corsa EV conversie

tja.. de rest he.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
eracoon
Fanatieke Poster
Berichten: 108
Lid geworden op: 12-04-2009 00:10

corsa EV conversie

#1 Bericht door eracoon » 23-06-2009 16:41

mensen,

een vraagje.
Tot hoever zou een corsa gestript kunnen worden...met de motor eruit.
Dit om het gewicht zo laag mogelijk te houden en toch nog door de keuring te komen.

Het idee is namelijk om een corsa EV (electric vehicle) te bouwen.
Althans... heb het idee in mijn hoofd... niet dat ik zoiets kan bouwen. althans nog niet

meedenken is welkom :D

pastry
Site Admin
Berichten: 2925
Lid geworden op: 30-08-2008 08:22

#2 Bericht door pastry » 23-06-2009 20:27

ehh leg uit.. :D
Corsa A Michalak Spider nr 31 - 1985
Corsa A GT - 1986
Corsa A Z20LET
Corsa A GSI C20XE -210pk- 1992

eracoon
Fanatieke Poster
Berichten: 108
Lid geworden op: 12-04-2009 00:10

#3 Bericht door eracoon » 23-06-2009 21:24

nou... het is maar een idee gebasserd op meerdere technologieen.
Heb een groot interesse in groene shizzle en zo.

Waar ik aan zat te denken is het volgende en gebasserd op een diesel trein.
in zo een trein drijft een diesel motor een dynamo aan die genoeg stroom leverd om de elektro motoren van de trein aan te drijven.
Dezelfde tech zit ook in de chevrolet volt die binnekort moet uitkomen.

Ik dacht aan het zelfde principe maar dan in een corsa.
de auto wordt dan aandgreven door een electrische motor en de stroom komt van dynamo aangedreven door een grasmaaiermotor.
In principe zou je
1) veel minder verbruiken
2) veel minder uitstoten
3) enorm ver geraken op 1 tank van 40 liter aangezien de grasmaaier motor alleen stationair hoeft te draaien

Je hebt dan een A+++++++++ groen label op de auto.
Vraag is alleen of zoiets gekeurd geraakt

om het beste resultaat te verkrijgen zou de auto zo licht mogelijk moeten zijn.
Gezien de normale motor eruit zal zijn zal dat al een heleboel schelen.

Als iemand ideeen of tips heeft... graag.

Bartjuh90
Fanatieke Poster
Berichten: 445
Lid geworden op: 01-02-2009 15:13

#4 Bericht door Bartjuh90 » 23-06-2009 22:51

Hmm :shock:
Laat mij maar lekker 16v rijden :D
84'er A1 C14NZ
84'er Caddy mk1
Ktm 525 EXC

eracoon
Fanatieke Poster
Berichten: 108
Lid geworden op: 12-04-2009 00:10

#5 Bericht door eracoon » 24-06-2009 14:09

mwa... ik denk met de juiste verhoudingen kan dit best een snel karretje worden

Tesla roadster iemand?

Hangt een beetj eaf hoe sterk de elektro motor is.

arjo
Moderator
Berichten: 1343
Lid geworden op: 02-09-2008 19:28

#6 Bericht door arjo » 24-06-2009 20:27

je zal dan toch zeker wel een paar hele grote accu's er bij moeten hebben.
zodat je een gelijke stroom toevoer krijgt.

heb van elektra niet echt veel verstand :(
gr arjo
corsa loos

eracoon
Fanatieke Poster
Berichten: 108
Lid geworden op: 12-04-2009 00:10

#7 Bericht door eracoon » 24-06-2009 21:33

dat klopt in een zeker zin wel.
Maar het hoeft niet zoveel te zijn als een vol elektrische auto.
Ik denk een accu of 3, 4 zou voldoende moeten zijn.

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#8 Bericht door Aapje » 18-02-2010 01:39

Leuk idee... Maar ben je nog verder gegaan dan alleen een topic openen?

