Mijn eerste audio setje :)

voor alle audio, video en multimedia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
LeonStr
Site Admin
Berichten: 3259
Lid geworden op: 25-05-2010 22:44

Mijn eerste audio setje :)

#1 Bericht door LeonStr » 07-04-2011 19:45

Hee allemaal!

Ik ben een heletijd niet meer op het forum geweest, maar hier wil ik weer verandering in brengen!
Ik ben namelijk vorige maand 18 geworden! En druk aan het rijlessen 8)

Ik ben de jongen van:
Afbeelding

De A uit '86 :)


Ik heb het volgende verzameltd de afgelopen tijd:

Afbeelding

Afbeelding


- Poineer autoradio, 50x4 watt (USB enzo)
- Pioneer Subwoofer 1200 Watt 400 Rms
- 2x Pioneer Boxen 130 Watt 25 Rms
- 2x JVC boxen 140 Watt


Nu had ik dus een vraagje, ik heb nog geen ervaring met versterkers en het betere werk laat maar zeggen :oops:

Hoe zal ik dit gaan aansluiten? Kabels heb ik hier ook al wel liggen :D

Zal ik 1 of 2 versterker(s) nemen?

Bijvoorbeeld 1 voor sub en 1 voor 4 boxen?


Misschien heeft iemand nog wat leuks liggen? :lol:
Corsa A1 '87 (3L V6) Project

Had:
Corsa A2 '88 (1.4i)
Corsa A2 '88 (1.3NB)
Corsa A1 '86 Sedan (1.2LS)
Corsa A1 '86 (1.0LS»1.4i)
Corsa A1 '85
Corsa A1 '83 Airride
Corsa A1 '83 (c20ne op dellortho's) Luxus

vluggejaapie
Fanatieke Poster
Berichten: 312
Lid geworden op: 24-09-2010 19:54

#2 Bericht door vluggejaapie » 07-04-2011 20:33

Als ik advies zou geven met de onderdelen die je nu hebt zou ik het volgende doen:

1x Kabelset (signaal/rca, plus, min, zekering, zeg 40A)
1x 4kanaalsversterker waarbij je de sub gebrugd aansluit, en de 2 speakers in je hoedeplank maakt.

Voorspeakers zou ik gewoon lekker op je radio aansluiten.

Motivatie:
Je zit toch meestal alleen of met zn 2en in de auto. Persoonlijk vind ik het dan fijner als je het meeste geluid van achter hebt, dus achter mag best een beetje overstemmen. Gezien de kwaliteit van de speakers is het gewoon niet fijn om dicht bij de bron te zitten.

Uiteindelijk zullen je achterspeakers die op de versterker aangesloten zijn praktisch zonder gain zijn aangesloten, anders gaat het al te veel overstemmen.

dit is mijn mening.

bovendien kun je dan als uitbreiding altijd nog een keer zeggen van ik koop een leuk composetje er bij en een versterker voor de voorkant. om later weer de achterspeakers te vervangen voor betere.. maar het is net hoeveel waarde je hecht aan geluidskwaliteit.

Betreft de subwoofer. gezien de ruimte in een corsa zou ik voor een gesloten kist gaan, ik maak ze zelf, maar je kunt ook kant en klare behuizingen kopen.
opel

LeonStr
Site Admin
Berichten: 3259
Lid geworden op: 25-05-2010 22:44

#3 Bericht door LeonStr » 07-04-2011 20:46

Hee dat is inderdaad een heel goed idee om het geluid achter te laten overstemmen! zoiets had ik al gehoord maar had er even niet meer aan gedacht!

En je hebt het over de subwoofer overbruggen? Wat houd dat in?:$

Hoeveel watt versterker zou ik kopen?


Bedankt voor je snelle antwoord, hier heb ik zeker wat aan :)

Ik zal trouwens ook nog foto's maken van de kabels die ik heb liggen!

