Jelmer K '92 Corsa 1.4i -> C20LET GT28
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30-07-2016 22:05
Jelmer K '92 Corsa 1.4i -> C20LET GT28
Hallo..
Hierbij maar een project topic, in de hoop om later antwoorden en advies te krijgen voor dingen die ik niet weet/of geen ervaring mee heb.
Naam: Jelmer Kiewiet
Leeftijd: 23 lentes
Woonplaats: Drachten
Werk: Automonteur
Hobby's: AUTO'S :-P
Pas sinds kort met opel bezig, ben hiervoor altijd met volkswagen bezig geweest.
Kleine greep van mn (oude) gebouwde vw'tje's
84er golf 2 met een R32 (BUB, golf 5)
92er golf 2 2.8 Vr6 met 202,6pk
90er golf 2 met een 2.0 16v ABF met 177,8pk
Vorige maand een Corsa a van 1992 gekocht, hier lag al een C20XE in en was standaard (153,3pk)
Hierna even naar een maat geweest en hadden 163.8pk.
Ding helemaal leeg getrokken en aluminium deurplaten gemaakt en 4-punts gordels erin gezet.
De Audi A3 wielen heb ik gekocht maar voor verkoop er ook weer onder weg gehaald.
Ik zou hiermee verder bouwen en "low bugdet" een 16v Turbo gaan bouwen dmv de-compresse plaat met 2 koppakkingen etc, maar dit plan uit mn hoofd gezet aangezien het niet met een low budget kon en voor het zelfde beter een C20LET kon halen.
Daarna besloten de auto in z'n geheel te verkopen, aangezien hij mat zwart was gedipt wat ik niet mooi vond.
Fotootje tijdens WNKD+ DHRA in drachten (Drag race was afgelast)
Goed.. toen zocht ik van alles bij elkaar:
Motor: C20LET met een GT28 Turbo.
Auto:
Motor wat opgefrist en een F20 met 3.44 eindverhouding erachter gezet.
Motor er eerst tijdelijk in:
(RV steun word naar beneden gelast, de 40x40 koker zal dus nog verdwijnen)
Hij zit er "tijdelijk" in omdat ik eerst alles pas wil maken,en alles zal gaan versterken. moest oa ontzettend veel ruimte maken voor het spruitstuk en de downpijp van 70mm.
Ook heeft hij onder de kap hier en daar een gaatje wat ik netjes zal lassen en vervolgens de motorruimte opnieuw ga spuiten.
Alles past net, ook de acculator van de turbo past.
De intercooler zit nu wel wat scheef echter heb ik hier geen andere oplossing voor, alleen het moto: als het rijd ziet niemand het :-D
Bumpers fits :)
Hoe het er nu bij staat:
En kreeg zojuist een appje dat mn achtervelgen klaar lagen.
A3 wielen versmald naar 4,5J, omgeboord naar 4x100, uitgefreest en uitgedraaid 8)
Nu de plannen:
Turbo & motor revisie (bak is al gedaan)
DHRA rijden.(dus ook vliegwiel schild en verder alle regels)
minimaal 350PK (E85 brandstof)
Vrijprogameerbare ecu
Plexiglas achterramen
6-punts kooi (doe ik gelijk aangezien ik verwacht dat hij ooit onder de 12 seconden komt en dan geen tegenslagen van het gewicht krijg)
Zo licht mogelijk.
Dit zijn hoofdlijnen, zoals steekassen etc word nog uitzoeken, ook komt er een systeem op zodat ik in 1e/2e versnelling minder newton meters zal hebben om alles op de weg te krijgen.
De tijd zal ons leren wat er allemaal aan zou gebeuren ook ik zelf heb nog niet alles duidelijk.
Dit is het voor eerst. zal jullie wel op de hoogte houden als er weer wat aangedaan is. ;)
Hierbij maar een project topic, in de hoop om later antwoorden en advies te krijgen voor dingen die ik niet weet/of geen ervaring mee heb.
Naam: Jelmer Kiewiet
Leeftijd: 23 lentes
Woonplaats: Drachten
Werk: Automonteur
Hobby's: AUTO'S :-P
Pas sinds kort met opel bezig, ben hiervoor altijd met volkswagen bezig geweest.
Kleine greep van mn (oude) gebouwde vw'tje's
84er golf 2 met een R32 (BUB, golf 5)
92er golf 2 2.8 Vr6 met 202,6pk
90er golf 2 met een 2.0 16v ABF met 177,8pk
Vorige maand een Corsa a van 1992 gekocht, hier lag al een C20XE in en was standaard (153,3pk)
Hierna even naar een maat geweest en hadden 163.8pk.
Ding helemaal leeg getrokken en aluminium deurplaten gemaakt en 4-punts gordels erin gezet.
De Audi A3 wielen heb ik gekocht maar voor verkoop er ook weer onder weg gehaald.
Ik zou hiermee verder bouwen en "low bugdet" een 16v Turbo gaan bouwen dmv de-compresse plaat met 2 koppakkingen etc, maar dit plan uit mn hoofd gezet aangezien het niet met een low budget kon en voor het zelfde beter een C20LET kon halen.
