kunnen allemaal scheuren bij het olie kanaal ongeacht het type, de ene is er wat gevoeliger voor dan de ander dat is wel een feit.
Er zijn een paar meer typen geproduceerd dan de meesten weten dus heb ik in een lijstje gezet.
Het overzichtje wat te vinden is op internet met betrekking de treksterktes is ergens bedacht en nooit door Opel zelf bevestigd, Opel geeft zulke gegevens helemaal niet vrij. Tevens staan lang niet alle typen cilinderkoppen en bouwjaren in het lijstje, dus dat lijstje is te verwaarlozen qua betrouwbare informatie mijns inziens, zou graag het tegendeel zien.
ks400
ks700
ks859 (met dis bobine bevestiging, en 2mm grotere inlaatpoorten)
blanco coscast
coscast 400
coscast 859 (met dis bobine bevestiging, en 2mm grotere inlaatpoorten)
GM041 (met dis bobine bevestiging)
KS VVT (proto type met variabele klep bediening)
Coscast onbekende kop
We gaan ze 1 voor 1 bij langs, er kunnen wel kleine verschillen in zitten qua afwerking en bijvoorbeeld waar de logo's en serie nummers staan maar dit hang af van tijd wanneer de kop geproduceerd is. Zo zijn er van de ks700 3 verschillende typen weer te onderscheiden.
De ks400 word vaak over verteld dat deze een te zachte aluminium legering hebben is waardoor kopbouten los kunnen komen en dus de koppakking gaat lekken,
na wat onderzoek en veel lezen schijnt dat reuze mee te vallen al dan niet het een fabeltje is. (als iemand het tegendeel kan bewijzen lees ik dat graag natuurlijk)
op het Duitse c20let forum zijn er meerderen die ruim over de 200.000km hebben gereden zonder problemen, zelfs zonder scheurend olie kanaal wat bijna niet voorkomt op deze koppen.
ks700 is denk ik de meest geproduceerde cilinderkop want word veel aangetroffen, willen nog al eens scheuren in het olie kanaal verder weinig problemen.
ks859 word betiteld als de ks400 met dis bevestiging, dus ook zachte legering en los zittende kopbouten.
hier geld het zelfde voor als wat bij de ks400 geschreven staat, deze kop heeft 2mm grotere inlaatpoorten met bijhorend inlaat spruitstuk met of zonder tractie control. (http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=180102)
blanco coscast is het eerste type coscast's welke gemaakt is op de kadett gsi, er staat op de zijkant bij de ontsteking geen coscast of een serie nummer, ook niet altijd het logo onder de uitlaatpoort, wel de opstaande rand aan ontstekingszijde.
coscast 400 heeft niks te maken met de KS400 cilinderkop, is alleen een serie nummer.
coscast 859 heeft net als de ks859 2mm grotere inlaat poorten en de dis bobine bevestiging, verder alle kenmerken van een coscast kop. Deze kop is geleverd op de aller laatste reeks van de c20xe in de calibra en astra gsi 94/95.
GM 041 de laatste gieting bij Opel zelf in kaiserslautern, gietvorm en legering gelijk aan het coscast principe. Deze komt zeer zelden voor en schijnen 'garantie cilinderkoppen' te zijn.
KS VVT Variabele klep bediende cilinderkop, nooit in productie geweest voor straat auto's, schijnt enkel in formule 3 getest te hebben alleen hiervan heb ik geen bewijs.
Is de middelste op de foto uiteraard.
Coscast onbekende kop EX12S2 Deze foto ooit gevonden op internet. Een coscast cilinderkop met een bult aan de ontstekingzijde, heb hier verder geen informatie over. Geen idee waar deze bult voor dient of wat er achter zit, misschien ook iets kwa variabele klepbediening of een EGR kanaal?
Er zijn 2 typen kopbouten, de 105 en 110mm lengte, deze zijn niet te verwisselen met elkaar ook al past het wel maar de kans is groot dat je de draad uit het onderblok trekt door het gebruik van een te korte bout.
De 110mm lengte (met torx dop) gebruikt een losse onderleg ring en moet je hergebruiken, bij de 105mm versie (met torx bit) zit deze er aan vast.
De bouten moeten +-27mm uit de kopsteken, dan weet je zeker of je de goede kopbouten gebruikt.
Schrauben M11x105 (InnenTorx T55): 6 07 256 / 90466480
Schrauben M11x110 (AußenTorx E14): 6 07 248 / 90324060
(ps ARP vangt beide typen op dus kan je op beide gebruiken)
Verschil uiterlijk coscast kop tov KS kop.
Ten eerste de opstaande rand aan de ontsteking kant.
Coscast text onder de uitlaatpoort van cilinder 2.
coscast heeft geen vriesstop aan de ontsteking kant, ks wel.
De bevestiging van het hitte schildje boven het spruitstuk. KS heeft rond, coscast U vorm.
de onderkant van de coscastkop is een stukje smaller gegoten, hiervoor hoef je bij de stalen z20let koppakking niet altijd de popnageltjes er uit te boren. (http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=180148)
Links de KS cilinderkop, rechts de Coscast.
