Bobine

tja.. de rest he.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
kootje
Fanatieke Poster
Berichten: 450
Lid geworden op: 24-01-2010 17:26

Bobine

#1 Bericht door kootje » 09-03-2017 22:20

Even dacht ik dat het probleem over was, maar mijn auto slaat weer niet aan.
Startmotor draait goed krachtig rond. Als ik aan de draden rommel bij de bobine wil het wel eens goed gaan, maar nu is het toch echt gebeurd.
Ik heb de zwarte draad die naar de bobine gaat al deels vervangen.
De groene draad die volgens mij naar de condensator gaat wil ik nu ook maar vervangen om te kijken of dit het probleem oplost. Is de bobine geaard via de bevestigingsschroeven?
6 week geleden startte de auto nog wel. Dat is juist het rare.
:( De ene keer wel en de andere keer niet.
Kan iemand mij nog tips geven?
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

Re: Bobine

#2 Bericht door Aapje » 09-03-2017 22:46

kootje schreef:Even dacht ik dat het probleem over was, maar mijn auto slaat weer niet aan.
Startmotor draait goed krachtig rond. Als ik aan de draden rommel bij de bobine wil het wel eens goed gaan, maar nu is het toch echt gebeurd.
Ik heb de zwarte draad die naar de bobine gaat al deels vervangen.
De groene draad die volgens mij naar de condensator gaat wil ik nu ook maar vervangen om te kijken of dit het probleem oplost. Is de bobine geaard via de bevestigingsschroeven?
6 week geleden startte de auto nog wel. Dat is juist het rare.
:( De ene keer wel en de andere keer niet.
Kan iemand mij nog tips geven?
De bobine is geaard met de groene draad. De groene draad kan je effe vervangen met een willekeurig draadje, en dan tegen de motor aan tikken. Dan zou ie moeten vonken. Als ie dat doet, kan je 't probleem gaan zoeken bij de contactpunten :)

"Ik heb de zwarte draad die naar de bobine gaat al deels vervangen." zeg je? Dan heb je dus een deel van het weerstandsdraad vervangen? Komt er nog 9v op de bobine? Want daar hoort geen 12v op te staan. Dan fikt ie wel door namelijk :)
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

kootje
Fanatieke Poster
Berichten: 450
Lid geworden op: 24-01-2010 17:26

#3 Bericht door kootje » 11-03-2017 22:06

Die zwarte draad heb ik denk ik 5 cm weg geknipt en 8 cm terug gezet. Stekkertje was namelijk rot.
Ik zal morgen meten.
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood

kootje
Fanatieke Poster
Berichten: 450
Lid geworden op: 24-01-2010 17:26

#4 Bericht door kootje » 12-03-2017 09:26

Ik heb de groene draad doorgemeten en deze is heel. Op de pennen van de bobine staat 11,6 volt (foto uitvergroten).
Dit betekent dus dat ik moet gaan zoeken bij de contactpunten?
Zijn er nog andere opties waar ik kan zoeken? Kabel van bobine naar verdeelkap??
Afbeelding
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood

corsaagsi
Fanatieke Poster
Berichten: 82
Lid geworden op: 01-09-2008 18:57

#5 Bericht door corsaagsi » 12-03-2017 20:31

Waar woon je ergens? Als het in de buurt is wil ik wel even kijken. Kan nooit heel veel zijn.

kootje
Fanatieke Poster
Berichten: 450
Lid geworden op: 24-01-2010 17:26

#6 Bericht door kootje » 13-03-2017 08:32

@corsaagsi Dat is heel mooi aangeboden, maar net iets te ver :D Ik woon in Appingedam, dat ligt boven in Groningen.
Gisteren heb ik de contactpuntjes licht gescuurd en toen sloeg de auto aan. Na een kort ritje ging de motor uit en daar stond ik dan. Auto slaat niet meer aan, dus maar weggesleept.
Toen heb ik de kabel van de verdelerkap afgehaald en vlak tegen de massa gehouden en starten, maar er kwam geen vonk.
Zal de condensator stuk zijn? Ik heb een lampje tussen de groene draad gezet en het lampje ging branden. Dit zelfde ook gedaan met de zwarte draad en ook hier ging die branden.
Wat kan ik nog doen? :shock:
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#7 Bericht door Aapje » 13-03-2017 10:53

Condensator zorgt er voor dat de levensduur van je contactpuntjes en de rest van de elektra in je auto langer meegaat.

De contactpuntjes onderbreken de massa naar de bobine.

Zodra de bobine op stroom komt komt er een magnetischveld in de spoel. Zodra je deze storom eraf trekt, komt er een inductiespanning vrij.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Inductie_(elektriciteit) <-- effe op de eerste lin klikken op de pagina. Het forum verpest de links.

Beetje natuurkunde komt daar bij te pas, maar komt erop neer dat de magnetische velden een piekspanning maken.

Dit word via kabels naar een bougie gestuurd. Via uiteraard de rotor en verdelerkap. Om te bepalen welke cilinder aan de beurt is.

De condensator vlakt de spanning beetje af bij het maken van het contacten op de contactpuntjes. steek eens een bougiekabel van d verdelerkap direct op de bobine, sluit er een een goede bougie op aan. Leg deze bougie met een goede verbinding naar massa (op de buitenkant van het bougie, bijvoorbeeld op de kleppendeksel). En verwijder de groene kabel van de bobine. Steek in plaats van de groene kabel op de bobine een willekeurig draad. En tik dat draad eens tegen een massa plek. Als het goed is gaat dan de bougie vonken. Als dat zo is, kan je gaan kijken naar de contactpunten. Goede kans dat die dan verkeerd staan. Als hij niet vonkt is de bobine slecht of de stroom richting de bobine, maar dat laatste heb je al gemeten er komt spanning aan. Als dit alles toch goed is, dan kan je gaan zoeken richting de verdelerkap en rotor.
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

corsaagsi
Fanatieke Poster
Berichten: 82
Lid geworden op: 01-09-2008 18:57

#8 Bericht door corsaagsi » 14-03-2017 15:41

Wel de auto op contact zetten als je het testje van Aap gaat doen.

kootje
Fanatieke Poster
Berichten: 450
Lid geworden op: 24-01-2010 17:26

#9 Bericht door kootje » 15-03-2017 10:15

Vrijdag ben ik vrij en ga ik er mee aan de gang.
Bedankt voor de uitleg :) wordt vervolgd.
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood

kootje
Fanatieke Poster
Berichten: 450
Lid geworden op: 24-01-2010 17:26

#10 Bericht door kootje » 17-03-2017 11:00

Ik krijg geen vonk.
Zwarte draad doorgemeten met lampje en deze brandt
Groene draad vervangen door nooddraad, geen resultaat
Bobine waar groene draad opzit doorgemeten en lampje brandt

De groene draad gaat van de bobine naar de contrastekker waar de condensator op aan gesloten wordt. In die contrastekker zitten twee groene draden. Waar gaat die tweede groene draad naar toe?

Ik heb de contactpunten als volgt afgesteld:

De verdikking van de as waar de rotor opzit staat tegen het puntje aan van de contactpuntjes.
Toen de 045 mm dikke voelermaat ertussen gezet en de contactpuntjes vast gezet.

Wat kan ik nu nog doen?
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood

Plaats reactie

Terug naar “Overige”