Corsa A Sedan '91

post hier je corsa A project.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Roderick
Forum junkie
Berichten: 515
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

Corsa A Sedan '91

#1 Bericht door Roderick » 25-06-2017 22:53

Bij deze wil ik ook laten zien wat ik gedaan heb, doe en wat ik nog wil/ga doen ;)

Zoals ik al verteld heb in het even voorstellen topic, heb ik in het verleden ook een A3 gsi gehad met C20XE KS700 erin. Deze auto heeft alleen onbedoeld een wat platter dak gekregen destijds :oops: gelukkig ben ik daarna een ervaring rijker geworden en heb ook de reden van mijn incident achterhaald. Mijn conclusie, trommelremmetjes achter zijn genoeg voor een a-tje en wat gewicht achterin kan geen kwaad.

Na een tijd autoscout in de gaten te hebben gehouden stuitte ik op deze sedan, die qua carrosserie op de achterschermen binnen/buiten na in orde was. Wat echter de grootste reden was bij mij om m te kopen. De coscast kop was de tweede belangrijke reden. Voor de rest zaten er nog een aantal pluspunten op de auto waar ik deels later achter kwam:
- Rvs uitlaat vanaf het spruitstuk
- mtech motorsteun rv en alu adapter achter
- powerflex in de voorkant
- accu achterin
- gsi radiateur
- luchtfilter verplaatst naar accubak
- veerpootbrug voor boven
- en natuurlijk een werkend klokje :P
- goeie compressie
- motorsteunen vol gegoten
- kleur "nova schwarz"

Weinig minpunten:
- F16 bak met kapotte synchromesh ringen
- tikkende stoters
- geen stabistang voor
- naar mijn mening een minder onderstel-set
- 2 kromme velgen
- 2 verschillende bandenmaten
- niet centrerende spacers achter

Afbeelding
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
Meriva A 2006 1.6 16v Turbo OPC ardenblau
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Roderick
Forum junkie
Berichten: 515
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#2 Bericht door Roderick » 25-06-2017 23:10

Wat ik meteen gedaan heb toen ik met 100 kmh naar huis was gereden is de spacers ertussen uit gehaald, de wielen recht geslagen, gebalanceerd, banden geoptimaliseerd. Dit was al een gigantisch verschil. (Ik heb thuis de mogelijkheid om banden te monteren en te balanceren). Ook heb ik voor tijdelijk de voorbanden op de velg omgedraaid zodat ik op de nog niet zo erg versleten binnenkant van de banden reed. Toch iets meer rubber. Na wat wikken en wegen heb ik besloten om het als volgt te doen;
Ik heb op marktplaats een set staal van een adam gekocht, dit is namelijk precies dezelfde 15" velg als opel staal voorheen, maar tegenwoordig ET39 in plaats van ET49. Zo kan ik achter 10mm meer naar buiten rijden zonder spacer.
De kadett gsi 16v reed toentertijd op 185/65-14 en daarom heb ik de keuze gemaakt om op 195/55-15 toyo T1R te gaan rijden. De toyo is niet duur en presteert voor mij prima, ook onder mijn Civic op de nürburgring.

Afbeelding

Daarna zag ie er zo uit:

Afbeelding
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
Meriva A 2006 1.6 16v Turbo OPC ardenblau
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Roderick
Forum junkie
Berichten: 515
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#3 Bericht door Roderick » 25-06-2017 23:19

Ook heb ik meteen een andere versnellingsbak gekocht, een F20 3.42. Leeg laten lopen en gewassen.

Afbeelding

De keerringen voor de assen vervangen en een nieuwe diff deksel pakking

Afbeelding

Ik heb de differentieellagers één voor één uit het huis gehaald en de keerringen tussen de bankschroef er voorzichtig in geperst.

Afbeelding

Ook gelijk de O-ringen vervangen aan beide kanten

Afbeelding

Hieronder de keerring en O-ring te zien die achter de geleidebus van het druklager zitten

Afbeelding

Afbeelding
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
Meriva A 2006 1.6 16v Turbo OPC ardenblau
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Roderick
Forum junkie
Berichten: 515
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#4 Bericht door Roderick » 25-06-2017 23:41

Vervolgens de motor + bak eruit gehaald voor nader onderzoek ;)

