Optimaliseren 1.0s

Gewoon zoals het hoort... lekker orgineel.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gonzo
Senior member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 09-04-2010 08:30

Optimaliseren 1.0s

#1 Bericht door Gonzo » 20-02-2013 23:33

Een maat van me heeft een Corsa 1.0s uit '86 én nog een reserve 1.0s blok met weinig kilometers, hij zou graag iets doen om hem wat feller te maken...
En als dit blok op is, de 2e gebruiken met dezelfde setup.

Wat is er mogelijk voor dit blok, uitlaat, nokkenas, carburateur, filters, versnellingsbak????

We hebben gewoon knutsel-drang en een goed blok als reserve :D
HB 1984 C20NE 153 pk | TR 1986 C20NET 187 pk | TR 1987 1.3NB 60 pk | HB 1987 C16SE 119 pk | TR 1984 1.2S 55 pk
Afbeelding

pastry
Site Admin
Berichten: 2925
Lid geworden op: 30-08-2008 08:22

#2 Bericht door pastry » 20-02-2013 23:48

heeft max daar niet een keer een turbo op geknutseld?? :?
Corsa A Michalak Spider nr 31 - 1985
Corsa A GT - 1986
Corsa A Z20LET
Corsa A GSI C20XE -210pk- 1992

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#3 Bericht door freek corsa » 21-02-2013 00:16

Hans heeft ook informatie over ohv turbo ombouwen
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

max
Forum junkie
Berichten: 768
Lid geworden op: 22-01-2011 14:10

#4 Bericht door max » 21-02-2013 09:15

Op een OHV een turbo heb ik niet gedaan maar er zijn enkele mensen in de wereld die het wel geprobeert hebben.

In duitsland zijn er meerdere Kadett C liefhebbers die die motoren tunen.
Verwacht echter zeeeeer veel werk voor niet heel erg veel vermogen.
Het eerste wat iedereen doet is een ander spruitstuk en een dubbele weber.
Dan een andere nokkenas en een ander uitlaatspruitstuk.
Daarbij dan de kanalen en de kleppen nog pollijsten.
Dan zit je aan een vermogen van rond de 75 a 80PK..... :? en een hoog brandstofverbruik.
Hmmm dat vermogen red je al met een (bijna) standaard C16NZ.

Een turbo zou wel kunnen maar ook dat is weer met veel werk verbonden daar er geen injectie op zit. Dat betekent expirimenteren met bv een Renault 5 GT carburateur.

Persoonlijk zou ik die motoren lekker laten voor wat ze zijn.
Echt sterk zijn ze niet en voor vermogen waren ze ook al niet gedacht.
Krukas slechts 3x gelagert ipv 5x
Inlaatkanalen van 1 en 2 samen en die van 3-4 samen. er lopen altijd 2 cilinders iets armer en 2 iets vetter.
Uitlaatkanalen is ook niet mooie, 1 een 4 zijn apart en 2-3 zijn samen.
Alle pakkingen en keeringen zijn nog met kurk, dus lekkage gegarandeert.

Ik vind het mooie motoren voor een originele standaard Corsa/kadett enz. Heb dat zelf ook zo, olie erin, kleppen stellen, kontaktpuntjes afstellen en gaan, niet snel maar loopt altijd en als alles goed afgesteld is ook nog redelijk zuinig.

Gonzo
Senior member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 09-04-2010 08:30

#5 Bericht door Gonzo » 21-02-2013 10:34

Thanx Max, ja ik zei ook al laat maar origineel en lekker doorrijden of een ander blok halen...

Maar hier kan ik wel wat mee, eens kijken wat 'ie er van vindt 8)
HB 1984 C20NE 153 pk | TR 1986 C20NET 187 pk | TR 1987 1.3NB 60 pk | HB 1987 C16SE 119 pk | TR 1984 1.2S 55 pk
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Standaard motoren”