1.3 motoren en verbasteringen erop.
-
- Forum junkie
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 23-03-2012 22:14
1.3 motoren en verbasteringen erop.
Een klein stukje uitleg is wel op zijn plaats.
In een verkooptopic is een technische discussie ontstaan over het hoe en wat en wel of niet van 1.3s motoren, de verschillende onderdelen waaruit het bewuste blok bestaat en hoe de andere 1.3 blokken opgebouwd zijn.
Om deze interessante discussie niet verloren te laten gaan en het verkooptopic niet teveel te vervuilen volgt hieronder een samenvatting waarna het technische verhaal voortgang kan vinden.
Openingspost:
motor is een 1.3S uit een kadett , maar passend in de corsa A uiteraard
carb. is een eigen project en betrefd een 1.6S varayet II carb. op een 1.3S inlaatspruitstuk met uitgehoonde 1.3S voetpakking .
motor is uiteraard voorzien van bak ( F10 - 4 bak ) , aandrijfassen , spruitstuk enz.
Vraag 1:
Wat is de motorcode van die 1.3 eigenlijk?
13SB of 13NB?
OHC of OHV?
Antwoord 1:
het is een 1.3N onderblok met 1.3S kop met bovenliggende nokkenas
Vraag 2:
als het een 1.3nb onderblok is dan is het toch geen 1.3s motor voor zover ik weet
Vraag 3:
Zijn die onderblokken niet gewoon gelijk? Dat de "S" zit in de kop en de tweetraps carburateur?
Antwoord 3:
nee de onderblokken zijn niet gelijk, de nb heeft lage compressie zuigers.
de koppen zijn voor zover ik weet wel gelijk, en het inlaat spruitstuk en de carb zijn anders
Antwoord 2+3:
De onderblokken zijn gelijk en het verschil zit in de kop , want de kleppen van de 1.3N passen namelijk niet in de kop van een 1.3S . De kleppen van een 1.3S tov een 1.3SB zijn ook weer anders .
Ik weet wel voor 100% zeker dat ik met een 1.3S blok rond rijd , want ding gaat als de brandweer en ik heb ook wel 1.3N gereden en die waren niet vooruit te branden .
Vraag 4:
even wat dingen proberen op te helderen
is het een 1.3 nb blok of een 1.3n blok?
een nb heeft zeker weten lage compressie zuigers
bij een 1.3n weet ik het niet zeker wel is de compressieverhouding hoger dan die van een nb motor, dit is normaal wel een injectiemotor als ik het goed heb?
koppen van 1.3nb en 1.3s zijn volgens mij wel gelijk, maar 1.3n niet.
en wat is het verschil van kleppen tussen 1.3s, 1.3sb, lengte diameter?
Vervolg: ......
In een verkooptopic is een technische discussie ontstaan over het hoe en wat en wel of niet van 1.3s motoren, de verschillende onderdelen waaruit het bewuste blok bestaat en hoe de andere 1.3 blokken opgebouwd zijn.
Om deze interessante discussie niet verloren te laten gaan en het verkooptopic niet teveel te vervuilen volgt hieronder een samenvatting waarna het technische verhaal voortgang kan vinden.
Openingspost:
motor is een 1.3S uit een kadett , maar passend in de corsa A uiteraard
carb. is een eigen project en betrefd een 1.6S varayet II carb. op een 1.3S inlaatspruitstuk met uitgehoonde 1.3S voetpakking .
motor is uiteraard voorzien van bak ( F10 - 4 bak ) , aandrijfassen , spruitstuk enz.
Vraag 1:
Wat is de motorcode van die 1.3 eigenlijk?
13SB of 13NB?
OHC of OHV?
Antwoord 1:
het is een 1.3N onderblok met 1.3S kop met bovenliggende nokkenas
Vraag 2:
als het een 1.3nb onderblok is dan is het toch geen 1.3s motor voor zover ik weet
Vraag 3:
Zijn die onderblokken niet gewoon gelijk? Dat de "S" zit in de kop en de tweetraps carburateur?
