Elektrische stuurbekrachtiging

Alles onder de auto.
Bericht
Auteur
dtbroel
Fanatieke Poster
Berichten: 179
Lid geworden op: 01-07-2013 22:12

Elektrische stuurbekrachtiging

#1 Bericht door dtbroel » 22-01-2017 21:43

Voor m'n rally-projectje zat ik een beetje na te denken over een stuurhuis verkorter (minder sturen dus). Natuurlijk gaat het sturen dan wel zwaarder, dus daarom zal stuurbekrachtiging dan wel ideaal zijn.

Nu heb ik hier en op Engelse forum's al wat rond gezocht en wel wat info kunnen vinden maar eigenlijk nog niet echt een duidelijke beschrijving van een complete inbouw. Nu heb ik wel aardig een idee gekregen hoe en wat maar ik was wel eens benieuwd of er hier eigenlijk mensen zijn die elektrische stuurbekrachtiging (van een Corsa B/C) ingebouwd hebben of die nog informatieve links of tips hebben.

corsaagsi
Fanatieke Poster
Berichten: 82
Lid geworden op: 01-09-2008 18:57

#2 Bericht door corsaagsi » 22-01-2017 22:30

Geen ervaring mee, wel eens iemand gesproken die het van een Agila in zijn Astra F had gebouwd voor de Cross.
Hij had het snelheidsafhankelijke gedeelte niet aangesloten, zodat hij altijd volle bekrachtiging had. Dat is in de cross wel fijner maar voor Rallywerk wat minder lijkt mij.
Je zal dus ergens een snelheidssignaal vandaan moeten plukken. Waarschijnlijk in de vorm van een wielsensor o.i.d.

prs
Forum junkie
Berichten: 950
Lid geworden op: 30-06-2009 19:09

#3 Bericht door prs » 22-01-2017 22:39

ik zit ook al een tijd over te twijfelen over stuurbekrachtiging.
op ebay zijn kastjes te koop waarbij je het snelheids afhankelijke deel doormiddel van een potmeter in kan stellen. zover ik weet is er verder alleen een voeding en massa nodig.
in de uk gebruiken ze de corsa b stuurkolom ook vaak om het stuur recht te zetten. zoals je waarschijnlijk wel weet staat het stuur in een corsa a niet recht. in een corsa b stuurkolom zit een extra kruiskoppeling waardoor je extra lengte in de kolom hebt om deze recht te zetten.

in de uk plaatsen ze ook vaak een corsa b stuurhuis(of iig. het binnenwerk ervan). Deze zou een kortere ''lock to lock'' hebben als een corsa a stuurhuis.
Andere optie is natuurlijk een quiafe stuurhuisverkorter. ik heb deze ook in mijn corsa zitten, ik kan alleen nog niet vertellen hoe dat het rijdt :eek:

dtbroel
Fanatieke Poster
Berichten: 179
Lid geworden op: 01-07-2013 22:12

#4 Bericht door dtbroel » 22-01-2017 22:58

Dat van die kastjes heb ik inderdaad ook gevonden, die dingetjes lijken het prima te doen!

Eerst zat ik te kijken naar stuurhuisverkorters van bijv. QSP (á een goeie €200), die maak je tussen de stuurstang en hebben een vertraging van 1:1.5 of 1:2. Net kwam ik toevallig ook die verkorters van Quaife/Hockley tegen, die zouden een lock-to-lock van 2,5 omwentelingen hebben en dat zou die van een Corsa B ook hebben, dan lijkt me dat een stukje voordeliger? :-D
Alleen lijkt me 2,5 omwenteling nog best veel?

