Olie topic
-
- Senior member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 30-12-2010 17:58
Olie topic
Olie topic
Normaal gebruik
Blokken
1.2
1.6
C16SEI 10W40 Half synthetisch
1.8
2.0
Versnellingsbak
F10 Rode ATF / Opel
F13 Rode ATF / Opel
Normaal gebruik
Blokken
1.2
1.6
C16SEI 10W40 Half synthetisch
1.8
2.0
Versnellingsbak
F10 Rode ATF / Opel
F13 Rode ATF / Opel
Home made:
'92 Corsa GSI C16SEI
Daily:
'06 BMW 330i E90
Sold:
'88 Corsa GSI E16SE
'92 Corsa GSI C16SE
'92 Corsa GSI C16SEI (Origineel!)
'06 BMW 318 E90
'92 Corsa GSI C16SEI
Daily:
'06 BMW 330i E90
Sold:
'88 Corsa GSI E16SE
'92 Corsa GSI C16SE
'92 Corsa GSI C16SEI (Origineel!)
'06 BMW 318 E90
-
- Forum junkie
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 16-02-2010 22:59
-
- Senior member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 30-12-2010 17:58
10w40 synthetisch of half synthetisch?CORSA2L16VALVE schreef:10w40 is altijd goed. alleen goed merk pakken
en ik doe al jaar en dag ATF olie in men versnellingsbakken. nog nooit problemen mee gehad.
Dan ga ik ook gewoon ATF halen!
Home made:
'92 Corsa GSI C16SEI
Daily:
'06 BMW 330i E90
Sold:
'88 Corsa GSI E16SE
'92 Corsa GSI C16SE
'92 Corsa GSI C16SEI (Origineel!)
'06 BMW 318 E90
'92 Corsa GSI C16SEI
Daily:
'06 BMW 330i E90
Sold:
'88 Corsa GSI E16SE
'92 Corsa GSI C16SE
'92 Corsa GSI C16SEI (Origineel!)
'06 BMW 318 E90
- Aapje
- Moderator
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: 26-05-2009 13:09
-
- Forum junkie
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 22-01-2011 14:10
Bak, opel olie, net zo duur als ATF.
Motor, voor een originele OHC of OHV gebruik ik 15W40 en dan een minerale of een halfsyntetische. (eigenlijk de goedkoopste die ik kan vinden). Vervang het 1x per jaar of 10000 km. Daar de specificaties voor die motoren gelijk gebleven zijn is de kwaliteit van de olie alleen maar beter geworden. Als je dan kijkt wat opel vroeger voorschreef voor de motoren (zie instructieboekje) dan zit je zelfs met de goedkoopste olie nog meer als goed.
Voor een OHV gebruik ik zowieso alleen maar minerale olie daar die motoren nog keeringen en pakkingen uit kurk hebben.
Motor, voor een originele OHC of OHV gebruik ik 15W40 en dan een minerale of een halfsyntetische. (eigenlijk de goedkoopste die ik kan vinden). Vervang het 1x per jaar of 10000 km. Daar de specificaties voor die motoren gelijk gebleven zijn is de kwaliteit van de olie alleen maar beter geworden. Als je dan kijkt wat opel vroeger voorschreef voor de motoren (zie instructieboekje) dan zit je zelfs met de goedkoopste olie nog meer als goed.
Voor een OHV gebruik ik zowieso alleen maar minerale olie daar die motoren nog keeringen en pakkingen uit kurk hebben.
-
- Senior member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 30-12-2010 17:58
heb vandaag bij de opel dealer (Toevallig in de buurt van de klant waar ik nu ben) even de opel versnellingsbak olie gehaald ook rood en dat is wat zij adviseerde dus die zal wel goed zijn
Wel dure zeg :O
bijna 27 euro voor 2 liter
Wel dure zeg :O
bijna 27 euro voor 2 liter
Home made:
'92 Corsa GSI C16SEI
Daily:
'06 BMW 330i E90
Sold:
'88 Corsa GSI E16SE
'92 Corsa GSI C16SE
'92 Corsa GSI C16SEI (Origineel!)
'06 BMW 318 E90
'92 Corsa GSI C16SEI
Daily:
'06 BMW 330i E90
Sold:
'88 Corsa GSI E16SE
'92 Corsa GSI C16SE
'92 Corsa GSI C16SEI (Origineel!)
'06 BMW 318 E90
-
- Forum junkie
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 22-01-2011 14:10
Die eerste nokkenassen liepen vast bij het lagerhuis aan de ontstekingszijde. Was een constructiefout van het huis, later is daar een modificatie gedaan. Extra olieboring. In de Haynes Manual staat dat er ook goed in geschreven wat je moet doen.corsa16v schreef:Ik zou in ieder geval een goede olie pakken. Vroeger liepen zat nokkenasjes in door verkeerde olie of goedkope rommel. Nou zal de kwaliteit vast wel beter zijn maar ze stonden erom bekend.
Andere nokkenassen liepen kapot daar de nokken niet goed gehard waren en dan weg sleten. Dat ging erg snel, in de kortste tijd was een nok dan weg. Heb dat zelf ook gehad, accelereren ging prima maar zodra je dan konstant probeerde te rijden nam het vermogen kontinu af. Kleppendeksel demonteren en 1 nok was dan weg.
Beide problemen hadden eigenlijk niets met de olie kwaliteit te doen. Een betere kwaliteit olie stelde het probleem alleen iets uit maar voorkwam het niet, uiteindelijk kwam het probleem zowiezo.