koelvloeistofreservoir stroomt over

2.0 8v of de Zuid Afrikaanse Turbo versie.

Moderator: freek corsa

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rick1972
Fanatieke Poster
Berichten: 316
Lid geworden op: 13-11-2012 14:23

koelvloeistofreservoir stroomt over

#1 Bericht door Rick1972 » 10-06-2016 10:34

Het probleem met de te hoge co is opgelost.
Helaas heb ik nu een ander probleem.
Mijn koelvloeistof reservoir stroomt over.
Met de corsa naar de APK geweest voor herkeuring.
Paar kleine puntjes waaronder remslangen voor vervangen.
Na het testen van de remmen liet de keurmeester de auto nog stationair lopen omdat hij de co nog moest meten.
Voordat hij daaraan kon beginnen stroomde echter het koelvloeistofreservoir over.
Op het moment dat hij overstroomde gaf de temperatuurmeter een hogere temperatuur aan dan normaal.(net boven de 100 graden)
Ik rijdt sinds januari weer met de corsa en onder het rijden heb ik nergens last van. Motortemperatuur loopt niet hoger op dan ongeveer 90 graden en ik kan aan de prestaties van de motor niks merken. (rijdt niet harder dan 130 / 140 maar merk geen verschil)
Ik heb zitten denken aan de koppakking maar ik heb geen witte rook en geen smurrie.
Kan het de theremostaat zijn?
Ik wil deze er eigenlijk tussenuit halen om te kijken of het probleem zich dan ook voordoet?
Iemand hier ervaring mee of tips?

Jurgen
Senior member
Berichten: 2018
Lid geworden op: 04-11-2010 14:25

#2 Bericht door Jurgen » 10-06-2016 11:17

Als je motor aan het opwarmen is, je ingaande en uitgaande slang van je radiateur voelen of ze beide warm worden. Worden ze beide warm, dan is je thermostaat goed. Als de onderste koud blijft, gaat je thermostaat niet open. Als ze wel beide warm worden, kan ook nog het schoepenwiel van je waterpomp af liggen. En compressie meten kan een defecte koppakking ook grotendeels uitsluiten.

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#3 Bericht door freek corsa » 10-06-2016 12:06

werkt de koel ventilator wel ?
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

Jurgen
Senior member
Berichten: 2018
Lid geworden op: 04-11-2010 14:25

#4 Bericht door Jurgen » 10-06-2016 16:05

Ook nog zoiets ja, thermoschakelaar in de radiateur kan ook kaput zijn waardoor je fan niet aanslaat.

Rick1972
Fanatieke Poster
Berichten: 316
Lid geworden op: 13-11-2012 14:23

#5 Bericht door Rick1972 » 11-06-2016 11:33

Bij de keuring sloeg hij nog wel aan.

Heb hem vanmorgen warm laten draaien.
De ventilator springt nu inderdaad niet meer aan.
Dan heb ik pech met de thermoschakelaar, die heb ik een half jaar terug pas vervangen.
Ik zit toch ook te denken aan de waterpomp.
Als de motor koud is hoor ik een metaalachtig geluid uit die richting komen. Als hij warm is hoor ik het echter niet meer.
Heb de oude nog liggen van toen ik de distributie vervangen heb. Ga die er op zetten, kijken of dat helpt.
Ga verder niet te veel meer uitgeven aan dit blok, er komt toch een ander in.

Rick1972
Fanatieke Poster
Berichten: 316
Lid geworden op: 13-11-2012 14:23

#6 Bericht door Rick1972 » 13-06-2016 23:14

Heb de thermostaat er tussenuit getrokken.
Tevens de thermoschakelaar overbrugd.
Nu draait de ventilator constant, reservoir loopt nu niet over en motor wordt niet warmer dan een graad of 80.

Nu duimen dat hij morgen bij de apk geen andere kuren heeft.

Plaats reactie

Terug naar “c20ne-20seh-c20get”