1.3 motoren en verbasteringen erop.

Gewoon zoals het hoort... lekker orgineel.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
mischa72
Forum junkie
Berichten: 523
Lid geworden op: 23-03-2012 22:14

1.3 motoren en verbasteringen erop.

#1 Bericht door mischa72 » 22-04-2012 10:41

Een klein stukje uitleg is wel op zijn plaats.

In een verkooptopic is een technische discussie ontstaan over het hoe en wat en wel of niet van 1.3s motoren, de verschillende onderdelen waaruit het bewuste blok bestaat en hoe de andere 1.3 blokken opgebouwd zijn.

Om deze interessante discussie niet verloren te laten gaan en het verkooptopic niet teveel te vervuilen volgt hieronder een samenvatting waarna het technische verhaal voortgang kan vinden.

Openingspost:
motor is een 1.3S uit een kadett , maar passend in de corsa A uiteraard
carb. is een eigen project en betrefd een 1.6S varayet II carb. op een 1.3S inlaatspruitstuk met uitgehoonde 1.3S voetpakking .
motor is uiteraard voorzien van bak ( F10 - 4 bak ) , aandrijfassen , spruitstuk enz.

Vraag 1:
Wat is de motorcode van die 1.3 eigenlijk?
13SB of 13NB?
OHC of OHV?

Antwoord 1:
het is een 1.3N onderblok met 1.3S kop met bovenliggende nokkenas

Vraag 2:
als het een 1.3nb onderblok is dan is het toch geen 1.3s motor voor zover ik weet

Vraag 3:
Zijn die onderblokken niet gewoon gelijk? Dat de "S" zit in de kop en de tweetraps carburateur?

Antwoord 3:
nee de onderblokken zijn niet gelijk, de nb heeft lage compressie zuigers.
de koppen zijn voor zover ik weet wel gelijk, en het inlaat spruitstuk en de carb zijn anders

Antwoord 2+3:
De onderblokken zijn gelijk en het verschil zit in de kop , want de kleppen van de 1.3N passen namelijk niet in de kop van een 1.3S . De kleppen van een 1.3S tov een 1.3SB zijn ook weer anders .

Ik weet wel voor 100% zeker dat ik met een 1.3S blok rond rijd , want ding gaat als de brandweer en ik heb ook wel 1.3N gereden en die waren niet vooruit te branden .

Vraag 4:
even wat dingen proberen op te helderen
is het een 1.3 nb blok of een 1.3n blok?
een nb heeft zeker weten lage compressie zuigers
bij een 1.3n weet ik het niet zeker wel is de compressieverhouding hoger dan die van een nb motor, dit is normaal wel een injectiemotor als ik het goed heb?
koppen van 1.3nb en 1.3s zijn volgens mij wel gelijk, maar 1.3n niet.
en wat is het verschil van kleppen tussen 1.3s, 1.3sb, lengte diameter?

Vervolg: ......

crossagek
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: 31-08-2008 07:18

#2 Bericht door crossagek » 22-04-2012 21:17

1.3NB ( 60pk )

0125971-Inlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 101,1
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 33
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,058
vereist aantal stuks : 4

0125969-Uitlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 104,6
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 29
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,052
vereist aantal stuks : 4


1.3S ( 75pk )

0125971-Inlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 104,6
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 38
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,058
vereist aantal stuks : 4

0125968-Uitlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 104,6
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 31
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,057
vereist aantal stuks : 4

1.3SB ( 70 pk )

0125979-Inlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 104,6
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 33
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,066
vereist aantal stuks : 4

0125973-Uitlaatklep
OPEL CORSA A Hatchback (93_, 94_, 98_, 99_) | 1982.09-1993.03
lengte (mm) : 101,1
buitendiameter [mm] : 7
buitendiameter [mm] : 31
aantal inkepingen / gaten : 1
gewicht (kg) : 0,054
vereist aantal stuks : 4

volgens mijn gegevens zijn dit de verschillen in klepmaat van de 1.3 motoren tov elkaar .
half bezopen is een gebrek aan doorzettings vermogen !!

