Vraag thermostaat c14nz

Gewoon zoals het hoort... lekker orgineel.
Bericht
Auteur
kdebruijn
Fanatieke Poster
Berichten: 121
Lid geworden op: 31-08-2008 18:37

#1 Bericht door kdebruijn » 29-12-2008 01:51

ok even als een vervolg, ik vroeg mij namelijk af of het koelsysteem ook ontlucht moet worden zodra de thermostaat vervangen is.

Merkte vanmiddag op toen ik de kap open had met draaiende motor dat er niet heel veel druk staat op de KVS slangen vanaf het reservoir en radiateur tot het motorblok.

Maarja aangezien de thermostaat kapot is neem ik aan dat hij ook niet heel veel druk op KAN bouwen hierdoor... want ik kon de slangen met 2 vingers dichtknijpen

Nou las ik ergens op het internet dat bij veel wagens het voldoende is om enkel de dop van het reservoir open te houden, kachel vol open te doen en de motor gewoon laten draaien tot de fan aanslaat en dan de dop erop draaien.

Of heeft er nog iemand een tip of suggestie hierover?

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#2 Bericht door freek corsa » 29-12-2008 07:45

Als je dat doet kookt hij over :? ( zonder dop de fan laten aanslaan, dan is hij al aan het over koken )



Ik vul het systeem meestal tot het tankje op niveau is, dan knijp ik in de slangen, dan borrelt de lucht naar het tankje, dan kan ik weer bijvullen.

Daarna zou de rest zelf ontluchtend moeten zijn.

Je kunt inderdaad aan de kachel temperatuur voelen of die ontlucht is.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

mayhem
Forum junkie
Berichten: 900
Lid geworden op: 30-08-2008 18:26

#3 Bericht door mayhem » 29-12-2008 15:43

nou, bij mij is ie zo nooit over gekookt or freek, en zo heb ik me 1200, 1400 en 16v ontlucht :-D
Afbeelding

wieleman
Fanatieke Poster
Berichten: 185
Lid geworden op: 16-12-2008 20:02

#4 Bericht door wieleman » 02-01-2009 15:15

Zo heb ik 't op de opel school geleerd.. ;)

bij veel Opel's is het voldoende om enkel de dop van het expansie vat er af te draaien, kachel vol open te doen en de motor gewoon laten draaien tot de koelfan aanslaat.. Vloeistof bij vullen indien nodig, als deze nog niet op het juiste pijl staat..!! en alvoorst de rubbere ring in de dop controleren voor men deze weer terug op het expansie vat draaid door beschadigingen van het rubber en het niet open zijn van het ontluchtings gatje in de dop kan het koelvloeistof door de beschading in het rubber na buiten gedrukt worden

in de slang knijpen kan het proces versnellen..!? (voor mensen die weinig tijd hebben en veelal sprinten..!!) he freek :D
No past No future..!!

Fl!pke
Fanatieke Poster
Berichten: 106
Lid geworden op: 04-09-2008 17:38

#5 Bericht door Fl!pke » 02-01-2009 16:43

Zoals wieleman het verteld doe ik het ook, alleen was het vorige week de laatste keer want me auto is een beetje overleden.
Opel Kadett E GSI 2.0 12v
Opel Corsa A1 1.0s

kdebruijn
Fanatieke Poster
Berichten: 121
Lid geworden op: 31-08-2008 18:37

#6 Bericht door kdebruijn » 02-01-2009 18:31

tsja ik moet het toch een keer gaan doen, dus ik ga wel een keer in het weekend op mijn gemakkie in de zijstraat zitten bij ons of ik rij hem de voortuin in desnoods want garagebedrijven vragen wat mij betreft iets teveel om hem te vervangen, en kan het net zo goed zelf doen :P

kdebruijn
Fanatieke Poster
Berichten: 121
Lid geworden op: 31-08-2008 18:37

#7 Bericht door kdebruijn » 07-01-2009 22:01

nou ja ik heb dus vanmiddag op mijn gemakje op straat mijn thermostaat vervangen zonder al teveel problemen.

Maar nu ging ik testrijden en kwam erachter dat mijn temp. teller wat raar doet.

na een aantal km bleek hij op temperatuur zijn, de meter stond netjes op de helft dus ik dacht van, 't zou wel goed zijn.

Vervolgens valt heel de meter terug naar 0, en klimt een minuut later weer omhoog tot de helft.

Vervolgens zakte hij weer terug tot een kwart, en daar schommelde hij wat naar warmer en iets kouder en uit eindelijk kwam hij niet verder dan een kwart van de meter.

iemand een idee waar dit vandaan komt?

overigens is mijn grille nog steeds dicht met een stuk plastic wat ik tijdje geleden erachter vastgemaakt had omdat de oude thermostaat dus open bleef.

kdebruijn
Fanatieke Poster
Berichten: 121
Lid geworden op: 31-08-2008 18:37

#8 Bericht door kdebruijn » 09-01-2009 01:09

nog even een aanvullende vraag, want ik zat net op mijngrossier.nl te kijken bij onderdelen voor mijn blok, en nu vond ik dus een artikel van "temperatuur zender", valt onder de catagorie schakelaars en dat is dat nippeltje waar de kabel aan zit op de inlaat. (links boven het kleppendeksel bij de dynamo, dat blauwe kabeltje)

Afbeelding

maar er is ook nog een "koel.temp.sensor" die onder de catagorie Sensoren valt op mijngrossier,nl, maar waar bevind deze sensor zich?

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#9 Bericht door freek corsa » 09-01-2009 08:10

achter onder het inlaat spruitstuk.

deze sencor is voor de gegevens voor je ECU
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

kdebruijn
Fanatieke Poster
Berichten: 121
Lid geworden op: 31-08-2008 18:37

#10 Bericht door kdebruijn » 09-01-2009 14:47

bah dat zit dus op een k*tplek :shock:

maar welke van de 2 regelt het metertje op het dashbord

Plaats reactie

Terug naar “Standaard motoren”