1990 Corsa wat opknappen
-
- Starter
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 16-02-2019 15:46
1990 Corsa wat opknappen
Hallo Ik ben Bob en heb een wat versleten wit Corsatje gekocht.
Ik zocht wat tijdsopvulling en dit leek me een leuk projectje.
Wil er niets spannends van maken, al moet ie wel fatsoenlijk sturen natuurlijk.
Eigenlijk wil ik hem zo ingetogen mogelijk houden maar ik kijk wel waar het schip strand. Eerst ff wat pics..
Heb haar 02-2019 gekocht en eerst maar eens een paar daagjes in gestuurd.
Even voor lief nemen dat er het een en ander aan mankeerd en gewoon eens kijken of ie uberhaupt dagelijks start :eek:
Dat viel gelukkig mee. Iets verbaasde me dat wel, je koopt altijd de reden van verkoop er bij natuurlijk..
Starten doet ie en warempel gaat ie ook weer uit als je dat wil.
Geen koelwaterverbruik en als ik dat mag geloven is dat al heel wat.
De vorige eigenaar vertelde me dat er wat werk aan zat, maar niet écht schokkende dingen. Nou..
Na een paar dagen valt me wel wat op:
-hij is ontzettend stug
-de carroserie is in redelijke staat
-hij trekt naar links
-schakelen gaat niet lekker, het is als roeren in een blik bonen
-er zit een lawaaige einddemper onder
-ik mis een stuurbekrachtiging
-hij remt zeer slecht
Ben een hele waslijst vergeten maar heb onderhand wel een beginnend wensenlijstje:
-betere remmen
-beter schakelen
-uitlijnen
-softere veren
-fatsoelijk uitlaatgeluid
Ik zocht wat tijdsopvulling en dit leek me een leuk projectje.
Wil er niets spannends van maken, al moet ie wel fatsoenlijk sturen natuurlijk.
Eigenlijk wil ik hem zo ingetogen mogelijk houden maar ik kijk wel waar het schip strand. Eerst ff wat pics..
Heb haar 02-2019 gekocht en eerst maar eens een paar daagjes in gestuurd.
Even voor lief nemen dat er het een en ander aan mankeerd en gewoon eens kijken of ie uberhaupt dagelijks start :eek:
Dat viel gelukkig mee. Iets verbaasde me dat wel, je koopt altijd de reden van verkoop er bij natuurlijk..
Starten doet ie en warempel gaat ie ook weer uit als je dat wil.
Geen koelwaterverbruik en als ik dat mag geloven is dat al heel wat.
De vorige eigenaar vertelde me dat er wat werk aan zat, maar niet écht schokkende dingen. Nou..
Na een paar dagen valt me wel wat op:
-hij is ontzettend stug
-de carroserie is in redelijke staat
-hij trekt naar links
-schakelen gaat niet lekker, het is als roeren in een blik bonen
-er zit een lawaaige einddemper onder
-ik mis een stuurbekrachtiging
-hij remt zeer slecht
Ben een hele waslijst vergeten maar heb onderhand wel een beginnend wensenlijstje:
-betere remmen
-beter schakelen
-uitlijnen
-softere veren
-fatsoelijk uitlaatgeluid
-
- Starter
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 16-02-2019 15:46
Eerst maar eens ff kijken naar die remmen, dat moet gewoon goed zijn.
De trommels achter zijn mooi gangbaar en alles lijkt goed te werken, dus daar kijken we later maar ff goed naar. Hij trilde erg bij het remmen en maakte daarbij een schurend geluid. Dus voorwielen eraf en eraf met die remmerij..
Beetje blauwig en verroest. Lijkt wel een keer te heet geweest te zijn.
De achterzijde is nog slechter.
Heb er een nieuwe set geperforeerde schijven en nieuwe set remblokken ondergezet en ben erg tevreden met het resultaat.
Het schuren is weg, het trillen is weg en ik hoef niet meer als een malle op het pedaal te trappen.
Later kijk ik nog wel eens of er een upgrade kan komen.
Iets van een grotere hoofdremcilinder en rembekrachtiger zat ik aan te denken.
De trommels achter zijn mooi gangbaar en alles lijkt goed te werken, dus daar kijken we later maar ff goed naar. Hij trilde erg bij het remmen en maakte daarbij een schurend geluid. Dus voorwielen eraf en eraf met die remmerij..
Beetje blauwig en verroest. Lijkt wel een keer te heet geweest te zijn.
De achterzijde is nog slechter.
Heb er een nieuwe set geperforeerde schijven en nieuwe set remblokken ondergezet en ben erg tevreden met het resultaat.
Het schuren is weg, het trillen is weg en ik hoef niet meer als een malle op het pedaal te trappen.
Later kijk ik nog wel eens of er een upgrade kan komen.
