Vraag thermostaat c14nz
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 31-08-2008 18:37
ok even als een vervolg, ik vroeg mij namelijk af of het koelsysteem ook ontlucht moet worden zodra de thermostaat vervangen is.
Merkte vanmiddag op toen ik de kap open had met draaiende motor dat er niet heel veel druk staat op de KVS slangen vanaf het reservoir en radiateur tot het motorblok.
Maarja aangezien de thermostaat kapot is neem ik aan dat hij ook niet heel veel druk op KAN bouwen hierdoor... want ik kon de slangen met 2 vingers dichtknijpen
Nou las ik ergens op het internet dat bij veel wagens het voldoende is om enkel de dop van het reservoir open te houden, kachel vol open te doen en de motor gewoon laten draaien tot de fan aanslaat en dan de dop erop draaien.
Of heeft er nog iemand een tip of suggestie hierover?
Merkte vanmiddag op toen ik de kap open had met draaiende motor dat er niet heel veel druk staat op de KVS slangen vanaf het reservoir en radiateur tot het motorblok.
Maarja aangezien de thermostaat kapot is neem ik aan dat hij ook niet heel veel druk op KAN bouwen hierdoor... want ik kon de slangen met 2 vingers dichtknijpen
Nou las ik ergens op het internet dat bij veel wagens het voldoende is om enkel de dop van het reservoir open te houden, kachel vol open te doen en de motor gewoon laten draaien tot de fan aanslaat en dan de dop erop draaien.
Of heeft er nog iemand een tip of suggestie hierover?
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09
Als je dat doet kookt hij over ( zonder dop de fan laten aanslaan, dan is hij al aan het over koken )
Ik vul het systeem meestal tot het tankje op niveau is, dan knijp ik in de slangen, dan borrelt de lucht naar het tankje, dan kan ik weer bijvullen.
Daarna zou de rest zelf ontluchtend moeten zijn.
Je kunt inderdaad aan de kachel temperatuur voelen of die ontlucht is.
Ik vul het systeem meestal tot het tankje op niveau is, dan knijp ik in de slangen, dan borrelt de lucht naar het tankje, dan kan ik weer bijvullen.
Daarna zou de rest zelf ontluchtend moeten zijn.
Je kunt inderdaad aan de kachel temperatuur voelen of die ontlucht is.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 16-12-2008 20:02
Zo heb ik 't op de opel school geleerd..
bij veel Opel's is het voldoende om enkel de dop van het expansie vat er af te draaien, kachel vol open te doen en de motor gewoon laten draaien tot de koelfan aanslaat.. Vloeistof bij vullen indien nodig, als deze nog niet op het juiste pijl staat..!! en alvoorst de rubbere ring in de dop controleren voor men deze weer terug op het expansie vat draaid door beschadigingen van het rubber en het niet open zijn van het ontluchtings gatje in de dop kan het koelvloeistof door de beschading in het rubber na buiten gedrukt worden
in de slang knijpen kan het proces versnellen..!? (voor mensen die weinig tijd hebben en veelal sprinten..!!) he freek
bij veel Opel's is het voldoende om enkel de dop van het expansie vat er af te draaien, kachel vol open te doen en de motor gewoon laten draaien tot de koelfan aanslaat.. Vloeistof bij vullen indien nodig, als deze nog niet op het juiste pijl staat..!! en alvoorst de rubbere ring in de dop controleren voor men deze weer terug op het expansie vat draaid door beschadigingen van het rubber en het niet open zijn van het ontluchtings gatje in de dop kan het koelvloeistof door de beschading in het rubber na buiten gedrukt worden
in de slang knijpen kan het proces versnellen..!? (voor mensen die weinig tijd hebben en veelal sprinten..!!) he freek
No past No future..!!
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 31-08-2008 18:37
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 31-08-2008 18:37
nou ja ik heb dus vanmiddag op mijn gemakje op straat mijn thermostaat vervangen zonder al teveel problemen.
Maar nu ging ik testrijden en kwam erachter dat mijn temp. teller wat raar doet.
na een aantal km bleek hij op temperatuur zijn, de meter stond netjes op de helft dus ik dacht van, 't zou wel goed zijn.
Vervolgens valt heel de meter terug naar 0, en klimt een minuut later weer omhoog tot de helft.
Vervolgens zakte hij weer terug tot een kwart, en daar schommelde hij wat naar warmer en iets kouder en uit eindelijk kwam hij niet verder dan een kwart van de meter.
iemand een idee waar dit vandaan komt?
overigens is mijn grille nog steeds dicht met een stuk plastic wat ik tijdje geleden erachter vastgemaakt had omdat de oude thermostaat dus open bleef.
Maar nu ging ik testrijden en kwam erachter dat mijn temp. teller wat raar doet.
na een aantal km bleek hij op temperatuur zijn, de meter stond netjes op de helft dus ik dacht van, 't zou wel goed zijn.
Vervolgens valt heel de meter terug naar 0, en klimt een minuut later weer omhoog tot de helft.
Vervolgens zakte hij weer terug tot een kwart, en daar schommelde hij wat naar warmer en iets kouder en uit eindelijk kwam hij niet verder dan een kwart van de meter.
iemand een idee waar dit vandaan komt?
overigens is mijn grille nog steeds dicht met een stuk plastic wat ik tijdje geleden erachter vastgemaakt had omdat de oude thermostaat dus open bleef.
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 31-08-2008 18:37
nog even een aanvullende vraag, want ik zat net op mijngrossier.nl te kijken bij onderdelen voor mijn blok, en nu vond ik dus een artikel van "temperatuur zender", valt onder de catagorie schakelaars en dat is dat nippeltje waar de kabel aan zit op de inlaat. (links boven het kleppendeksel bij de dynamo, dat blauwe kabeltje)
maar er is ook nog een "koel.temp.sensor" die onder de catagorie Sensoren valt op mijngrossier,nl, maar waar bevind deze sensor zich?
maar er is ook nog een "koel.temp.sensor" die onder de catagorie Sensoren valt op mijngrossier,nl, maar waar bevind deze sensor zich?
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09