schijven achteras corsa a

Alles onder de auto.
Bericht
Auteur
Knoepert
Fanatieke Poster
Berichten: 243
Lid geworden op: 14-04-2012 17:49

#11 Bericht door Knoepert » 02-07-2012 23:34

Bij mij zat het erop. Anders had ik het ook niet willen hebben.

Heb de koffer vol met muziek, blokkeren heeft het bij mij nog nooit gedaan, maar wil nog wel remdruk begrensers uit voorzorg.
Corsa A3 C20XE uut 1993

mischa72
Forum junkie
Berichten: 523
Lid geworden op: 23-03-2012 22:14

#12 Bericht door mischa72 » 02-07-2012 23:57

Zonder remdrukbegrenzers rijden is net als door rood rijden. Soms heb je geluk, soms heb je pech.

Volgens mij is een ombouw naar schijven niet het grote probleem, als je je maar houdt aan de regels van het spel, dus de juiste materialen gebruikt.

Een vriend van me rijdt al jaren met schijven achter, maar heeft ook de remdrukminderaars (zijn het eigenlijk) gebruikt. Doe je het niet, dan heb je vrijwel evenveel remkracht voor als achter. Wil je dan niet in de rondte gaan, moet je achter al net zoveel gewicht op de as hebben als voor. Dat heeft niemand.

Ik denk dat de waarschuwing van Freek terecht is voor iemand die vraagt naar hulp en foto's, want die weet echt niet waaraan te beginnen. Ik zou de TS het advies willen geven veel te gaan zoeken en eens te praten met mensen die de ombouw reeds een keer gedaan hebben.

Een schijvenombouw voor de Corsa is iets anders dan die voor de Kadett of zo, maar ook daar is het een kwestie van uitkijken en de juiste materialen gebruiken.

Ik heb al eens vaker nagedacht over een remmenupgrade achter. Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld trommels van een zwaardere auto te gebruiken? Ik denk hierbij aan een Combo of zo? Ik mis de remkracht achter nog niet, maar straks als ik de 16V remmerij erop heb kan het voordelig zijn.

Even over de mythe schijfremmen achter: Het remt NIET beter. Of je nu 40% van je remkracht op trommels zet of op schijven. Je hebt alleen voordeel als je het circuit op gaat, waar je bij schijfremmen minder last hebt van fading (ook dit is een ervaring die diezelfde vriend had met schijfremmen achter).

Als ik je een advies mag geven: Zorg voor goeie remmen op de vooras en stop het geld dat je wil besteden aan schijfremmen achter in een goeie verlagingsset en een setje goeie banden.

Just my 2 cents.

Groeten,
Mischa

PS. Stel je even voor. Niemand weet welke auto je hebt. Misschien heb je wel het ultieme circuitmonster onder je kont, wie weet ;) .

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#13 Bericht door Aapje » 03-07-2012 00:55

Effe mijn gedachte: Wat nou als je abs erbij erop knalt? :P
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

mischa72
Forum junkie
Berichten: 523
Lid geworden op: 23-03-2012 22:14

#14 Bericht door mischa72 » 03-07-2012 06:48

Aapje schreef:Effe mijn gedachte: Wat nou als je abs erbij erop knalt? :P
Been there, done that. Als je de remdrukvermindereraars niet gebruikt wordt het alleen maar listiger. De remdruk MOET gewoon goed zijn, anders kun je uithalen wat je wil, je krijg nooit een betrouwbaar en vooral voorspelbaar remmende auto.

Groeten,
Mischa

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#15 Bericht door freek corsa » 03-07-2012 10:09

Als je de remdruk op de achter schijfremmen gaat begrenzen, dan is het risico op roest-vorming groter.

De ombouw naar schijven is 10kg zwaarder dan een originele trommel-rem setup.

Bij het circuit gebruik geeft een achteras met schijfremmen wel voordelen, maar dan moet je wel een instelbare remdrukbergenzer gebruiken en niet vaste zoals die van een kadett of volvo.

Verder geeft het alleen maar nadelen, daarom wil ik het eigenlijk niemand adviseren.

