Uit de staatscourant:
Vervallen ‘slopen in eigen beheer’ voor personenauto’s (artikel I, onderdeel B)
Artikel 8, tweede lid, van de Regeling tenaamstelling en kentekenbewijzen vormt de zogenoemde ‘Regeling slopen in eigen beheer’.
Die regeling houdt in dat een ander dan een erkend bedrijf bedrijfsvoorraad (een bedrijf dat beschikt over een erkenning op grond van artikel 62 van de Wegenverkeerswet 1994) een melding kan doen om de tenaamstelling van een voertuig te laten vervallen. Die melding heeft tot gevolg dat de verplichtingen die aan dat voertuig waren gekoppeld, zijn vervallen maar dat diegene die de melding doet, het voertuig wel in bezit kan houden om bijvoorbeeld te gebruiken voor onderdelen ten behoeve van een ander voertuig.
Deze mogelijkheid om een voertuig af te melden was voor bromfietsen met drie wielen, bedrijfsauto’s tot 3.500 kilogram en personenauto’s onverenigbaar met artikel 5, derde lid, van richtlijn nr. 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 september 2000 betreffende autowrakken (PbEU 2000, L 269).
Deze mogelijkheid is daarom voor die categorieën motorvoertuigen geschrapt.
Het schrappen van deze mogelijkheid heeft geleid tot een daling van de administratieve lasten van € 263.900,–.
Met het op grond van artikel 40b, zesde lid, van het Kentekenreglement overeenkomstig artikel 8, tweede lid, van de Regeling tenaamstelling en kentekenbewijzen beëindigen van de registratie zijn naar schatting 70 minuten per melding gemoeid. Bij een geschatte 8.700 meldingen (met betrekking tot de drie genoemde categorieën) per jaar zou dat 8.700 x 70 minuten x € 28 per uur = € 284.200,– aan administratieve lasten hebben betekend.
De beëindiging van de registratie door een erkend bedrijf bedrijfsvoorraad kost naar schatting 5 minuten. Bij een geschatte 8.700 meldingen per jaar betekent dat 8.700 x 5 minuten x € 28 = € 20.300,– aan administratieve lasten.
De inwerkingtredingsdatum voldoet aan het stelsel van vaste verandermomenten. Het vaststellen van de modellen heeft geen bedrijfseffecten en het vervallen van de mogelijkheid van ‘slopen in eigen beheer’ betreft reparatieregelgeving ter voldoening aan een Europeesrechtelijke verplichting. Om die redenen is er geen invoeringstermijn van toepassing.
Kort gezegd, dit betekend dat zelf afmelden bij RDW niet meer zal gaan...
Sloperijen zijn blijkbaar wettelijk verplicht kale wrakken in te nemen + te vrijwaren. Dus daar kan je alsnog je auto's kwijt.
"Exporteren" naar een buitenlandadres kan uiteraard ook.
Slopen en daarna afmelden als gestolen uiteraard ook, maargoed... dat vraagt weer om onze vriendjes de politie lastig te vallen...
Afijn, ze maken het wederom niet makkelijker erop. Als ze gewoon zouden zorgen dat we via digid de kentekens kunnen afmelden als gedemonteerd... Hebben ze niet eens 5minuten werk, dan is het allemaal zelf service.
Ik werd hierop gewezen door dit topic op opel-forum:
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=31&t=190548
michiel had het van deze website: http://www.stiba.nl/einde-sloop-in-eige ... april-a-s/
Letop: RDW is dus nog niet bijgewerkt op de website, maar als het in de staatscourant staat kan je meestal ervan uit gaan dat het ingevoerd is.