Iets van een grotere hoofdremcilinder en rembekrachtiger zat ik aan te denken.
-
- Starter
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 16-02-2019 15:46
Het slappe schakelen is ook echt even een dinggetje. Totaal geen gevoel en als je een versnelling selecteerd is het niet lekker schakelen. Het pedaal moet echt tot de bodem ingedrukt worden, en aangezien ik schoenmaat 47 heb is dat wat onhandig. Koppelingspedaal 2 slagen opdraaien verhielp dat al snel maar het indirecte gevoel is echt een no-go.
Op intenet kwam ik zo op dit forum uit. Zoekend naar een oplossing kwam ik uiteindelijk via Matthijssen technics (wat blijkbaar niet meer bestaat?) uit op zijn "nieuwe" site https://www.short-shifters.com/
En daar dit dinggetje gekocht:
Het stangetje is inmiddels blijkbaar geupdate, die heeft nu een verzetje aan 1 kant.
Goed. Spul zit eronder maar nu valt me 1 ding op en ik weet niet of dit hoort. Het onderstaande onderdeel van het schakelstangmechanisme heeft horizontale speling zitten op het zwarte binnenwerk. Weet iemand of dat hoort? Helaas word dit ding niet los verkocht door Opel, en om hiervoor nu een compleet schakelstangmechanisme te kopen van €300 gaat me gewoon veel te ver.
Hier staat het binnenwerk helemaal naar links.
Hier staat het binnenwerk helemaal naar rechts.
Als ik de pook naar voren duw of naar achteren trek dan is dit de oorzaak van speling. Toen ik vroeger wel eens in een nieuwe Corsa zat was het ook al geen schakelwonder dus vroeg me af wat jullie ervaring hiermee is.
Op intenet kwam ik zo op dit forum uit. Zoekend naar een oplossing kwam ik uiteindelijk via Matthijssen technics (wat blijkbaar niet meer bestaat?) uit op zijn "nieuwe" site https://www.short-shifters.com/
En daar dit dinggetje gekocht:
Het stangetje is inmiddels blijkbaar geupdate, die heeft nu een verzetje aan 1 kant.
Goed. Spul zit eronder maar nu valt me 1 ding op en ik weet niet of dit hoort. Het onderstaande onderdeel van het schakelstangmechanisme heeft horizontale speling zitten op het zwarte binnenwerk. Weet iemand of dat hoort? Helaas word dit ding niet los verkocht door Opel, en om hiervoor nu een compleet schakelstangmechanisme te kopen van €300 gaat me gewoon veel te ver.
Hier staat het binnenwerk helemaal naar links.
Hier staat het binnenwerk helemaal naar rechts.
Als ik de pook naar voren duw of naar achteren trek dan is dit de oorzaak van speling. Toen ik vroeger wel eens in een nieuwe Corsa zat was het ook al geen schakelwonder dus vroeg me af wat jullie ervaring hiermee is.
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 04-07-2016 12:57
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 02-12-2017 00:01
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09
Ik heb meerdere type rembekrachtigers en hoofdremcilinders getest.CorsaBB schreef: Iets van een grotere hoofdremcilinder en rembekrachtiger zat ik aan te denken.
Overberemming is ook niet wenselijk :W
Ik ben nu bezig om een Saab rembekrachtiger in te bouwen, omdat ik ook de voor en achter remmen van een Saab heb.
5 gaats onderstel :love:
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk
-
- Starter
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 16-02-2019 15:46
Als ik die kogel meet is dat 16.0 mm
het lijkt me dat dit een passende kogelkop is:
https://www.gasveerwinkel.nl/product/ma ... -mm-stang/
het lijkt me dat dit een passende kogelkop is:
https://www.gasveerwinkel.nl/product/ma ... -mm-stang/
-
- Moderator
- Berichten: 6377
- Lid geworden op: 30-08-2008 17:09
-
- Starter
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 16-02-2019 15:46
Ok, besteld. Binnenkort zal ik ze eronder zetten. Zoek eigenlijk wel dan nog een schakelmechanisme zodat als het tegenzit ik wel kan blijven rijden.
Ik heb nog een beetje om de auto heen gekeken en het viel me op dat de achterveren niet zijn ingesloten met rubberen beschermers, zegmaar 8 en 9.
Ik merk het ook tijdens het rijden. Volgens mij krast de veer op de veerschotel.
Nou zie ik dat je voor 8 , 2 verschillende diameters kan krijgen. Wie weet hoe dat hoort te zitten?
Ik heb nog een beetje om de auto heen gekeken en het viel me op dat de achterveren niet zijn ingesloten met rubberen beschermers, zegmaar 8 en 9.
Ik merk het ook tijdens het rijden. Volgens mij krast de veer op de veerschotel.
Nou zie ik dat je voor 8 , 2 verschillende diameters kan krijgen. Wie weet hoe dat hoort te zitten?