Links KS cilinderkop, rechts de Coscast
Boven de KS cilinderkop, onder de smallere Coscast kop.
Coscast logo onder de uitlaatpoort van cilinder nummer 2.
De coscast gebruikt 13mm klepgeleiders, de KS gebruikt hiervoor 11mm
Het scheurtje in het olie/koelvloeistof kanaal is te repareren en kan op diverse manieren, maar de meningen verschillen nogal over de verschillende oplossingen.
sommigen plaatsen een buisje met o-ringetjes, sommigen een buisje met een zeer strakke passing, anderen doppen hem helemaal af en leggen de bypass buiten om.
hier een plaatje om te zien waar deze gaat lekken, dat is tussen B en C.
hier de link met het verhaaltje: http://www.orsas.com/CarStuff/cav/info.php
met zo'n of soort gelijk buisje kan je het probleem oplossen door het in sectie C te plaatsen door deze te plaatsen achter de verwijderde stop die op de volgende foto word aan gegeven.
je kan ook sectie C (tussen de kopbouten!!!) compleet afdoppen en een bypass buiten om doen aan de ontsteking kant van de kop.
De 2mm grotere inlaatpoorten en '197' spruitstuk op de ks en coscast859 cilinderkoppen geven geen meer vermogen zoals in dit topic te lezen is: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=180102
Toch worden ze vaak veel te duur verkocht, want ja bigger is better!?
"Grote" 859 kanalen
"kleine" kanalen
Zo nu eerst genoeg getypt, mochten er aanmerkingen of verbeterpunten zijn, of mocht ik het helemaal fout hebben hoor ik het graag en kan ik het aanpassen. geloof het alleen als er duidelijk bewijs is.
Om maar met de deur in huis te vallen, ze kunnen allemaal scheuren bij het olie kanaal ongeacht het type, de ene is er wat gevoeliger voor dan de ander dat is wel een feit.
Er zijn een paar meer typen geproduceerd dan de meesten weten dus heb ik in een lijstje gezet.
Het overzichtje wat te vinden is op internet met betrekking de treksterktes is ergens bedacht en nooit door Opel zelf bevestigd, Opel geeft zulke gegevens helemaal niet vrij. Tevens staan lang niet alle typen cilinderkoppen en bouwjaren in het lijstje, dus dat lijstje is te verwaarlozen qua betrouwbare informatie mijns inziens, zou graag het tegendeel zien.
ks400
ks700
ks859 (met dis bobine bevestiging, en 2mm grotere inlaatpoorten)
blanco coscast
coscast 400
coscast 859 (met dis bobine bevestiging, en 2mm grotere inlaatpoorten)
GM041 (met dis bobine bevestiging)
KS VVT (proto type met variabele klep bediening)
Coscast onbekende kop
We gaan ze 1 voor 1 bij langs, er kunnen wel kleine verschillen in zitten qua afwerking en bijvoorbeeld waar de logo's en serie nummers staan maar dit hang af van tijd wanneer de kop geproduceerd is. Zo zijn er van de ks700 3 verschillende typen weer te onderscheiden.
De ks400 word vaak over verteld dat deze een te zachte aluminium legering hebben is waardoor kopbouten los kunnen komen en dus de koppakking gaat lekken,
na wat onderzoek en veel lezen schijnt dat reuze mee te vallen al dan niet het een fabeltje is. (als iemand het tegendeel kan bewijzen lees ik dat graag natuurlijk)
op het Duitse c20let forum zijn er meerderen die ruim over de 200.000km hebben gereden zonder problemen, zelfs zonder scheurend olie kanaal wat bijna niet voorkomt op deze koppen.
ks700 is denk ik de meest geproduceerde cilinderkop want word veel aangetroffen, willen nog al eens scheuren in het olie kanaal verder weinig problemen.
ks859 word betiteld als de ks400 met dis bevestiging, dus ook zachte legering en los zittende kopbouten.
hier geld het zelfde voor als wat bij de ks400 geschreven staat, deze kop heeft 2mm grotere inlaatpoorten met bijhorend inlaat spruitstuk met of zonder tractie control. (http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=180102)
blanco coscast is het eerste type coscast's welke gemaakt is op de kadett gsi, er staat op de zijkant bij de ontsteking geen coscast of een serie nummer, ook niet altijd het logo onder de uitlaatpoort, wel de opstaande rand aan ontstekingszijde.
coscast 400 heeft niks te maken met de KS400 cilinderkop, is alleen een serie nummer.
coscast 859 heeft net als de ks859 2mm grotere inlaat poorten en de dis bobine bevestiging, verder alle kenmerken van een coscast kop. Deze kop is geleverd op de aller laatste reeks van de c20xe in de calibra en astra gsi 94/95.
GM 041 de laatste gieting bij Opel zelf in kaiserslautern, gietvorm en legering gelijk aan het coscast principe. Deze komt zeer zelden voor en schijnen 'garantie cilinderkoppen' te zijn.
