Vast zittende klepstoters ??
-
- Forum junkie
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 23-03-2012 22:14
Vast zittende klepstoters ??
Hallo,
Ik ga binnenkort de sedan van CORSA2L16VALVE ophalen. Tijdens de proefrit hoorde ik voor het eerst de klepstotertjes (vermoedelijk) van de 1.2s nogal tikken. Dit heeft Tim mij tijdens een eerder gesprek ook al medegedeeld, dus ik was op de hoogte.
Ik zou graag van jullie weten hoe ik deze weer los kan krijgen. Moet het blok daarvoor uit elkaar of zou een beurtje met verse olie ook kunnen helpen? Het is namelijk niet bekend wanneer dit blok voor het laatst een beurt heeft gehad.
De kilometerstand is ca 120.000km
Groeten,
Mischa
Ik ga binnenkort de sedan van CORSA2L16VALVE ophalen. Tijdens de proefrit hoorde ik voor het eerst de klepstotertjes (vermoedelijk) van de 1.2s nogal tikken. Dit heeft Tim mij tijdens een eerder gesprek ook al medegedeeld, dus ik was op de hoogte.
Ik zou graag van jullie weten hoe ik deze weer los kan krijgen. Moet het blok daarvoor uit elkaar of zou een beurtje met verse olie ook kunnen helpen? Het is namelijk niet bekend wanneer dit blok voor het laatst een beurt heeft gehad.
De kilometerstand is ca 120.000km
Groeten,
Mischa
- Aapje
- Moderator
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: 26-05-2009 13:09
-
- Forum junkie
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 23-03-2012 22:14
Haha, Action olie. Ik weet niet of ik die in mijn blok wil hebben
Maar is het puur voor het goede gevoel of is het zinvol?
Het blijft een 1.2 die er wellicht max 2 jaar in blijft liggen, in die 2 jaar max 15000km voor de kiezen krijgt en daarna waarschijnlijk ergens terechtkomt waar hij niks meer aan te drijven heeft.
Als hij de oldtimer-status bereikt heeft, komt er een 2.0 8V (ik hoop een SEH) in.
Een kan Action olie is dan misschien nog een te grote extra investering (als het tenminste puur om het gevoel gaat.
Groeten,
Mischa
Maar is het puur voor het goede gevoel of is het zinvol?
Het blijft een 1.2 die er wellicht max 2 jaar in blijft liggen, in die 2 jaar max 15000km voor de kiezen krijgt en daarna waarschijnlijk ergens terechtkomt waar hij niks meer aan te drijven heeft.
Als hij de oldtimer-status bereikt heeft, komt er een 2.0 8V (ik hoop een SEH) in.
Een kan Action olie is dan misschien nog een te grote extra investering (als het tenminste puur om het gevoel gaat.
Groeten,
Mischa
- Aapje
- Moderator
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: 26-05-2009 13:09
-
- Forum junkie
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 23-03-2012 22:14
Ok, dan ga ik dat gewoon proberen. Helaas krijgt ie alleen maar korte stukjes te rijden (ca 10km enkel, 2x per dag). Hoe lang kun je rijden met die tikkende krengen voordat er schade optreedt en welke schade kan er optreden?
Ach, mocht hij in de soep lopen, heeft een vriend nog een 13s uit een D-Kadett liggen.
Het zal wel goed komen, eerst het ding maar eens naar huis halen.
Groeten,
Mischa
Ach, mocht hij in de soep lopen, heeft een vriend nog een 13s uit een D-Kadett liggen.
Het zal wel goed komen, eerst het ding maar eens naar huis halen.
Groeten,
Mischa
- Aapje
- Moderator
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: 26-05-2009 13:09
Zolang je rustig rijd kan hij heel oud worden met tikkende kleppen :) Oliewisselen per jaar helpt een hoop :)mischa72 schreef:Ok, dan ga ik dat gewoon proberen. Helaas krijgt ie alleen maar korte stukjes te rijden (ca 10km enkel, 2x per dag). Hoe lang kun je rijden met die tikkende krengen voordat er schade optreedt en welke schade kan er optreden?
Ach, mocht hij in de soep lopen, heeft een vriend nog een 13s uit een D-Kadett liggen.
Het zal wel goed komen, eerst het ding maar eens naar huis halen.
Groeten,
Mischa
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
-
- Forum junkie
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 23-03-2012 22:14
Ok, dan is het dus eerst een stukje rijden om te kijken of ze zo loskomen. Als ze bij normaal gebruik niet los komen een halve liter ATF-olie (transmissie-olie ???) erbij gooien, half uurtje laten lopen en dan wisselen. Is dit overigens stationair laten lopen of ermee rijden? Ik heb me wel eens laten vertellen dat bij stationair lopen niet voldoende oliedruk opgebouwd wordt om het hele blok door te komen.
Werkt ook de ATF-methode niet, dan er vrede mee hebben en rustig rijden tot de motorswap.
Groeten,
Mischa
Werkt ook de ATF-methode niet, dan er vrede mee hebben en rustig rijden tot de motorswap.
Groeten,
Mischa
- Aapje
- Moderator
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: 26-05-2009 13:09
ATF-olie is niet zomaar transmissie olie. Automaatbak olie bedoel ik dus echt :) Maar dat is wel 't advies wat ik zou geven, hij zal er zeker oud mee kunnen worden als je rustig blijft rijden.mischa72 schreef:Ok, dan is het dus eerst een stukje rijden om te kijken of ze zo loskomen. Als ze bij normaal gebruik niet los komen een halve liter ATF-olie (transmissie-olie ???) erbij gooien, half uurtje laten lopen en dan wisselen. Is dit overigens stationair laten lopen of ermee rijden? Ik heb me wel eens laten vertellen dat bij stationair lopen niet voldoende oliedruk opgebouwd wordt om het hele blok door te komen.
Werkt ook de ATF-methode niet, dan er vrede mee hebben en rustig rijden tot de motorswap.
Groeten,
Mischa
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR