co uitstoot te hoog, OPGELOST
Moderator: freek corsa
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 13-11-2012 14:23
co uitstoot te hoog, OPGELOST
Aangezien ik de sedan weer klaar heb heb ik hem vandaag laten keuren.
Wou weten of hij er door kwam en zo niet weet ik meteen wat ik nog moet doen.
Op een paar kleine puntjes na is hij in orde.
Nu is alleen de co uitstoot bij stationair toerental te hoog.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Ook staat op de factuur die ik heb gekregen 4 gasmeting.
Ik heb een c20ne in mijn corsa gelegd i.p.v. de standaard c14nz.
De auto heeft is uit 1991 en heeft standaard een katalysator.
Moet er dan een 4 gasmeting uitgevoerd worden?
Iemand die me hiermee kan helpen
Wou weten of hij er door kwam en zo niet weet ik meteen wat ik nog moet doen.
Op een paar kleine puntjes na is hij in orde.
Nu is alleen de co uitstoot bij stationair toerental te hoog.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Ook staat op de factuur die ik heb gekregen 4 gasmeting.
Ik heb een c20ne in mijn corsa gelegd i.p.v. de standaard c14nz.
De auto heeft is uit 1991 en heeft standaard een katalysator.
Moet er dan een 4 gasmeting uitgevoerd worden?
Iemand die me hiermee kan helpen
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09
maximaal 0,5% CO
Katalysator niet verplicht, maar wel handig om die CO waarde te halen.
4 gasmeting is een verzamelnaam denk ik.
Hij hoeft alleen maar stationair gecontroleerd te worden.
Met warme motor (en dus hete kat) zou hij makkelijk onder de 0,5% CO moeten kunnen komen.
Katalysator niet verplicht, maar wel handig om die CO waarde te halen.
4 gasmeting is een verzamelnaam denk ik.
Hij hoeft alleen maar stationair gecontroleerd te worden.
Met warme motor (en dus hete kat) zou hij makkelijk onder de 0,5% CO moeten kunnen komen.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
-
- Senior member
- Berichten: 1249
- Lid geworden op: 08-12-2009 17:57
Gaat het om APK of kentekenkeuring/verandering?
Het heet CO-meting bij auto's voor 1993, auto daarna hebben een 4 gas meting.
Maar het enige verschil is dat er dan ook op toeren gemeten word, en dan ook naar de lambda waarde word gekeken.
Hoe veel CO geeft hij aan?
Met katalysator en lambdasonde?
Wat was de lambdawaarde?
Oorzaak kan veel zijn, zit er oude olie in die ook stinkt?
MAP-sensor met verkeerde waardes kan ook dit veroorzaken, etc.
Het heet CO-meting bij auto's voor 1993, auto daarna hebben een 4 gas meting.
Maar het enige verschil is dat er dan ook op toeren gemeten word, en dan ook naar de lambda waarde word gekeken.
Hoe veel CO geeft hij aan?
Met katalysator en lambdasonde?
Wat was de lambdawaarde?
Oorzaak kan veel zijn, zit er oude olie in die ook stinkt?
MAP-sensor met verkeerde waardes kan ook dit veroorzaken, etc.
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 13-11-2012 14:23
-
- Senior member
- Berichten: 1249
- Lid geworden op: 08-12-2009 17:57
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09
Origineel uit 1991 met een C14NZ
zonder kat en zonder lambda mag toch geen 3,5 % CO hebben?
zonder kat en zonder lambda mag toch geen 3,5 % CO hebben?
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
-
- Forum junkie
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 22-01-2011 14:10
Alleen de katalysator verwijderen is al voldoende!!!
Lambdasensor lekker laten zitten, het gaat erom dat de lambdasensor EN de katalysator aanwezig dienen te zijn.
Er staat duidelijk EN en niet OF! Dat kun je ook de keurmeester vertellen als hij het niet zeker weet.
Als er dus 1 van de 2 niet aanwezig is geldt de eis van 3.5% CO en niet die van 0.5% CO.
Kijk maar hier:
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx
en hier:
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx
Als echter je CO heel erg hoog is dan duidt dit op een probleem en dan is het belangrijk dat dit opgelost wordt. Vooral als je dat nu al niet redt met een Lambda en een Kat. Dan los je het werkelijke probleem niet op door die onderdelen eruit te halen.
Hoeveel CO heb je nu dan?
Een C20NE zonder kat maar met lambda haalt normaal ook een CO van 0.2 tot 1%.
Een C20XE haalt zonder Kat met lambda zelfs zonder problemen 0.5% of minder.
Lambdasensor lekker laten zitten, het gaat erom dat de lambdasensor EN de katalysator aanwezig dienen te zijn.
Er staat duidelijk EN en niet OF! Dat kun je ook de keurmeester vertellen als hij het niet zeker weet.
Als er dus 1 van de 2 niet aanwezig is geldt de eis van 3.5% CO en niet die van 0.5% CO.
Kijk maar hier:
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx
en hier:
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx
Als echter je CO heel erg hoog is dan duidt dit op een probleem en dan is het belangrijk dat dit opgelost wordt. Vooral als je dat nu al niet redt met een Lambda en een Kat. Dan los je het werkelijke probleem niet op door die onderdelen eruit te halen.
Hoeveel CO heb je nu dan?
Een C20NE zonder kat maar met lambda haalt normaal ook een CO van 0.2 tot 1%.
Een C20XE haalt zonder Kat met lambda zelfs zonder problemen 0.5% of minder.
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 13-11-2012 14:23