( ik heb met 220 km/h bijna dwars over de snelweg gegleden, dat wil ik niemand aanraden, dit kwam door de schijfremmen achter )

Ik heb dezelfde dag nog terug gebouwd naar een trommel-rem achteras.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

kuijstersss
Berichten: 9
Lid geworden op: 14-03-2012 23:06

#16 Bericht door kuijstersss » 03-07-2012 17:41

freek corsa schreef:Als je de remdruk op de achter schijfremmen gaat begrenzen, dan is het risico op roest-vorming groter.

De ombouw naar schijven is 10kg zwaarder dan een originele trommel-rem setup.

Bij het circuit gebruik geeft een achteras met schijfremmen wel voordelen, maar dan moet je wel een instelbare remdrukbergenzer gebruiken en niet vaste zoals die van een kadett of volvo.

Verder geeft het alleen maar nadelen, daarom wil ik het eigenlijk niemand adviseren.

( ik heb met 220 km/h bijna dwars over de snelweg gegleden, dat wil ik niemand aanraden, dit kwam door de schijfremmen achter )

Ik heb dezelfde dag nog terug gebouwd naar een trommel-rem achteras.
dan snap ik goed dat je het niet aan raadt!!!

maar de corsa wordt voor circuit gebruik namelijk en klein beetje straat.
moet ik gewoon voor mtech kijken dan of wat zijn jullie suggesties hierbij?

Knoepert
Fanatieke Poster
Berichten: 243
Lid geworden op: 14-04-2012 17:49

#17 Bericht door Knoepert » 03-07-2012 18:17

freek corsa schreef:Als je de remdruk op de achter schijfremmen gaat begrenzen, dan is het risico op roest-vorming groter.

De ombouw naar schijven is 10kg zwaarder dan een originele trommel-rem setup.

Bij het circuit gebruik geeft een achteras met schijfremmen wel voordelen, maar dan moet je wel een instelbare remdrukbergenzer gebruiken en niet vaste zoals die van een kadett of volvo.

Verder geeft het alleen maar nadelen, daarom wil ik het eigenlijk niemand adviseren.

( ik heb met 220 km/h bijna dwars over de snelweg gegleden, dat wil ik niemand aanraden, dit kwam door de schijfremmen achter )

Ik heb dezelfde dag nog terug gebouwd naar een trommel-rem achteras.
Ik ben er eigenlijk helemaal niet blij mee. Maar zie het zelf niet zitten om het terug te bouwen. Anders was ik na dit verhaal nu zeker ook bezig!

Wat heb je geluk gehad Freek!
Corsa A3 C20XE uut 1993

mischa72
Forum junkie
Berichten: 523
Lid geworden op: 23-03-2012 22:14

#18 Bericht door mischa72 » 03-07-2012 20:34

Om even op een eerdere vraag terug te komen:
Is er geen mogelijkheid om iets meer remkracht achteren te krijgen door andere trommels te monteren?

Het is natuurlijk zo dat je met grote remmen voor ook de rembalans beïnvloedt.

Groeten,
Mischa

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#19 Bericht door freek corsa » 03-07-2012 21:51

Ik heb teflon rvs remslangen en een GSI rembekrachtiger met hoofdremcilinder..
256x24 remmen voor en trommels achter.

Ik wil iedereen die denkt dat dit niet goed remt, uitnodigen om een stukje met mij mee te rijden.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

mischa72
Forum junkie
Berichten: 523
Lid geworden op: 23-03-2012 22:14

#20 Bericht door mischa72 » 03-07-2012 21:54

Ik zal de GSI-remmen nooit in twijfel trekken. Ook zal ik de blik in de ogen van de BMW Z3 rijder nooit vergeten die zijn bolide bijna in de achterkant van mijn diesel boorde omdat hij de vertraging niet verwachte toen we bijna een file in reden.

Waar het mij om gaat is dat er achter misschien ook nog wat te halen valt zonder meteen naar schijven om te bouwen. Een E-Kadett kun je achter beter laten remmen door de trommels van een Combo te monteren. Ik weet niet of dat met de trommels van een Corsa Combo ook kan.

Groeten,
Mischa

Plaats reactie

Terug naar “Wielen-remmen-uitlaat-ophanging”