Antwoord 3:
nee de onderblokken zijn niet gelijk, de nb heeft lage compressie zuigers.
de koppen zijn voor zover ik weet wel gelijk, en het inlaat spruitstuk en de carb zijn anders
Antwoord 2+3:
De onderblokken zijn gelijk en het verschil zit in de kop , want de kleppen van de 1.3N passen namelijk niet in de kop van een 1.3S . De kleppen van een 1.3S tov een 1.3SB zijn ook weer anders .
Ik weet wel voor 100% zeker dat ik met een 1.3S blok rond rijd , want ding gaat als de brandweer en ik heb ook wel 1.3N gereden en die waren niet vooruit te branden .
Vraag 4:
even wat dingen proberen op te helderen
is het een 1.3 nb blok of een 1.3n blok?
een nb heeft zeker weten lage compressie zuigers
bij een 1.3n weet ik het niet zeker wel is de compressieverhouding hoger dan die van een nb motor, dit is normaal wel een injectiemotor als ik het goed heb?
koppen van 1.3nb en 1.3s zijn volgens mij wel gelijk, maar 1.3n niet.
en wat is het verschil van kleppen tussen 1.3s, 1.3sb, lengte diameter?
Vervolg: ......
-
- Moderator
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: 31-08-2008 07:18
1.3NB ( 60pk )
0125971-Inlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 101,1
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 33
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,058
vereist aantal stuks : 4
0125969-Uitlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 104,6
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 29
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,052
vereist aantal stuks : 4
1.3S ( 75pk )
0125971-Inlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 104,6
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 38
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,058
vereist aantal stuks : 4
0125968-Uitlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 104,6
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 31
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,057
vereist aantal stuks : 4
1.3SB ( 70 pk )
0125979-Inlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 104,6
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 33
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,066
vereist aantal stuks : 4
0125973-Uitlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 101,1
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 31
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,054
vereist aantal stuks : 4
volgens mijn gegevens zijn dit de verschillen in klepmaat van de 1.3 motoren tov elkaar .
0125971-Inlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 101,1
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 33
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,058
vereist aantal stuks : 4
0125969-Uitlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 104,6
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 29
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,052
vereist aantal stuks : 4
1.3S ( 75pk )
0125971-Inlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 104,6
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 38
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,058
vereist aantal stuks : 4
0125968-Uitlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 104,6
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 31
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,057
vereist aantal stuks : 4
1.3SB ( 70 pk )
0125979-Inlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 104,6
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 33
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,066
vereist aantal stuks : 4
0125973-Uitlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 101,1
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 31
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,054
vereist aantal stuks : 4
volgens mijn gegevens zijn dit de verschillen in klepmaat van de 1.3 motoren tov elkaar .
half bezopen is een gebrek aan doorzettings vermogen !!
Corsa A 2.0 16V TR 1985
Corsa A 1.2 8V TR 1987 ( verkocht )
Astra G 1.8 16V wagon sportedition II 2003
Corsa A 2.0 16V TR 1985
Corsa A 1.2 8V TR 1987 ( verkocht )
Astra G 1.8 16V wagon sportedition II 2003
- Aapje
- Moderator
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: 26-05-2009 13:09
Verschil tussen de S en N is altijd de compressie van de cilinders geweest. 1.3S en 1.3N motoren kwamen overigens al voor in de Manta B en Kadett-D ook zelfs.
Goede kans dat de S motors hogere compressie haalde door een ander set zuigers. Dit doen de 1.6SE en 1.6NZ blokken ook namelijk.
Er zit zeker verschil in de kop, maar het is een combinatie van de kop en onderblok die een complete 1.3S motor maakt.
Vind het overigens nog steeds knap dat een 1.6S Varajet II carb goed loopt, die carbs hebben altijd gezeik namelijk. Dubbeltraps is zeker leuk maar nog steeds apart dat een 1.6S met een grote hoofdsproeier goed lopend te krijgen is op een 1.3S
Een goede 1.3N loopt ook als de brandweer Bekijk even je motorcode
De 1.3NB is gewoon een carb motor alleen met een elektrische geregelde ontsteking erop. Er zit een 1B1 pierburg op namelijk.