Als ik alles zo bij elkaar bekijk, lijk het inbouwen van een Corsa B stuurbekrachtiging helemaal niet zo ingewikkeld. Was alleen wel eens benieuwd hoe het allemaal past met het dashboard etc. en hoe het uitkomt met ophangpunten e.d. maar daar kun jij dus ook (nog) niks over zeggen ;)

prs
Forum junkie
Berichten: 950
Lid geworden op: 30-06-2009 19:09

#5 Bericht door prs » 22-01-2017 23:15

corsa b stuurhuis zal dan idd wel voordeliger zijn :). wat me bijstaat is dat niet alle corsa b's het juiste type stuurhuis te hebben, hiervoor zal je dus nog ff wat research moeten doen.
geen idee of het op een lhd ook plug en play is.. zelfde verhaal met het pasmaken van de stuurkolom, ik heb alleen ombouwen in rhd wagens gezien :) .

er is overigens nog een optie: een corsa b hydrolisch stuurhuis met een saxo/106 elektrische hydro pomp. laat ik nou net zo'n saxo pomp tekoop hebben :D

2,5 omwentelingen is van uiterst links naar uiterst rechts(of net andersom natuurlijk :P ) dat wil dus zeggen dan je vanuit rechtuit, met 1 1/4 stuuruitslag op volledige lock zit. dat is mijn inziens niet erg veel. maar misschien dat dit met rally anders ligt?

op de uk forums kan je iig. zien dat het in een rhd niet veel voorstelt. ik ga er dan ook vanuit dat het voor een lhd ook niet erg spannend is

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#6 Bericht door freek corsa » 23-01-2017 09:53

Goeie informatie, bedankt :D

Wie maakt de how to ? :-D :eek:
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

Corsa_GSi
Forum junkie
Berichten: 660
Lid geworden op: 12-03-2010 21:07

#7 Bericht door Corsa_GSi » 23-01-2017 10:16

prs schreef:er is overigens nog een optie: een corsa b hydrolisch stuurhuis met een saxo/106 elektrische hydro pomp. laat ik nou net zo'n saxo pomp tekoop hebben :D
Met zo'n pomp rijdt ik in mijn B, geen idee hoeveel omwentelingen.
Het werkt in ieder geval super.
Wel opletten dat je het netjes bekabelt / aansluit met de juiste relais ertussen.
Deze ombouw heb ik gedaan, omdat ik ben overgegaan van v-snaar naar multiriem.

@Freek Carlo kan je er alles over vertellen.
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#8 Bericht door Aapje » 23-01-2017 14:46

Begrijp ik hieruit dat hydraulische stuurhuizen uit een B Corsa passen in een A?

Leuk, heb ruimte zat voor ene pomp extra op de diesel :)
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

max
Forum junkie
Berichten: 768
Lid geworden op: 22-01-2011 14:10

#9 Bericht door max » 23-01-2017 15:00

Die van de 1.0 12V corsa B ist die met de korte overbrenging in het stuurhuis (Met Elektrische bekrachtiging).
Je moet alleen de stuurstangen van de A op het stuurhuis van de B zetten.

Elektrische bekrachtiging van een B in een A bouwen gaat, hebben al meerdere mensen gedaan, hier en daar echter wel met enig aanpaswerk. Qua stuurhuiskappen passen die van de A dan niet 100% meer, die van een B passend maken is dan makkelijker, of weglaten.

Idd met een potmeter gaat het makkelijkst.

Als je dus alles uit een Corsa B 1.0 12V haalt ben je in 1x klaar.

Hier zijn op pagina 43 en 44 enkele foto's van zo'n ombouw te vinden.
http://www.corsa-a.de/viewtopic.php?f=3 ... &start=630

dtbroel
Fanatieke Poster
Berichten: 179
Lid geworden op: 01-07-2013 22:12

#10 Bericht door dtbroel » 24-01-2017 09:50

Kijk, zo is me eigenlijk het hele verhaal al duidelijk geworden 8)

Ik denk dat ik het dan met een Corsa B 1.0 stuurinrichting ga proberen, zodra dat zover ik zal ik een How-To plaatsen Freek, voor zover dat dat nog nodig is ;)

Iedereen bedankt voor de info zover en hopelijk kunnen meer mensen hier wat mee yes

Plaats reactie

Terug naar “Wielen-remmen-uitlaat-ophanging”