C20ne Webers ontsteking aansluiten

2.0 8v of de Zuid Afrikaanse Turbo versie.

Moderator: freek corsa

Plaats reactie
Bericht
Auteur
1988MantaGSI
Starter
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-11-2013 12:07

C20ne Webers ontsteking aansluiten

#1 Bericht door 1988MantaGSI » 06-04-2014 18:03

Ik ben bezig om een c20ne om te bouwen naar webers en tegelijkertijd in mijn TR bouwen. Maar nu heb ik een aantal vragen:

Moet ik zelf een draadboompje fabriceren voor de onsteking, of kan ik het originele gebruiken?

Heb ik dan nog de krukaspositiesensor nodig?

Ook wil ik een toerenteller inbouwen, bij mijn manta c20xe zit deze op het groene draad aangesloten, kan ik het originele groede draad pakken en in het dashboard deze op de toerenteller aansluiten, of moet ik zelf een draad trekken? En zoja waarheen/op?

Alvast bedankt
- 1988 Opel Manta GSI 2.0 16v
-1983 Opel Corsa TR Luxus 2.0 8v

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#2 Bericht door Aapje » 06-04-2014 22:04

Meeste gebruiken een ontsteking van een bigblock carburateur motor. 16SH / 1.8S. Zit een vacuumvervroeger op en simpel draadboompje met een bobine. Bij dit type ontsteking heb je ook een groendraad.
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

Jurgen
Senior member
Berichten: 2018
Lid geworden op: 04-11-2010 14:25

#3 Bericht door Jurgen » 07-04-2014 09:26

Alle kabels kun je dan zo’n beetje weg laten, op je start kabelboompje na. Dus dynamo/startmotor/ oliedruk moet je wel behouden, maar dit is ook een aparte kabelboom. Daarna inderdaad een 18e /1.6sh ontsteking erop of een vrij programmeerbaar. Bij zo’n 18e ontsteking heb je maar 1 kabelboompje van je verdeler naar je bobine toe en ik denk een geschakelde plus naar je bobine. Let wel op dat je het gat van je krukas sensor afdicht anders wordt het een smeerbende ;)

Groene draad van de bobine idd aansluiten op de toerenteller.

1988MantaGSI
Starter
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-11-2013 12:07

#4 Bericht door 1988MantaGSI » 07-04-2014 22:17

Kan ik de originele ontsteking niet behouden dan? Lijkt mij dat die los staat van me ECU.. of zie ik dit verkeerd?

Moet de geschakelde plus 12v of 8v zijn? Bij me manta moest dit 12v zijn.. Ik gebruik overigens de bobine van de 12S, die is volgens mij hetzelfde als die van een c20ne, of heb ik dit ook fout?

Groet Renzo
- 1988 Opel Manta GSI 2.0 16v
-1983 Opel Corsa TR Luxus 2.0 8v

Jurgen
Senior member
Berichten: 2018
Lid geworden op: 04-11-2010 14:25

#5 Bericht door Jurgen » 08-04-2014 08:04

Nee originele ontsteking wordt aangestuurd door de ECU, maar dan via de krukassensor en de ontstekingsunit onder de bobine. Als je met webers gaat rijden moet je een stand alone ontsteking hebben en de enige die plug en play is, is die van de 18e/1.6sh. Hier zit een hallgever onder de verdeelkap welke bepaalt wanneer je bougies moeten vonken. Die stuurt dan een signaal naar je ontstekingsmodule welke je bobine aanstuurt. Ik zou dus op zoek gaan naar een complete ontsteking. Kan zijn dat de bobines wel hetzelfde zijn maar ik heb geen idee hoe die van de 1.2s eruit ziet.

Ik heb nog een 18e ontsteking liggen compleet, die heb ik eigenlijk zelf tzt nog een keer nodig maar bij een goed bod mag die wel weg ;)

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#6 Bericht door Aapje » 08-04-2014 08:17

1.2S heeft geen ontstekingsmodule onder de bobine. Die heeft een groot hallgever element in het ontstekingshuis. Die gaat dus niet werken met een bigblock ontsteking.

Doe jezelf een groot plezier, haal een compleet set van een bigblock carburateurmotor.
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

1988MantaGSI
Starter
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-11-2013 12:07

#7 Bericht door 1988MantaGSI » 08-04-2014 19:00

Ik zal op zoek gaan naar zo'n type ontsteking, bedankt voor jullie hulp!
- 1988 Opel Manta GSI 2.0 16v
-1983 Opel Corsa TR Luxus 2.0 8v

Jambon
Senior member
Berichten: 1067
Lid geworden op: 22-01-2010 10:41

#8 Bericht door Jambon » 08-04-2014 19:57

Volgens mij zit er bij mij ook zo'n ontsteking op. Zit ook zo'n ontstekingsmodule bij. Die moet je met koelpasta op je schutbord ofzo zetten (anders brand hij door door de hitte die die maakt)

Afbeelding

Ontstekingsmodule: het ovale stekkertje gaat op de ontsteking. Waar de andere stekker of de losse draadjes op moeten heb ik nog geen idee van. Ik gok dat er iig één draadje naar de bobine moet en één draadje massa moet hebben, maar zeker weten doe ik het nog niet.
Afbeelding

Afbeelding

Jambon
Senior member
Berichten: 1067
Lid geworden op: 22-01-2010 10:41

#9 Bericht door Jambon » 19-08-2014 21:44

Nog ff een vraagje hierover: Moet dat vacuümpotje aangesloten worden icm de carburateurs? Het pijpje ziet er niet echt naar uit dat daar recent wat opgezeten heeft namelijk, en het slangetje zit er ook niet bij.

Als het wel moet zit ik wel met een probleempje, ik heb maar 1 aansluiting voor vacuüm op mijn inlaatspruitstuk zitten en die is uiteraard bezet door de rembekrachtiger...

Jurgen
Senior member
Berichten: 2018
Lid geworden op: 04-11-2010 14:25

#10 Bericht door Jurgen » 20-08-2014 15:49

nee niet aansluiten ;)

Plaats reactie

Terug naar “c20ne-20seh-c20get”