Corsa A 2.0 16V TR 1985
Corsa A 1.2 8V TR 1987 ( verkocht )
Astra G 1.8 16V wagon sportedition II 2003

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#3 Bericht door Aapje » 24-04-2012 10:00

Verschil tussen de S en N is altijd de compressie van de cilinders geweest. 1.3S en 1.3N motoren kwamen overigens al voor in de Manta B en Kadett-D ook zelfs.

Goede kans dat de S motors hogere compressie haalde door een ander set zuigers. Dit doen de 1.6SE en 1.6NZ blokken ook namelijk.

Er zit zeker verschil in de kop, maar het is een combinatie van de kop en onderblok die een complete 1.3S motor maakt.

Vind het overigens nog steeds knap dat een 1.6S Varajet II carb goed loopt, die carbs hebben altijd gezeik namelijk. Dubbeltraps is zeker leuk :) maar nog steeds apart dat een 1.6S met een grote hoofdsproeier goed lopend te krijgen is op een 1.3S :)

Een goede 1.3N loopt ook als de brandweer ;-) Bekijk even je motorcode :)

De 1.3NB is gewoon een carb motor alleen met een elektrische geregelde ontsteking erop. Er zit een 1B1 pierburg op namelijk.
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

insane31
Forum junkie
Berichten: 579
Lid geworden op: 20-09-2010 20:23

#4 Bericht door insane31 » 24-04-2012 15:28

zo net terug van het revisiebedrijf om het een en ander na te kijken.
het hoofdstukje zuigers
-de zuigers van een 1.3n en een 1.3nb zijn het zelfde en zijn lage compressiezuigers
-de zuigers van de 1.3s de 1.3sb en de C1.3n zijn hetzelfde en zorgen voor een hogere compressie verhouding tov de 1.3n en 1.3nb.

de kleppen
alle kleppen van alle 1.3 8v motoren zijn dezelfde in diameter en in lengte.
de diameter voor de inlaat is 33mm en voor de uitlaat 29mm.

om even op crossagek zijn gegevens van de 1.3s terug te komen
deze gegevens waren
diameter inlaat 38mm
diameter uitlaat 31mm
dit zijn excact dezelfde maten als de kleppen van de 1.6 nz en se motoren
misschien dat ze in de kop van crossagek deze kleppen ooit ingezet hebben? het zou kunnen want ik heb dit ooit ook laten doen, het is mogelijk maar het is er niet standaard met geleverd

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#5 Bericht door Aapje » 25-04-2012 09:22

Hoelang zijn de klepstelen tov. de 1.6nz blokken? Ik zou hoogstens kunnen bedenken dat het revisie kleppen zijn idd.
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

Corsa_GSi
Forum junkie
Berichten: 660
Lid geworden op: 12-03-2010 21:07

#6 Bericht door Corsa_GSi » 25-04-2012 15:00

Wat vroeger wel gedaan werd om een 1.3 sneller te maken:

13SB onderblok
12ST kop (nog hogere kompressie)
13SB nokkenas
Irmscher Injectie erop
Volledige uitlaatlijn incl. spaghetti

Hoppa dan ga je zo over de 100 pk heen met je 1.3 :D

Aangezien de 13SB nokkenassen heel zeldzaam zijn, kan je ook die van de GSi gebruiken of een aftermarket sportnokkenas.

Ik zit nu met de Irmscher op 95pk met een 13NB onderblok en een Schrick nokkenas.
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

insane31
Forum junkie
Berichten: 579
Lid geworden op: 20-09-2010 20:23

#7 Bericht door insane31 » 27-04-2012 01:24

Aapje schreef:Hoelang zijn de klepstelen tov. de 1.6nz blokken? Ik zou hoogstens kunnen bedenken dat het revisie kleppen zijn idd.
de klepstelen van een 1.3 en een 1.6 zijn even lang

Plaats reactie

Terug naar “Standaard motoren”