Olie topic

Gewoon zoals het hoort... lekker orgineel.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Robb
Senior member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 30-12-2010 17:58

Olie topic

#1 Bericht door Robb » 10-08-2013 11:44

Olie topic

Normaal gebruik
Blokken
1.2

1.6
C16SEI 10W40 Half synthetisch

1.8
2.0

Versnellingsbak
F10 Rode ATF / Opel
F13 Rode ATF / Opel
Home made:
'92 Corsa GSI C16SEI

Daily:
'06 BMW 330i E90

Sold:
'88 Corsa GSI E16SE
'92 Corsa GSI C16SE
'92 Corsa GSI C16SEI (Origineel!)
'06 BMW 318 E90

CORSA2L16VALVE
Forum junkie
Berichten: 531
Lid geworden op: 16-02-2010 22:59

#2 Bericht door CORSA2L16VALVE » 10-08-2013 18:21

10w40 is altijd goed. alleen goed merk pakken


en ik doe al jaar en dag ATF olie in men versnellingsbakken. nog nooit problemen mee gehad.

Robb
Senior member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 30-12-2010 17:58

#3 Bericht door Robb » 10-08-2013 20:50

CORSA2L16VALVE schreef:10w40 is altijd goed. alleen goed merk pakken


en ik doe al jaar en dag ATF olie in men versnellingsbakken. nog nooit problemen mee gehad.
10w40 synthetisch of half synthetisch?

Dan ga ik ook gewoon ATF halen!
Home made:
'92 Corsa GSI C16SEI

Daily:
'06 BMW 330i E90

Sold:
'88 Corsa GSI E16SE
'92 Corsa GSI C16SE
'92 Corsa GSI C16SEI (Origineel!)
'06 BMW 318 E90

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#4 Bericht door Aapje » 10-08-2013 21:42

V-bakolie de rode van Opel zelf gebruiken, kost niks meer dan ATF olie. En is wat opel zelf voorschrijft ;)

10w40 half is prima, gebruik ik ook al jaren...
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

max
Forum junkie
Berichten: 768
Lid geworden op: 22-01-2011 14:10

#5 Bericht door max » 12-08-2013 16:42

Bak, opel olie, net zo duur als ATF.

Motor, voor een originele OHC of OHV gebruik ik 15W40 en dan een minerale of een halfsyntetische. (eigenlijk de goedkoopste die ik kan vinden). Vervang het 1x per jaar of 10000 km. Daar de specificaties voor die motoren gelijk gebleven zijn is de kwaliteit van de olie alleen maar beter geworden. Als je dan kijkt wat opel vroeger voorschreef voor de motoren (zie instructieboekje) dan zit je zelfs met de goedkoopste olie nog meer als goed.
Voor een OHV gebruik ik zowieso alleen maar minerale olie daar die motoren nog keeringen en pakkingen uit kurk hebben.

corsa16v
Fanatieke Poster
Berichten: 428
Lid geworden op: 02-01-2010 19:59

#6 Bericht door corsa16v » 13-08-2013 17:50

Ik zou in ieder geval een goede olie pakken. Vroeger liepen zat nokkenasjes in door verkeerde olie of goedkope rommel. Nou zal de kwaliteit vast wel beter zijn maar ze stonden erom bekend.
LEICHTBAU MOTORSPORT

Robb
Senior member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 30-12-2010 17:58

#7 Bericht door Robb » 14-08-2013 18:18

heb vandaag bij de opel dealer (Toevallig in de buurt van de klant waar ik nu ben) even de opel versnellingsbak olie gehaald ook rood en dat is wat zij adviseerde dus die zal wel goed zijn :D

Wel dure zeg :O

bijna 27 euro voor 2 liter
Home made:
'92 Corsa GSI C16SEI

Daily:
'06 BMW 330i E90

Sold:
'88 Corsa GSI E16SE
'92 Corsa GSI C16SE
'92 Corsa GSI C16SEI (Origineel!)
'06 BMW 318 E90

max
Forum junkie
Berichten: 768
Lid geworden op: 22-01-2011 14:10

#8 Bericht door max » 19-08-2013 09:18

corsa16v schreef:Ik zou in ieder geval een goede olie pakken. Vroeger liepen zat nokkenasjes in door verkeerde olie of goedkope rommel. Nou zal de kwaliteit vast wel beter zijn maar ze stonden erom bekend.
Die eerste nokkenassen liepen vast bij het lagerhuis aan de ontstekingszijde. Was een constructiefout van het huis, later is daar een modificatie gedaan. Extra olieboring. In de Haynes Manual staat dat er ook goed in geschreven wat je moet doen.

Andere nokkenassen liepen kapot daar de nokken niet goed gehard waren en dan weg sleten. Dat ging erg snel, in de kortste tijd was een nok dan weg. Heb dat zelf ook gehad, accelereren ging prima maar zodra je dan konstant probeerde te rijden nam het vermogen kontinu af. Kleppendeksel demonteren en 1 nok was dan weg.

Beide problemen hadden eigenlijk niets met de olie kwaliteit te doen. Een betere kwaliteit olie stelde het probleem alleen iets uit maar voorkwam het niet, uiteindelijk kwam het probleem zowiezo.

Plaats reactie

Terug naar “Standaard motoren”