Wat voor elektromotor heb je voor 't oog? Een willekeurige rolstoel open slopen en daar de motor van? Of heb je ergens een betere gezien? :)

Uiteraard wil je een soort DSG achtige bak erin hebben zodat je zonder moeite omschakelt. En je hebt zoveel mogelijk versnellingen nodig als je kan krijgen.... (Traploos als 't even kan)..

Ben benieuwt wat voor idee je ervoor had :)
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

McKaamos
Fanatieke Poster
Berichten: 265
Lid geworden op: 11-01-2010 08:47

#9 Bericht door McKaamos » 06-03-2010 19:27

Aapje schreef:Leuk idee... Maar ben je nog verder gegaan dan alleen een topic openen?

Wat voor elektromotor heb je voor 't oog? Een willekeurige rolstoel open slopen en daar de motor van? Of heb je ergens een betere gezien? :)

Uiteraard wil je een soort DSG achtige bak erin hebben zodat je zonder moeite omschakelt. En je hebt zoveel mogelijk versnellingen nodig als je kan krijgen.... (Traploos als 't even kan)..

Ben benieuwt wat voor idee je ervoor had :)
Ook maar even een duit in het zakje doen voor dit onderwerp ;)

Wat betreft elektromotoren moet je echt gaan kijken naar een formaatje wat in een wasmachine zit of iets groters.
Als je niet al te veel wil kloten met de aandrijflijn kan je het beste de elektromotor op de plek van de originele motor neerzetten en dan de versnellingsbak/koppeling/aandrijfassen lekker op hun plek laten.

Je behoud dan meteen de mogelijkheid om te schakelen.
Reken wel dat een fatsoenlijke elektromotor al snel 2x zoveel toeren kan draaien als een originele 8valve OHC van Opel, en je topsnelheid dus meteen twee keer zo hoog komt te liggen (theoretisch, bij genoeg vermogen ;) )

Compleet verbouwen met een traploze schakeling, oftewel een CAV systeem is natuurlijk ook een idee, maar kost veeeeel meer werk.
Daarbij is een CAV niet echt interessant gezien een elektromotor over bijna z'n hele toerenband even efficient is.
CAV's zijn meer iets om een brandstofmotor op z'n ideale toerental te houden terwijl de auto als een zotte optrekt.

Verder heb je, in tegenstelling tot wat Aapje zegt, helemaal niet zoveel versnellingen nodig. Een elektromotor levert vanaf 0rpm zijn volledige hoeveelheid koppel.
Dat is uberhaupt in de regel al meer als dat van een brandstofmotor en dan ook nog eens over het hele toerenbereik.
Direct op de aandrijflijn, zonder versnellingen, is dus ook prima te doen en je trekt alsnog harder op als normaal.
Met versnellingen verklein je de overbrenging en produceer je misschien wel zoveel kracht op aandrijflijn dat je er dingen mee laat twisten of zelfs de ophanging onder je auto vandaan trekt ;)

De echte uitdaging is een goede elektromotor en bijbehorende elektronica.
Er lopen enorme vermogens wanneer je optrekt. Soms tot wel 10 keer het vermogen van de motor.
Je moet dus allereerst een accupakket hebben dat zulke ontlading aan kan. Reguliere natte (vloeistofgevulde) autoaccu's zijn geschikt, maar bevatten tegenover andere accusoorten maar weinig energie per kilogram gewicht. Daarbij zal je er echt 2 of 3 parallel moeten zetten (banken maken) en een stuk of 6 banken in serie.
Maak daar voor een stevige accuhouder en verbind de polen met aansluitingen gemaakt van solide staven.

Plaats je accu's zoveel mogelijk tussen de assen van de auto om weggedrag fatsoenlijk te houden.

Daarna zal je, afhankelijk van de motor een passend type controller nodig hebben.
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een borstelloze drie-fasen AC motor. Dat wordt ook in modelbouw en in treinen gebruikt en leveren het beste rendement (voor zover ik weet iig).
Ik heb gezien dat Siemens watergekoelde 90kW elektromotoren bouwt. Formaatje 45x20x20cm, dus lekker compact en een vermogen waar je U tegen zegt. Geen idee wat het kost, en een bijpassende controller zal waarschijnlijk custommade moeten zijn.
Daarbij heb je de radiator van de auto nodig (plus een pomp) voor de koeling.

