vraagjes motorombouw, schakelmechanisme afstellen, OPGELOST

2.0 8v of de Zuid Afrikaanse Turbo versie.

Moderator: freek corsa

Bericht
Auteur
Rick1972
Fanatieke Poster
Berichten: 316
Lid geworden op: 13-11-2012 14:23

vraagjes motorombouw, schakelmechanisme afstellen, OPGELOST

#1 Bericht door Rick1972 » 09-07-2013 18:29

Hallo,

Ben bezig met een c20ne in m'n corsa sedan.
Blok hangt er al in, meeste dingen zijn aangesloten.
Ik heb nog een paar vraagjes.

Hoe sluit je de slang aan die van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger gaat?
Gewoon er in duwen of zijn hier een handigheidje voor?

Ik heb de motor gemonteerd met een F13 versnellingsbak.
Moeten er dan ook spacers tussen de bak en de baksteun?

Hoe moet ik de versnellingsbak afstellen?
De stang die van de pook afkomt is los geweest van het schakelmechanisme.
Ik heb deze wel gemerkt van te voren.
Als ik hem op dezelfde plek weer vastzet moet hij het dan gewoon doen?

Iemand antwoord op 1 of meerdere vragen?

Rick

corsa16v
Fanatieke Poster
Berichten: 428
Lid geworden op: 02-01-2010 19:59

#2 Bericht door corsa16v » 09-07-2013 21:29

-De slang naar je rembekrachtiger gaat altijd stroef, smeer er wat vaseline aan dat duw je hem er zo in.
-Je hoeft geen bakspacer te monteren de bak is orgineel en blijft daarom op dezelfde plek als waar je baksteunen voorheen vastzaten.
-Op je bak (van vooraf gezien) zit de schakeltoren aan de achterkant zit een zwart plastic plugje die trek je eruit. Daar stop je daar boortje 4,5mm in je beweegt het schakelmechaniek met de hand naar 1,2, R beetje zoeken en tegelijkertijd duw je tegen het boortje aan dan duw je hem in het blokkeergat en staat de bak geblokkeerd. Vervolgens zet je je pook tussen 1,2 en zet je je mechaniek vast.
LEICHTBAU MOTORSPORT

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#3 Bericht door freek corsa » 09-07-2013 22:04

Zover ik weet moet er wel een bakspacer gebruikt worden.

De rembekrachtiger vacuumslang aansluiting kun je verdraaien en zo proberen in de juiste richting te krijgen.
In het rubber drukken kan met behulp van een glijmiddel zoals spuug of vaseline of silicone of enz..

afstellen van het schakelmechanisme doe ik meestal op gevoel.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

corsa16v
Fanatieke Poster
Berichten: 428
Lid geworden op: 02-01-2010 19:59

#4 Bericht door corsa16v » 10-07-2013 16:38

Bij de corsa van me broertje zat er echt geen bakspacer tussen, we hebben het hier toch over een f13 bak. Alleen een 2.0 motorsteun voor de ophanging van de motor.
LEICHTBAU MOTORSPORT

Jurgen
Senior member
Berichten: 2018
Lid geworden op: 04-11-2010 14:25

#5 Bericht door Jurgen » 11-07-2013 19:38

Ik heb wel een spacer gebruikt icm een F13 bak. Wel even de bout die linksvoor zit door het rubber van de steun los draaien zodat deze ook vrij kan bewegen en je de motor er spanningsvrij kan inhangen.

Rick1972
Fanatieke Poster
Berichten: 316
Lid geworden op: 13-11-2012 14:23

#6 Bericht door Rick1972 » 11-07-2013 22:09

Heb de steun zonder spacers gemonteerd.
Met spacers kwam ik niet uit met het schakelmechanisme.

Rick

corsa16v
Fanatieke Poster
Berichten: 428
Lid geworden op: 02-01-2010 19:59

#7 Bericht door corsa16v » 12-07-2013 13:20

Apart, zoveel verschil. Naar mijn idee past het niet met spacer omdat de bak orgineel blijfr of komt de bak door het grotere blok anders te hangen?
LEICHTBAU MOTORSPORT

Rick1972
Fanatieke Poster
Berichten: 316
Lid geworden op: 13-11-2012 14:23

#8 Bericht door Rick1972 » 13-07-2013 20:30

Hallo heren,

2 van de drie vragen zijn opgelost.
Ik krijg alleen mijn versnellingspook niet goed afgesteld. :?:

Of ik kan hem in de 5e versnelling zetten maar heb ik geen achteruit.
Of ik kan hem in z'n achteruit zetten maar dan heb ik geen 5e versnelling.

Kan ik de pook ook "blokeren" om het af te stellen?

Verder heb ik de ombouw af.
Enkel nog de pool afstellen en de bedrading netjes aansluiten / wegwerken.

Is wel errug gaaf om hem op z'n staart te trappen. :D
Hij accelereert echt snel.

Rick

max
Forum junkie
Berichten: 768
Lid geworden op: 22-01-2011 14:10

#9 Bericht door max » 13-07-2013 23:37

Zat er voorheen een 4 bak in? Dan moet je het nokje bij de pook voor de 5 nog weg halen. Zie ook Corsa novatuning.

Als het een 4 bak was hoor je eigenlijk ook nog het schakelmechaniek iets aan te passen door 1 gewrichtje een gat lager te zetten. Daardoor is de zijwaartse beweging die je met de pook maakt kleiner. Bij een 5 bak mechanisme zit het gewricht op het onderste gat. Hier heb je een nieuw kogeltje van een gewrichtje nodig, is dezelfde als van de achterklepdempers M8.

Bij een F13 hoef je geen bakspacer te gebruiken. Je hoeft dan ook NIET het plastic gewrichtje om te flippen.

Doe het afstellen met 2 man/vrouw. Eentje onder de auto en 1 erin die de pook vasthoud.

corsa16v
Fanatieke Poster
Berichten: 428
Lid geworden op: 02-01-2010 19:59

#10 Bericht door corsa16v » 14-07-2013 10:29

Zoals ik al eerder aangaf er zit een zwarte plastic plug.op je bak daar past een boortje 4,5mm in daarmee blokkeer je de bak. Kan niet fout gaan.
LEICHTBAU MOTORSPORT

Plaats reactie

Terug naar “c20ne-20seh-c20get”