Daarna besloten de auto in z'n geheel te verkopen, aangezien hij mat zwart was gedipt wat ik niet mooi vond.
Fotootje tijdens WNKD+ DHRA in drachten (Drag race was afgelast)
Goed.. toen zocht ik van alles bij elkaar:
Motor: C20LET met een GT28 Turbo.
Auto:
Motor wat opgefrist en een F20 met 3.44 eindverhouding erachter gezet.
Motor er eerst tijdelijk in:
(RV steun word naar beneden gelast, de 40x40 koker zal dus nog verdwijnen)
Hij zit er "tijdelijk" in omdat ik eerst alles pas wil maken,en alles zal gaan versterken. moest oa ontzettend veel ruimte maken voor het spruitstuk en de downpijp van 70mm.
Ook heeft hij onder de kap hier en daar een gaatje wat ik netjes zal lassen en vervolgens de motorruimte opnieuw ga spuiten.
Alles past net, ook de acculator van de turbo past.
De intercooler zit nu wel wat scheef echter heb ik hier geen andere oplossing voor, alleen het moto: als het rijd ziet niemand het :-D
Bumpers fits :)
Hoe het er nu bij staat:
En kreeg zojuist een appje dat mn achtervelgen klaar lagen.
A3 wielen versmald naar 4,5J, omgeboord naar 4x100, uitgefreest en uitgedraaid 8)
Nu de plannen:
Turbo & motor revisie (bak is al gedaan)
DHRA rijden.(dus ook vliegwiel schild en verder alle regels)
minimaal 350PK (E85 brandstof)
Vrijprogameerbare ecu
Plexiglas achterramen
6-punts kooi (doe ik gelijk aangezien ik verwacht dat hij ooit onder de 12 seconden komt en dan geen tegenslagen van het gewicht krijg)
Zo licht mogelijk.
Dit zijn hoofdlijnen, zoals steekassen etc word nog uitzoeken, ook komt er een systeem op zodat ik in 1e/2e versnelling minder newton meters zal hebben om alles op de weg te krijgen.
De tijd zal ons leren wat er allemaal aan zou gebeuren ook ik zelf heb nog niet alles duidelijk.
Dit is het voor eerst. zal jullie wel op de hoogte houden als er weer wat aangedaan is. ;)
'92 Corsa C20LET GT28
-
- Site Admin
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: 25-05-2010 22:44
-
- Site Admin
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: 25-05-2010 22:44
-
- Senior member
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: 30-08-2008 23:02
-
- Forum junkie
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 22-01-2011 14:10
Leuke basis!
Vooral een vrij programmeerbaar systeem wat "boost by gear" heeft is de mooiste optie. Zo kun je met iets minder boost starten en het dan geregeld verhogen.
Daarvoor kun je de snelheidssensor van de originele bak die bij de tellerkabel zit gebruiken als snelheidssignaal. Of je monteert de achterremmen van een Corsa B met ABS dan kun je dat signaal als referentie gebruiken daar dat viel niet door kan slippen.
Als je onder de 12 seconden wilt gaan ben je qua vermogen meer als goed op weg.
Nu nog een goede vering, dempers (instellbaar!! en dan standje hard), bussen/rubbers (superstug), goede uitlijning, stugge motorrubbers (volgieten), een sper!!! en een setje dragslicks.
Verder het onnodige gewicht eruit; bitumen, bumperbalken, gaten boren in je raammechaniek, deuren, enz enz.
Voor het rijden zelf nog een goed schakelmechaniek en een shiftlight!! (schakel goed ga je snel, mis je een versnelling of schakel je te vroeg of te laat, ga je langzaam).
Bij 300PK en een massa van 1000kg (Auto en bestuurder startklaar) is een 11 theoretisch haalbaar.
Als je alles perfect opbouwt staat de 11 sec jouw quasi voor de deur.
Plexiglas is niet OK (scherpe delen bij breken), Lexaan wel.
Vooral een vrij programmeerbaar systeem wat "boost by gear" heeft is de mooiste optie. Zo kun je met iets minder boost starten en het dan geregeld verhogen.
Daarvoor kun je de snelheidssensor van de originele bak die bij de tellerkabel zit gebruiken als snelheidssignaal. Of je monteert de achterremmen van een Corsa B met ABS dan kun je dat signaal als referentie gebruiken daar dat viel niet door kan slippen.
Als je onder de 12 seconden wilt gaan ben je qua vermogen meer als goed op weg.
Nu nog een goede vering, dempers (instellbaar!! en dan standje hard), bussen/rubbers (superstug), goede uitlijning, stugge motorrubbers (volgieten), een sper!!! en een setje dragslicks.
Verder het onnodige gewicht eruit; bitumen, bumperbalken, gaten boren in je raammechaniek, deuren, enz enz.
Voor het rijden zelf nog een goed schakelmechaniek en een shiftlight!! (schakel goed ga je snel, mis je een versnelling of schakel je te vroeg of te laat, ga je langzaam).