Voordeel bij borstelloze AC motoren is dat je fase aansnijding (Pulse Width Modulation, PWM) kan gebruiken om vermogen te regelen en er dus nauwelijks energie verloren gaat in de regelende elektronica.

Bij DC motoren (borstelloos of niet) wordt er voor zover ik weet nog vaak met weerstand gewerkt waarbij je dus een hoop energie omzet in warmte. Niet erg efficient.

Daarbij is een borstelloze motor interessant omdat er geen verbruiksdelen in zitten. De koolborstels van een motor met borstels wrijven tegen de commutator (vertaal ik dat goed? ronde schijf met contactpunten om stroom over te brengen naar de spoelen op de draaiende as) en slijten daardoor af.
Daarbij produceert dat ook nog wel eens vonken, wat niet wenselijk is. (stel dat je ergens over een plasje benzine of olie rijd en dat vat vlam....)

Mocht je auto voorzien zijn van opties als Stuurbekrachtiging, ABS, Rembekrachtiging, etc, dan zal daar ook nog een oplossing voor gezocht moeten worden.
Een oude Corsa is dus wat mij betreft een slim plan omdat het een hoop problemen omzijlt.
Opel Corsa A3 1.4i Sedan C14NZ '91 - Roest in vrede... :'(
Opel Calibra 2.0i 8v Coupé C20NE '94 :D

McKaamos
Fanatieke Poster
Berichten: 265
Lid geworden op: 11-01-2010 08:47

#10 Bericht door McKaamos » 06-03-2010 20:44

Ohjah, nog wat meer info.

Mocht je eerst eens kleinschalig willen testen, koop dan eens een model racewagentje. Een leuke 1 op 10 schaalmodel van Tamiya bijvoorbeeld.
M04-x Chassis modelletjes zijn lekker goedkoop en leuk om mee te experimenteren.
Ze kunnen zowel Frontwheel Drive als Rearwheel Drive worden opgebouwd, en ik weet dat Carson polycarbonaat kappen maakt in de vorm van een Opel Kadett C Coupé. (kun je iig met een Opeltje rijden ;) )

Koop daar dan eens een brushless kit bij met een ESC (Electronic Speed Control) en verdiep je in de werking.
Experimenteer ook eens met accu's en dergelijke. (verschillen tussen NiCad, NiMh, LiPo, etc)

Het is in ieder geval een leuke hobby en je leert er een hoop door over elektrische voortstuwing.
Je zal zien dat dergelijke wagentjes ook zonder versnellingen als een zotte optrekken en absurde hoeveelheden vermogen hebben.
Accu's kunnen kokend heet worden, net als de regelende elektronica. Dat is ook niet zo gek, als je rekent dat er bij optrekken een halve kilowatt of zelfs meer uit de accu getrokken wordt en door de ESC naar de motor gepompt wordt...

Ik had het ooit ook als hobby. Ik heb een M02-M RWD config gehad (met Kadett kap! :D ) en een TL01 4WD (met Ferrari 360 Modena kap).
Destijds waren brushless motoren nog niet gangbaar, maar met brushed DC motortjes was het al geweldig.
Toerentallen tot ruim over de 7000RPM, snelheden van ruim over de 60KM/h bij accu's van slechts 7.2volt en 2Ah.
Dat wil wel goed gillen, en menig auto- en brommer rijder zat verbaasd te kijken dat zo'n klein kreng vanuit stilstand even langszij kwam trekken :P :lol:

Zet er trouwens wel zo dik mogelijke slicks op en smeer ze in met een grip-middeltje ;) Al dat vermogen moet wel op het asfalt gezet worden, anders spin je zo'n wagentje zo uit ;)

Toevoeging:
eracoon schreef:dat klopt in een zeker zin wel.
Maar het hoeft niet zoveel te zijn als een vol elektrische auto.
Ik denk een accu of 3, 4 zou voldoende moeten zijn.
Als je volledig elektrisch wil rijden, even zonder de grasmaaier motor gerekend, vergeet het maar.

