Pagina 1 van 3

C16SE Revisie van Aapje, met VRAGEN! :P

Geplaatst: 25-01-2013 22:40
door Aapje
Ik ben dus bezig met een C16SE revisie, ben intussen beland met 't kleppen slijpen en ontvetten van _alle_ onderdelen.

Ben gelijk op een vraag gekomen, omdat ik ook een C14NZ uitelkaar heb liggen.

Afbeelding

De onderste komt uit een C14NZ, de bovenste uit de C16SE.

Wil alleen voor in m'n C16SE de tuimelaars uit de C14NZ gebruiken, deze zijn mooi egaal glad, hebben geen diepe groeven erin zoals die van de C16SE (die 400.000 gelopen had).

Kortom, kan ik de c14nz tuimelaars gebruiken? De hydraulische stoters zijn immers uitwisselbaar... Waarom dit niet dacht ik? (hoeken/maten zijn ook indentiek zover ik kan zien)

Geplaatst: 25-01-2013 23:16
door insane31
ik zou de bovenste gebruiken, mijn ervaring is dat die wat sterker zijn

Geplaatst: 25-01-2013 23:20
door Aapje
insane31 schreef:ik zou de bovenste gebruiken, mijn ervaring is dat die wat sterker zijn
Heb daarin alleen een gek 'slijtage' spoor zitten, de onderste is zgan. komt uit een motor met 80k. op de teller. En nieuwe kopen zie ik niet echt zitten omdat ik die onderste heb liggen :P


Zit alleen met de vraag, wat doet 't gaatje in die bovenste?

Geplaatst: 26-01-2013 08:27
door CorsaBBoomer
gewichtsverdeling?

Blijf bij de 1.6 onderdelen, slijtage? Dan mss toch beter vernieuwen?

Geplaatst: 27-01-2013 14:09
door stef
de ondersten van de 14nz durven wel eens doorbreken heb ik al mee gemaakt :)

Geplaatst: 27-01-2013 20:06
door Aapje
Heeft iemand toevallig nog goede liggen uit een X16SZR/C16SE? Want uit m'n andere C16SE kwamen ook de onderste van de foto.

Geplaatst: 28-01-2013 08:09
door CorsaBBoomer
Ik heb er nog liggen in mijn schuurtje

Geplaatst: 29-01-2013 19:47
door insane31
ik vermoed dat het gaatje er zit om olie door te laten ivm met smering, mijn inziens.
ze zitten ook wel eens in de C1.6NZ

Geplaatst: 09-08-2013 11:07
door Aapje
Ok ik gebruik de rechthoekige tuimelaars. Zien er toch wat beter uit, geen slijtage e.d. En qua kosten maakt het weinig uit... Ik ga toch niet 't circuit ermee op en ze doen 't in principe ook prima in mijn c14nz... (die ik de afgelopen periode toch echt op z'n flikker heb gegeven).

Afijn, volgende vragen:
- Zijn de drijfstangbouten/krukaslager bouten rekbouten? aka Moet ik ze vernieuwen of zijn ze herbruikbaar? (dus zeg maar alle bouten rondom de krukas, welke zijn herbruikbaar?)
- Zijn de bouten waarmee het vliegwiel vast zit herbruikbaar?
- Mochten er bouten zijn die niet herbruikbaar zijn, zijn ze te krijgen via Opel? En wat kosten ze +/-? :)
- Wat is de beste methode om olieresten uit de krukas en nokkenas te krijgen? Hij ligt al weken in de koudontvetter, soms met een compressor schoongespoten. Ik gokte erop dat dit de beste methode is?
- Wat moet ik doen bij het plaatsen van gloednieuwe hydraulische stoters? Moeten die eerst in een bak warme/hete motorolie? Of gewoon plaatsen en de auto starten zonder een aangesloten ECU? (zodat de olie flink rond kan pompen op de startmotor).
- Ik wou alle onderdelen monteren met behulp van zo'n oliespuitje en flink wat olie overal in drukken, beste methode gok ik?
- Zijn er nog speciale methodes om een carterpakking te monteren? (Bij m'n OHV moest ik de kurkpakking bijv. in de olie laten weken anders was ie te kort?)
- Tapeinden van de in/uitlaatspruitstukken zijn gewoon herbruikbaar als ze netjes zijn gok ik? Ik heb stalen bouten met verkoperde moeren.
- Mijn zuigers hebben iets wat slijtage aan de zijkanten van de zuiger. Ik vermoed dat ze gekanteld hebben in het verleden. Maar ik kan geen schade zien aan de hoonsporen in het onderblok. Moet ik hier nog zorgen om gaan maken?
- Ik herbruik de oliepomp van een C14NZ, grofweg omdat de tandwielen daarin niet versleten zijn (gemeten met voelermaatje). Neem aan dat de oliepomp dezelfde opbrengst heeft als die van een C16SE?

Geplaatst: 09-08-2013 19:41
door stef
gewoon alles herbruikbaar , zien dat je alles op moment vast zet en klaar alleen de cilinderkopbouten pak ik altijd nieuwe