Verwarmings aanjager vervangen - Wat kost dat?m,
- Aapje
- Moderator
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: 26-05-2009 13:09
Hi Hans,
Alle 4 de standen kapot? Of werkt ie alleen op standje 4?
Als ie op stand 4 ook niet werkt zou je eens kunnen kijken naar de zekering. Wellicht dat die eruit ligt.
De ventilator zit los van de kachel, maar wel op een rottige plek onder je parafaan. (Onder die zwarte plastic kap)... Die plastic kap is het meeste werk om te verwijderen... jammer genoeg...
Alle 4 de standen kapot? Of werkt ie alleen op standje 4?
Als ie op stand 4 ook niet werkt zou je eens kunnen kijken naar de zekering. Wellicht dat die eruit ligt.
De ventilator zit los van de kachel, maar wel op een rottige plek onder je parafaan. (Onder die zwarte plastic kap)... Die plastic kap is het meeste werk om te verwijderen... jammer genoeg...
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
-
- Starter
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 20-02-2013 14:04
-
- Forum junkie
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 22-01-2011 14:10
Dat lijkt op een motor die kapot is.
Zelf vervangen is niet echt moeilijk.
Ruitenwissers moeten eraf, accu eruit, ruitenwissermechaniek eruit, zwarte rubberen strip van de opstaande wand weg en dan kan je de plastic kap weghalen.
Motor zie je meteen zitten en is met 2 kleine moertjes bevestigt.
Meestal lopen ze na vele jaren vast, voorheen maken ze een huilend geluid daar de lagers droog lopen.
De motor zelf is overigens gelijk aan die van een E Kadett, de behuizing is alleen anders.
Zelf vervangen is niet echt moeilijk.
Ruitenwissers moeten eraf, accu eruit, ruitenwissermechaniek eruit, zwarte rubberen strip van de opstaande wand weg en dan kan je de plastic kap weghalen.
Motor zie je meteen zitten en is met 2 kleine moertjes bevestigt.
Meestal lopen ze na vele jaren vast, voorheen maken ze een huilend geluid daar de lagers droog lopen.
De motor zelf is overigens gelijk aan die van een E Kadett, de behuizing is alleen anders.
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 24-01-2010 17:26
http://corsaa.forum2go.nl/ventilator-aa ... t4571.html
Ik heb de ventilator zelf gerepareerd. Zie link voor alle uitleg.
Ik heb de ventilator zelf gerepareerd. Zie link voor alle uitleg.
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood
-
- Starter
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 20-02-2013 14:04
Hi Kootje,
Alhoewel ik de blower nog nooit heb gezien denk ik dat de ventilator op de as van de motor is gemonteerd. Als het e.e.a. zwaar of niet meer draait moet de oorzaak hiervan gezocht worden rond de as van de motor d.i versleten lagers en/of koolborstels.
Hoe heb jij dit probleem nu opgelost?
Gr. Hans
Alhoewel ik de blower nog nooit heb gezien denk ik dat de ventilator op de as van de motor is gemonteerd. Als het e.e.a. zwaar of niet meer draait moet de oorzaak hiervan gezocht worden rond de as van de motor d.i versleten lagers en/of koolborstels.
Hoe heb jij dit probleem nu opgelost?
Gr. Hans
Groet,
Hans
Hans
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 24-01-2010 17:26
Moi Hans,
Heb je de ventilator al uit de auto? Zo niet, ga als volgt te werk:
* Accu verwijderen
* Aandrijfmechanisme van de ruitenwissers loshalen bij de ruitenwissermotor (steeksleutel ertussen zetten en losklikken)
* Rubberen strip verwijderen , zodat je het folie wat over de ventilatormotor ligt kunt verwijderen. (omdenken dat dit niet scheurt)
* Je ziet nu de grijze ronde behuizing van de ventilator. Stekker lostrekken.
* Met inbus 8 de twee moertjes losdraaien
* Neem de behuizing uit de auto (zal wat vastzitten omdat er onder een rubber pakking zit. Deze kun je niet stuktrekken.
* Klik de behuizing los aan alle vier zijden
* Schroef met een kruiskop de twee schroeven los om de ventilator op te kunnen pakken
* Nu even kijken waarom het moeilijk draait.
* Denk erom dat de draden aan de groene weerstand niet afbreken. ( tis oud hè)
Heb je de ventilator al uit de auto? Zo niet, ga als volgt te werk:
* Accu verwijderen
* Aandrijfmechanisme van de ruitenwissers loshalen bij de ruitenwissermotor (steeksleutel ertussen zetten en losklikken)
* Rubberen strip verwijderen , zodat je het folie wat over de ventilatormotor ligt kunt verwijderen. (omdenken dat dit niet scheurt)
* Je ziet nu de grijze ronde behuizing van de ventilator. Stekker lostrekken.
* Met inbus 8 de twee moertjes losdraaien
* Neem de behuizing uit de auto (zal wat vastzitten omdat er onder een rubber pakking zit. Deze kun je niet stuktrekken.
* Klik de behuizing los aan alle vier zijden
* Schroef met een kruiskop de twee schroeven los om de ventilator op te kunnen pakken
* Nu even kijken waarom het moeilijk draait.
* Denk erom dat de draden aan de groene weerstand niet afbreken. ( tis oud hè)
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 24-01-2010 17:26
* Als je de vin van de ventilatoras wilt halen pak je een losse ijzerzaagblaadje en zaag je in de lengte van de as de vin door. Wel eerst een gaatje boren in de vin. ( zie foto)
* Nu zet je in de zaagsnede een platte schroevendraajer, zodat die minder om de as klemt. Dan tik je met een hamer de vin van zijn as.
* Als je nu kijkt zie je een metalen klemring om de as zitten. Deze moet eraf. Dat gaat lastig. Zet de as klem in een werkbank (om denken dat die niet beschadigd!!!) en verwijder de ring. Leg dit op volgorde weg.
* Nu kom je het lagertje tegen die waarschijnlijk de boosdoener is. Invetten met dik vet, zodat het niet weg kan lopen.
* Aan de achterzijde van de motor zie je ook een lagertje zitten. Deze inspuiten met kruipolie.
* Kijk nu even of het probleem is opgelost. Zoniet, dan hoor ik wel weer van je. Succes!! :D
* Ik zend nog wat foto's mee!
* Nu zet je in de zaagsnede een platte schroevendraajer, zodat die minder om de as klemt. Dan tik je met een hamer de vin van zijn as.
* Als je nu kijkt zie je een metalen klemring om de as zitten. Deze moet eraf. Dat gaat lastig. Zet de as klem in een werkbank (om denken dat die niet beschadigd!!!) en verwijder de ring. Leg dit op volgorde weg.
* Nu kom je het lagertje tegen die waarschijnlijk de boosdoener is. Invetten met dik vet, zodat het niet weg kan lopen.
* Aan de achterzijde van de motor zie je ook een lagertje zitten. Deze inspuiten met kruipolie.
* Kijk nu even of het probleem is opgelost. Zoniet, dan hoor ik wel weer van je. Succes!! :D
* Ik zend nog wat foto's mee!
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood
-
- Forum junkie
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 22-01-2011 14:10