Bij 300PK en een massa van 1000kg (Auto en bestuurder startklaar) is een 11 theoretisch haalbaar.
Als je alles perfect opbouwt staat de 11 sec jouw quasi voor de deur.
Plexiglas is niet OK (scherpe delen bij breken), Lexaan wel.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30-07-2016 22:05
Bedankt voor je reactie Max!
Oke dan laat ik het origeel eerst zitten.
Over de snelheid moet mn tuner maar uitzoeken ik breng hem heen en hij zorgt dat hij rijdend met voldoende vermogen terug komt.
De motorsteunen etc ga ik idd versterken,en vol maken. draagarm rubbers moet ik maar eens kijken of daar iets voor te krijgen is, anders Nylon erin.
Sper doe ik eerst niet. maar verwacht wel dat ik ooit zal nemen aangezien hij wat paardjes moet overbengen.
gewicht van 1000 kilo incl mijzelf moet wel lukken hoop dat ik hem rijklaar heb voor ong 800 kilo incl de kooi. Ik ben zelf wel redelijk zwaar (1.98m en 117kilo ) maar ik doe ook mee voor plezier! mijn doel is toch wel de 11.99 sec wat net zoals jij al zei haalbaar moet zijn.
Oke dan laat ik het origeel eerst zitten.
Over de snelheid moet mn tuner maar uitzoeken ik breng hem heen en hij zorgt dat hij rijdend met voldoende vermogen terug komt.
De motorsteunen etc ga ik idd versterken,en vol maken. draagarm rubbers moet ik maar eens kijken of daar iets voor te krijgen is, anders Nylon erin.
Sper doe ik eerst niet. maar verwacht wel dat ik ooit zal nemen aangezien hij wat paardjes moet overbengen.
gewicht van 1000 kilo incl mijzelf moet wel lukken hoop dat ik hem rijklaar heb voor ong 800 kilo incl de kooi. Ik ben zelf wel redelijk zwaar (1.98m en 117kilo ) maar ik doe ook mee voor plezier! mijn doel is toch wel de 11.99 sec wat net zoals jij al zei haalbaar moet zijn.
'92 Corsa C20LET GT28
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09
Dat is zeker haalbaar.
Ik reed 11.87 seconden met 277 pk.
Later reed ik met meer vermogen langzamer, dat kwam door de wielophanging die het vermogen niet juist op de strip kon krijgen.
Daardoor kreeg ik wheelhop en braken mijn aandrijfassen.
Ik reed 11.87 seconden met 277 pk.
Later reed ik met meer vermogen langzamer, dat kwam door de wielophanging die het vermogen niet juist op de strip kon krijgen.
Daardoor kreeg ik wheelhop en braken mijn aandrijfassen.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
-
- Forum junkie
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 22-01-2011 14:10
Zonder sper schiet het niet echt op maar dat is mijn ervaring als oude rot.
Dan zie je je zuurverdiende geld wat je uitgegeven hebt aan meer motorvermogen simpelweg in (banden) rook opgaan.
In mijn oude corsa A met standaard C20XE incl sper was ik destijds toch een goed stuk sneller als zonder sper daar ik het probleem van een slippend wiel niet meer had (is al een paar jaar geleden).
Bij een verdubbeling van het vermogen tov een C20XE weet je zeker dat je het vermogen niet met beide wielen op de weg krijgt Sterker nog eigenlijk met geen van beide wielen zodra er 1 begint te spinnen.
Echter het is jouw auto dus je kan hem zo bouwen als je zelf wilt Voor het racen op Drachten kan ik het je alleen maar aanbevelen er een aan te schaffen. Mijn ervaring en ook die van alle andere mensen die uiteindelijk overgestapt zijn naar een sper waren zeer positief.
Vele Corsa A rijders zijn niet de kleinste, ben zelf 195 en mijn vriendin is 185 dus dat is altijd grappig als we beide uit een A uitstappen en dan de gezichten van andere mensen zien (hoe passen die daar in?).
Dan zie je je zuurverdiende geld wat je uitgegeven hebt aan meer motorvermogen simpelweg in (banden) rook opgaan.
In mijn oude corsa A met standaard C20XE incl sper was ik destijds toch een goed stuk sneller als zonder sper daar ik het probleem van een slippend wiel niet meer had (is al een paar jaar geleden).
Bij een verdubbeling van het vermogen tov een C20XE weet je zeker dat je het vermogen niet met beide wielen op de weg krijgt Sterker nog eigenlijk met geen van beide wielen zodra er 1 begint te spinnen.
Echter het is jouw auto dus je kan hem zo bouwen als je zelf wilt Voor het racen op Drachten kan ik het je alleen maar aanbevelen er een aan te schaffen. Mijn ervaring en ook die van alle andere mensen die uiteindelijk overgestapt zijn naar een sper waren zeer positief.
Vele Corsa A rijders zijn niet de kleinste, ben zelf 195 en mijn vriendin is 185 dus dat is altijd grappig als we beide uit een A uitstappen en dan de gezichten van andere mensen zien (hoe passen die daar in?).