Goede kans dat de S motors hogere compressie haalde door een ander set zuigers. Dit doen de 1.6SE en 1.6NZ blokken ook namelijk.
Er zit zeker verschil in de kop, maar het is een combinatie van de kop en onderblok die een complete 1.3S motor maakt.
Vind het overigens nog steeds knap dat een 1.6S Varajet II carb goed loopt, die carbs hebben altijd gezeik namelijk. Dubbeltraps is zeker leuk maar nog steeds apart dat een 1.6S met een grote hoofdsproeier goed lopend te krijgen is op een 1.3S
Een goede 1.3N loopt ook als de brandweer Bekijk even je motorcode
De 1.3NB is gewoon een carb motor alleen met een elektrische geregelde ontsteking erop. Er zit een 1B1 pierburg op namelijk.
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
-
- Forum junkie
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 20-09-2010 20:23
zo net terug van het revisiebedrijf om het een en ander na te kijken.
het hoofdstukje zuigers
-de zuigers van een 1.3n en een 1.3nb zijn het zelfde en zijn lage compressiezuigers
-de zuigers van de 1.3s de 1.3sb en de C1.3n zijn hetzelfde en zorgen voor een hogere compressie verhouding tov de 1.3n en 1.3nb.
de kleppen
alle kleppen van alle 1.3 8v motoren zijn dezelfde in diameter en in lengte.
de diameter voor de inlaat is 33mm en voor de uitlaat 29mm.
om even op crossagek zijn gegevens van de 1.3s terug te komen
deze gegevens waren
diameter inlaat 38mm
diameter uitlaat 31mm
dit zijn excact dezelfde maten als de kleppen van de 1.6 nz en se motoren
misschien dat ze in de kop van crossagek deze kleppen ooit ingezet hebben? het zou kunnen want ik heb dit ooit ook laten doen, het is mogelijk maar het is er niet standaard met geleverd
het hoofdstukje zuigers
-de zuigers van een 1.3n en een 1.3nb zijn het zelfde en zijn lage compressiezuigers
-de zuigers van de 1.3s de 1.3sb en de C1.3n zijn hetzelfde en zorgen voor een hogere compressie verhouding tov de 1.3n en 1.3nb.
de kleppen
alle kleppen van alle 1.3 8v motoren zijn dezelfde in diameter en in lengte.
de diameter voor de inlaat is 33mm en voor de uitlaat 29mm.
om even op crossagek zijn gegevens van de 1.3s terug te komen
deze gegevens waren
diameter inlaat 38mm
diameter uitlaat 31mm
dit zijn excact dezelfde maten als de kleppen van de 1.6 nz en se motoren
misschien dat ze in de kop van crossagek deze kleppen ooit ingezet hebben? het zou kunnen want ik heb dit ooit ook laten doen, het is mogelijk maar het is er niet standaard met geleverd
-
- Forum junkie
- Berichten: 660
- Lid geworden op: 12-03-2010 21:07
Wat vroeger wel gedaan werd om een 1.3 sneller te maken:
13SB onderblok
12ST kop (nog hogere kompressie)
13SB nokkenas
Irmscher Injectie erop
Volledige uitlaatlijn incl. spaghetti
Hoppa dan ga je zo over de 100 pk heen met je 1.3
Aangezien de 13SB nokkenassen heel zeldzaam zijn, kan je ook die van de GSi gebruiken of een aftermarket sportnokkenas.
Ik zit nu met de Irmscher op 95pk met een 13NB onderblok en een Schrick nokkenas.
13SB onderblok
12ST kop (nog hogere kompressie)
13SB nokkenas
Irmscher Injectie erop
Volledige uitlaatlijn incl. spaghetti
Hoppa dan ga je zo over de 100 pk heen met je 1.3
Aangezien de 13SB nokkenassen heel zeldzaam zijn, kan je ook die van de GSi gebruiken of een aftermarket sportnokkenas.
Ik zit nu met de Irmscher op 95pk met een 13NB onderblok en een Schrick nokkenas.
Speed provides the one genuinely modern pleasure!