KS VVT Variabele klep bediende cilinderkop, nooit in productie geweest voor straat auto's, schijnt enkel in formule 3 getest te hebben alleen hiervan heb ik geen bewijs.
Is de middelste op de foto uiteraard.
Coscast onbekende kop EX12S2 Deze foto ooit gevonden op internet. Een coscast cilinderkop met een bult aan de ontstekingzijde, heb hier verder geen informatie over. Geen idee waar deze bult voor dient of wat er achter zit, misschien ook iets kwa variabele klepbediening of een EGR kanaal?
Er zijn 2 typen kopbouten, de 105 en 110mm lengte, deze zijn niet te verwisselen met elkaar ook al past het wel maar de kans is groot dat je de draad uit het onderblok trekt door het gebruik van een te korte bout.
De 110mm lengte (met torx dop) gebruikt een losse onderleg ring en moet je hergebruiken, bij de 105mm versie (met torx bit) zit deze er aan vast.
De bouten moeten +-27mm uit de kopsteken, dan weet je zeker of je de goede kopbouten gebruikt.
Schrauben M11x105 (InnenTorx T55): 6 07 256 / 90466480
Schrauben M11x110 (AußenTorx E14): 6 07 248 / 90324060
(ps ARP vangt beide typen op dus kan je op beide gebruiken)
Verschil uiterlijk coscast kop tov KS kop.
Ten eerste de opstaande rand aan de ontsteking kant.
Coscast text onder de uitlaatpoort van cilinder 2.
coscast heeft geen vriesstop aan de ontsteking kant, ks wel.
De bevestiging van het hitte schildje boven het spruitstuk. KS heeft rond, coscast U vorm.
de onderkant van de coscastkop is een stukje smaller gegoten, hiervoor hoef je bij de stalen z20let koppakking niet altijd de popnageltjes er uit te boren. (http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=180148)
Links de KS cilinderkop, rechts de Coscast.
Links KS cilinderkop, rechts de Coscast
Boven de KS cilinderkop, onder de smallere Coscast kop.
Coscast logo onder de uitlaatpoort van cilinder nummer 2.
De coscast gebruikt 13mm klepgeleiders, de KS gebruikt hiervoor 11mm
Het scheurtje in het olie/koelvloeistof kanaal is te repareren en kan op diverse manieren, maar de meningen verschillen nogal over de verschillende oplossingen.
sommigen plaatsen een buisje met o-ringetjes, sommigen een buisje met een zeer strakke passing, anderen doppen hem helemaal af en leggen de bypass buiten om.
hier een plaatje om te zien waar deze gaat lekken, dat is tussen B en C.
hier de link met het verhaaltje: http://www.orsas.com/CarStuff/cav/info.php
met zo'n of soort gelijk buisje kan je het probleem oplossen door het in sectie C te plaatsen door deze te plaatsen achter de verwijderde stop die op de volgende foto word aan gegeven.
je kan ook sectie C (tussen de kopbouten!!!) compleet afdoppen en een bypass buiten om doen aan de ontsteking kant van de kop.
De 2mm grotere inlaatpoorten en '197' spruitstuk op de ks en coscast859 cilinderkoppen geven geen meer vermogen zoals in dit topic te lezen is: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=180102
Toch worden ze vaak veel te duur verkocht, want ja bigger is better!?
"Grote" 859 kanalen
"kleine" kanalen
Zo nu eerst genoeg getypt, mochten er aanmerkingen of verbeterpunten zijn, of mocht ik het helemaal fout hebben hoor ik het graag en kan ik het aanpassen. geloof het alleen als er duidelijk bewijs is.
Corsa A C20LET
2.0 16v Turbo
11,993sec 1/4 mile (Bitburg 2011)
2.0 16v Turbo
11,993sec 1/4 mile (Bitburg 2011)
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18-06-2013 19:59
-
- Forum junkie
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 16-02-2010 22:59
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09
-
- Moderator
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04-09-2008 18:09
Ruben dat heb ik niet, maar heb het tegendeel ook nooit als gezien dat het wel zo zou zijn.
zoals ik in het topic op opelforum ooit heb aangegeven geloof ik niet dat het aangepast is voor het vermogen maar meer om de emissie eis te halen in april 94.
Wel is het zo als je gasklephuizen of grote carb's plaatst dat dit geleiderijkere overloop heeft, maar of het vermogen op levert........
zoals ik in het topic op opelforum ooit heb aangegeven geloof ik niet dat het aangepast is voor het vermogen maar meer om de emissie eis te halen in april 94.
Wel is het zo als je gasklephuizen of grote carb's plaatst dat dit geleiderijkere overloop heeft, maar of het vermogen op levert........
Corsa A C20LET
2.0 16v Turbo
11,993sec 1/4 mile (Bitburg 2011)
2.0 16v Turbo
11,993sec 1/4 mile (Bitburg 2011)
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 02-01-2010 19:59