Daarbij, een grasmaaier motor is net als een brommermotor misschien 0.5kW. Reken 70% rendement van de dynamo, en je hebt zo'n beetje 0.4kW, oftewel 400Watt. Ik denk niet dat dat genoeg is ;)
Dat moet dan echt wel groter aangepakt worden. Voor bijladen is het genoeg, maar niet om de auto op te laten rijden iig.
Zelfs al was je op cruise-snelheid, dan heeft een auto meer wind- en rol weerstand dan de voortstuwing die je met 400watt kan produceren.
En dan vergeet ik nog maar even dat een elektromotor in het beste geval 80% efficient is.

Vol elektrisch lijkt mij een beter plan, en dan een zonnepaneel op het dak oid. Ben je helemaal emissievrij en de complexiteit wordt er een stuk lager van.
eracoon schreef:mwa... ik denk met de juiste verhoudingen kan dit best een snel karretje worden

Tesla roadster iemand?

Hangt een beetj eaf hoe sterk de elektro motor is.
Snel kan absoluut. Verhoudingen zijn niet eens nodig. Een fatsoenlijke elektromotor pompt veeeeel meer Newton-Meters uit dan een brandstofmotor, en doet dat ook nog eens bij elk toerental. Zelfs vanaf 0.
Zo gek veel vermogen heeftie dus niet eens nodig. Niet om weg te sprinten iig. Om hoge snelheid te halen waarschijnlijk wel.
Elektromotoren gedragen zich in ieder geval heeeel anders dan brandstofmotoren.

Het grote probleem is dat snel zijn hoge vermogens vraagt en je daar dan ook een enorme controller voor nodig hebt. Die worden niet los verkocht voor zover ik weet. In ieder geval niet in het formaat en type dat je zou kunnen gebruiken voor een EV.
eracoon schreef:[knip]

Ik dacht aan het zelfde principe maar dan in een corsa.
de auto wordt dan aandgreven door een electrische motor en de stroom komt van dynamo aangedreven door een grasmaaiermotor.
In principe zou je
1) veel minder verbruiken
2) veel minder uitstoten
3) enorm ver geraken op 1 tank van 40 liter aangezien de grasmaaier motor alleen stationair hoeft te draaien

Je hebt dan een A+++++++++ groen label op de auto.
Vraag is alleen of zoiets gekeurd geraakt

om het beste resultaat te verkrijgen zou de auto zo licht mogelijk moeten zijn.
Gezien de normale motor eruit zal zijn zal dat al een heleboel schelen.

Als iemand ideeen of tips heeft... graag.
1: Ja, absoluut. Maar levert het genoeg vermogen?
2: Ook.
3: Stationair draaien lijkt me geen strak plan. Dan is de motor niet op z'n efficientst. Je kan beter uitzoeken wat het meest efficiente toerental is en daar een regeling bij bouwen die de motor permanent daar op probeert te houden.

Verder, minder gewicht is leuk, maar het meeste gewicht van een Corsa zit volgens mij nogsteeds in het bodywork, ophanging en wielen ;)
Misschien dat je stukken van de bodypanelen uit kan zagen en bedekken met fiberglasmatten en fiberglas-hars? Weegt stukken minder als staal en is lekker sterk.
Vervang de kofferklep en de motorkap er door bijvoorbeeld.
Interieur strippen is een grappig idee, maar dat maakt het comfort van de auto minder. Je moet er wel stukken in kunnen rijden natuurlijk.
Achterbank er uit trekken zou kunnen, maak je er een tweezitter van ;)

Editje:

Ohh nog een tip: Kijk je wel eens Green Wheels op Discovery Chanel?
Daar was pas nog een docu over een naar EV omgebouwde auto (zwarte, denk een aziatische wagen, Toyota ofzo) ingericht om piekvermogen te leveren en heeeeel snel de kwart mijl te doen.
Opel Corsa A3 1.4i Sedan C14NZ '91 - Roest in vrede... :'(
Opel Calibra 2.0i 8v Coupé C20NE '94 :D

Plaats reactie

Terug naar “Overige”