1100 stationair + dip stationair VERVOLG

Voor alle 2.0 16v en turbo motoren.

Moderator: freek corsa

Bericht
Auteur
Roderick
Forum junkie
Berichten: 510
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

1100 stationair + dip stationair VERVOLG

#1 Bericht door Roderick » 29-06-2017 18:05

Hoi allemaal,

Na Mn revisie liep de xe 2200 tpm stationair,

Ik heb mijn stappenmotor net vervangen voor een nieuwe van atp (de goedkoopste).
Hij liep direct na vervangen 4000 tpm stationair. Vervolgens heb ik de gaskleppositiesensor afgesteld tot een klik te horen was bij het openen en het sluiten van de gasklep. Ik ben even een rondje gaan rijden tot ie warm was en daarna liep hij 1450 tpm stationair. Voordat ik ging rijden en toen ik bij een stoplicht stond kreeg het stationaire toerental af en toe een dip naar de 950 -1000 tpm... (ongeveer 0.5 seconde)

Ik heb ook de accu ongeveer een 15 min los gehad en met remmenreiniger over het traject na de luchtmassameter gespoten. Ook over het stappenmotor gedeelte. Geen verschil..

Er zit ook al een nieuwe krukaspositie sensor op (febi bilstein).

De gaskabel blijft ook niet hangen want ik bedien m met de hand.

Die 1450 is hoog maar niet super storend alleen die dip vind ik vreemd. Iemand een idee?
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Roderick
Forum junkie
Berichten: 510
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#2 Bericht door Roderick » 29-06-2017 18:09

Die krukaspositie sensor haal ik aan vanwege mijn vorige xe. Die kreeg namelijk tijdens het rijden ook tijdens half gas of meer/minder een megadip waarbij alles een 0.5 seconde uit viel (ook de klokken).
Dat bleek achteraf een lekkend omhulsel te zijn van de sensor. Ik had er namelijk alleen last van met nat weer. Waardoor er waarschijnlijk water op het stekkertje spatte.
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Roderick
Forum junkie
Berichten: 510
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#3 Bericht door Roderick » 29-06-2017 18:20

Ik zal als ie is afgekoeld ook nog eens de oude stappenmotor terugzetten, kijken wat er dan gebeurt. Want ik weet nu nog niet of die kapot was.
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Corsááá
Starter
Berichten: 26
Lid geworden op: 10-10-2016 11:43

#4 Bericht door Corsááá » 29-06-2017 20:40

Tja ook ik zou zeggen: of de stappenmotor of een lek ergens in het inlaat traject. Blijft ie lopen als je de slang richting stappenmotor dicht knijpt?
Temperatuursensor wil ook nog wel is hele rare dingen gaan doen.
In bezit:
C-kadett sedan c20xe
Corsa D GSI
Corsa A1 1200

Roderick
Forum junkie
Berichten: 510
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#5 Bericht door Roderick » 29-06-2017 21:00

Ja als ik m dichtknijp blijft ie lopen, zakt wel ietsje, maar niet veel.

Toen ik vanmiddag met die ouwe stappenmotor kneep ging ie van 4000 zeker onder de 2000tpm.

Ik heb nu de ouwe stappenmotor er weer opgezet en nu ff 20min accu los. Ik ga zo weer starten en ff een rondje.

Ik laat t weten zo.
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Roderick
Forum junkie
Berichten: 510
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#6 Bericht door Roderick » 29-06-2017 21:42

Ik heb net een half uurtje gereden en hij bleef heel de tijd tot 1100 tpm zakken. Dat deed ie voor Mn revisie ook. Met een goed schoongemaakte bosch stappenmotor en afgestelde gasklep dus nog :eek:

Voorlopig vind ik het wel goed ik vervang nog wel wat slangen in de loop van de tijd.

De dip heeft ie dus niet meer gehad echt vaag, maar fijn.

Conclusie goedkope stappenmotor is ook niet alles (ATEC van atp).
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Corsááá
Starter
Berichten: 26
Lid geworden op: 10-10-2016 11:43

#7 Bericht door Corsááá » 30-06-2017 16:54

Stappenmotors gaan eigenlijk nooit stuk, ze vervuilen.
De mijne loopt ook 1100 toeren stationair. Ik heb het gaatje van de bajonetbout van de gasklepverwarming iets opgeboord, deze zat verstopt. In mijn geval niet erg omdat er snelle nokken in zitten en hij het stationair al iets moeilijker heeft.
In bezit:
C-kadett sedan c20xe
Corsa D GSI
Corsa A1 1200

Roderick
Forum junkie
Berichten: 510
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#8 Bericht door Roderick » 30-06-2017 19:27

Nou de dip is ook nog aanwezig toch wel. Hij loopt nu 1200 stationair ongeveer. Als ie koud is 950 - 1000 en gaat dan langzaam oplopen tot de 1150 - 1200.

Wat was bij jou t verschil met dat verwarmingsgedeelte dan? Je bedoelt toch dat hele kleine gaatje vanaf het dunne slangetje van het kleppendeksel?
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Roderick
Forum junkie
Berichten: 510
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#9 Bericht door Roderick » 02-07-2017 12:17

Sorry je bedoelt waarschijnlijk het "Y" stukje waar ook origineel koelwater voorbij loopt.
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Corsááá
Starter
Berichten: 26
Lid geworden op: 10-10-2016 11:43

#10 Bericht door Corsááá » 02-07-2017 12:22

Door het opboren is ie van 950 naar 1100 toeren gegaan.

En de dip zie ik als een (nog steeds?) te zwaar lopende stappenmotor. Ook mijn c20xe valt iets verder terug als ie warm is. Hij valt terug naar 700 toeren, en dan kan je duidelijk merken dat de stappenmotor open gaat want hij wordt gecorrigeerd naar 1500 toeren en valt dan langzaam terug naar 1100 toeren.
Dit heeft ie overigens pas na inbouw nieuwe c20xe. Bij mijn oude blok had ie dat niet. Doe er niet moeilijk over, zitten hoge compressie zuigers in en de laatste stap straat nokkenassen, dit zal er ongetwijfeld iets mee te maken hebben.
Ook in jouw geval: het is een 2.2 c20xe? Kan me voorstellen dat als ie bijv. wat langzamer reageert op het gas dat ie ook langzamer reageert op de stappenmotor, en daardoor iets verder terug valt dan dat je gewent ben?
In bezit:
C-kadett sedan c20xe
Corsa D GSI
Corsa A1 1200

Plaats reactie

Terug naar “c20xe-c20let-z20let”