Afbeelding

Ik had van te voren al een hele berg spullen besteld:
- hydraulische klepstoters INA
- distributieset INA
- waterpomp
- schijven + blokken ATE
- koppelingsset SACHS
- nokkenas keerringen
- oliepomppakking
- krukaskeerringen beide kanten
- carterpakking + o-ring aanzuigbuis
- krukaspositie-sensor
- kleppendeksel pakking
- o-ring ontstekinghuis
- pakkingset versnellingsbak
- o-ringen differentieel
- keerringen differentieel
- keerring + O-ring versnellingsbak
- nokkenasbouten
- en nog wel wat

Ik heb ervoor gekozen de koppakking met rust te laten. Dit omdat de auto erg goed aanvoelde qua vermogen en de compressie zeer goed was.
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
Meriva A 2006 1.6 16v Turbo OPC ardenblau
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Roderick
Forum junkie
Berichten: 515
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#5 Bericht door Roderick » 25-06-2017 23:53

Ik wil aan de hand van deze foto ook iets uit de wereld helpen waarvan ik me helemaal scheel heb gezocht en nergens, maar dan ook nergens een waterdicht antwoord kreeg of zag.

Afbeelding

Ik had immers de set hydro stoters al op de plank liggen voordat ik t blok open had. Ik had ze besteld op motornummer. Nu is dit ook geen waterdichte waarde als je een ouder onderblok of een nieuwere kop hebt. Ik bedoel dat het motornummer op het onderblok staat.

Toen ik er één klepstoter uithaalde schrok ik. Het binnenwerk zag er anders uit dan mijn nieuwe! En ook toen ik de nieuwe op zn plek liet zakken zag ik met het blote oog dat deze hoger lag/ meer uitstak naar boven. Op de foto is de bovenste de nieuwe. Ik was al over de retourdatum heen van de nieuwe.

Afbeelding

Bij deze wil ik onomstotelijk vastleggen voor iedereen die dit ook heeft:

De 26.5 mm hoge stoters passen in een kop waar 26 mm hoge stoters uitkomen!!!!! Ja het past, geen twijfel mijn blok loopt perfect. Het binnenwerk vangt dit op. Nogmaals nergens zwart op wit kunnen vinden.
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
Meriva A 2006 1.6 16v Turbo OPC ardenblau
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Roderick
Forum junkie
Berichten: 515
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#6 Bericht door Roderick » 26-06-2017 00:13

Daarna heb ik gelijk de nokkenas keerringen vervangen de oliepompspeling gemeten en alle losse onderdelen schoongemaakt.

Afbeelding
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
Meriva A 2006 1.6 16v Turbo OPC ardenblau
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Roderick
Forum junkie
Berichten: 515
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#7 Bericht door Roderick » 26-06-2017 00:22

Omdat ik er goed bijkwam heb ik gelijk de spoorstang rv vervangen en nieuwe stuurhuisrubbers gemonteerd. Ook wat klein carrosserie werk gedaan bij de chassisbalken.

Afbeelding

Ik was bij Rick RST-Corsa voor wat andere spullen en hij had de stuurhuis rubbers liggen voor zichzelf, omdat ik al weer plannen had om het blok terug te plaatsen, heeft hij mij zijn nieuwe rubbers verkocht en zou zelf een nieuw set bestellen, bedankt nog Rick!

Afbeelding

Afbeelding
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
Meriva A 2006 1.6 16v Turbo OPC ardenblau
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Roderick
Forum junkie
Berichten: 515
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#8 Bericht door Roderick » 26-06-2017 00:29

Een nieuwe carterpakking en o-ring van de olie aanzuigbuis:

Afbeelding

Afbeelding
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
Meriva A 2006 1.6 16v Turbo OPC ardenblau
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Roderick
Forum junkie
Berichten: 515
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#9 Bericht door Roderick » 26-06-2017 00:34

Tussendoor ook alle kokers ingespoten met hi-temp wax spray en weer een vloerbedekking geplaatst. Die ontbrak nog en ik wil toch graag iets comfort ivm straatgebruik.

Afbeelding
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
Meriva A 2006 1.6 16v Turbo OPC ardenblau
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Roderick
Forum junkie
Berichten: 515
Lid geworden op: 03-05-2017 17:07

#10 Bericht door Roderick » 26-06-2017 00:41

Nieuwe rechter kachelslang gemaakt en de nieuwe distributie set

Afbeelding

Afbeelding
Corsa A3 1991 2.0 16v nova schwarz
Meriva A 2006 1.6 16v Turbo OPC ardenblau
MG F (RD)1996 1.8 16v amaranth

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”