motor wil niet lopen....wie heeft er nog een suggestie?

Gewoon zoals het hoort... lekker orgineel.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#21 Bericht door Aapje » 15-01-2017 14:57

Zou haast zeggen timingslamp erbij, en goed kijken of ie flitst op 0c De markering op de poelie moet op de naald/spijker staan van de kap.
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

marabunta
Fanatieke Poster
Berichten: 169
Lid geworden op: 14-09-2009 20:24

#22 Bericht door marabunta » 15-01-2017 15:54

Tegen alle verwachting in:
Afbeelding

Begrijp er niks van, nieuwe zuigerveren, kleppen opnieuw ingeslepen, blok laten hohnen en nu dit...en hij heeft drie weken geleden nog op drie cilinders gelopen...nu maar kopje lichten en kijken wat het in godsnaam is😖
Afbeelding
A2+E16SE=raceauto

marabunta
Fanatieke Poster
Berichten: 169
Lid geworden op: 14-09-2009 20:24

#23 Bericht door marabunta » 15-01-2017 17:08

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Cilinderkop gedemonteerd en niks raars te zien...
Wat is een goede manier om zuigerveren te testen op afdichting?
Afbeelding
A2+E16SE=raceauto

corsaagsi
Fanatieke Poster
Berichten: 82
Lid geworden op: 01-09-2008 18:57

#24 Bericht door corsaagsi » 15-01-2017 17:11

Je had -maar daar heb je nu niks aan- even een cilinder lektest moeten doen, dan merk je heel snel waar het vandaan komt. Tip voor de volgende keer dan maar..

corsaagsi
Fanatieke Poster
Berichten: 82
Lid geworden op: 01-09-2008 18:57

#25 Bericht door corsaagsi » 15-01-2017 17:12

Maar hoe was cilinder 4? Anders zou je denken dat er een lek tussen cilinder 1 en 2 zou moeten zijn.

Kop wel laten vlakken ?

marabunta
Fanatieke Poster
Berichten: 169
Lid geworden op: 14-09-2009 20:24

#26 Bericht door marabunta » 15-01-2017 17:19

Cilinder 4 sloeg de meter niet uit. Kop is gevlakt ja
Afbeelding
A2+E16SE=raceauto

sylvester1
Senior member
Berichten: 1284
Lid geworden op: 30-08-2008 23:02

#27 Bericht door sylvester1 » 15-01-2017 17:43

Heb je de kleppen zelf opnieuw ingeslepen? Mocht je een kop klaar maken, inderdaad standaard de kop laten afpersen. Dan weet je 99% zeker dat de kleppendeksel goed sluiten.
Uiteraard ook de speling meten van de nieuwe zuigerveren, zodat deze de juiste maatvoering hebben. Voor dat je dit doet is het goed om de cilinders ander op te meten, ben er zelf een voorstander van om dat te laten doen.
Corsa a irmscher sprint c
Corsa a tr. Vrop vrop.

max
Forum junkie
Berichten: 768
Lid geworden op: 22-01-2011 14:10

#28 Bericht door max » 15-01-2017 19:39

Heb je de oude klepstoters weer gemonteerd? Dan moet je die eerst leegmaken door ze uit elkaar te halen, de oude olie moet eruit! Nu kan het zijn dat de kleppen minimaal open blijven staan terwijl ze dicht behoren te zijn.

Laat je olie nog even af uit je carter en giet benzine of remmenreiniger op je zuigers en kijk hoe snel het wegloopt. Dan heb je een indicatie hoe goed ze afdichten.
Ik neem aan dat je alle openingen van de zuigerveren niet in 1 lijn hebt gezet en bij de montage op onder en boven hebt gelet volgens de instructies.

marabunta
Fanatieke Poster
Berichten: 169
Lid geworden op: 14-09-2009 20:24

#29 Bericht door marabunta » 15-01-2017 19:59

Het revisiebedrijf heeft de metingen gedaan en de juiste veren geleverd. Kleppen heb ik zelf ingeslepen en heb dat al bij meerdere motoren gedaan in het verleden en die liepen/lopen perfect.
De groeven van het honen zijn nu al minder dan in het begin en daar maak ik mij zorgen over. Nu al weer verticale kleine lijntjes zichtbaar lijkt mij niet normaal.

Ik heb de oude stoters gebruikt en die waren wel leeg naar mijn idee, tijdens de eerste start tikte de motor even op de stoters tot de olie boven in de motor was aangekomen, toen waren de stoters stil maar ging hij minder goed lopen en viel daarna uit.

Ik denk dat inderdaad de kleppen een stukje open blijven staan doordat de stoters niet goed werken.
Afbeelding
A2+E16SE=raceauto

marabunta
Fanatieke Poster
Berichten: 169
Lid geworden op: 14-09-2009 20:24

#30 Bericht door marabunta » 15-01-2017 21:38

Ik had de kop er beter nog even op kunnen laten zitten besef ik nu, dan had ik inderdaad de testen zoals jullie die beschrijven kunnen doen.
Maar was er zo klaar mee dat ik binnen 15 minuten de boel uit elkaar had liggen, haastige spoed is zelden goed maarja het is niet anders.

Morgen naar het revisiebedrijf voor nieuwe koppakking, bouten etc.
Gelijk even overleg met de medewerker daar.

Omdat de tweedelige kop nu al los is kan ik de test op de kleppen niet meer doen althans de stoters drukken nu niet meer tegen de slepers.

Voor het monteren zal ik de stoters uit elkaar halen en de oude olie eruit.
Tevens de vloeistof op de zuigers en kijken of het langzaam genoeg wegzakt.
Afbeelding
A2+E16SE=raceauto

Plaats reactie

Terug naar “Standaard motoren”