Heb van die dikke koperen :P
Corsa A1 '87 (3L V6) Project

Had:
Corsa A2 '88 (1.4i)
Corsa A2 '88 (1.3NB)
Corsa A1 '86 Sedan (1.2LS)
Corsa A1 '86 (1.0LS»1.4i)
Corsa A1 '85
Corsa A1 '83 Airride
Corsa A1 '83 (c20ne op dellortho's) Luxus

Junior
Fanatieke Poster
Berichten: 301
Lid geworden op: 28-05-2010 13:03

#4 Bericht door Junior » 07-04-2011 20:49

Zo heb ik het ook gedaan bij mijn setje,
Voor setje pioneer in het dash ( op radio )
Jbl Compo in de deur ( op radio )
ground zero Ovaaltjes in de hoedenplank ( Versterker )
15" Hifonics Zeus Gepoort ( versterker )

Klinkt super ( 136,5 DB )
Corsa B GSI 1997 rood ( nouja rood )
Downside Tuning

Wie laag wil zijn moet omrijden

LeonStr
Site Admin
Berichten: 3259
Lid geworden op: 25-05-2010 22:44

#5 Bericht door LeonStr » 07-04-2011 21:03

Zou ik die JVC + nog een setje gewoon op de radio kunnen aansluiten ja?
Zonder dat ik die bende gelijk opblaas? :-D

Ik heb ook deze vraag gesteld op het scooter-forum en daar krijg ik deze reacties (+mijn antwoorden):
Heb je ook een kist voor die woofer? Wat is je budget?

Verder lijken mij dat nou niet echt speakers van hoge kwaliteit, geen reden om er een versterker aan te hangen dus.
Ik ga de kist nog maken

Dus helemaal geen versterking..? Ik heb geen zin om ze op te blazen
een autoradio levert ongeveer 16 watt rms dus een lichte versterker voor die speakers kan wel. Maar beter haal je wat zwaardere speakers. Dan heeft een versterker ook echt nut.

Je moet voor die subwoofer een versterker hebben van +/- 450 watt rms. Dit vermogen dient hij te leveren op dezelfde impendatie als dat je woofer dat nodig heeft.

Kist bouwen vereist veel kunde en ervaring. Dus beter koop je een kant en klare kist. En ik zou de overweging maken of je een gesloten of een gepoorte kist wilt.
Ik denk dat de kist gesloten word, ik ga nog op zoek naar de beste afmetingen voor de kist.

Waarvoor zou je veel ervaring nodig hebben als ik vragen mag?:P

Ga gwn met MDF aan de slag en kit hem aan de binnenkant helemaal dicht :)

Bedankt voor je reactie iig:)
Corsa A1 '87 (3L V6) Project

Had:
Corsa A2 '88 (1.4i)
Corsa A2 '88 (1.3NB)
Corsa A1 '86 Sedan (1.2LS)
Corsa A1 '86 (1.0LS»1.4i)
Corsa A1 '85
Corsa A1 '83 Airride
Corsa A1 '83 (c20ne op dellortho's) Luxus

Junior
Fanatieke Poster
Berichten: 301
Lid geworden op: 28-05-2010 13:03

#6 Bericht door Junior » 07-04-2011 22:29

Je kan makkelijk 2 setjes speakers aansluiten op je radio,
heb altijd zo gespeeld tot ik mn achter speakers op mn versterker heb gezet. Als je voor je woofer 1 goeie versterker regeld heb je meer dan genoeg herrie in je wagentje ;)

Als je ff de specificaties geeft van je woofer zal ik wel ff kijken voor de maten van n kist, gepoort en gesloten. Heb zelf eerst met een 12" gesloten gespeeld ( heb ik nog staan ) en speel nou met n 15" gepoort, klinkt allebei super dus tis echt puur smaak, ligt veel aan de muziek die speelt, heb je liever n strakke snelle bas of een lekkere lage lange bas.

Gr's
Corsa B GSI 1997 rood ( nouja rood )
Downside Tuning

Wie laag wil zijn moet omrijden

LeonStr
Site Admin
Berichten: 3259
Lid geworden op: 25-05-2010 22:44

#7 Bericht door LeonStr » 07-04-2011 22:45

Oke, dus misschien kan ik aan nog wel een setje boxen komen en dan heb ik gwn 6 boxen en een sub :lol: Leuk beginners setje al zeg ik het zelf :P

Subwoofer Pioneer Type TS-W307D2

Heb je daar genoeg aan?

Kan niet wachten tot ik het kan aansluiten haha :oops:
Corsa A1 '87 (3L V6) Project

Had:
Corsa A2 '88 (1.4i)
Corsa A2 '88 (1.3NB)
Corsa A1 '86 Sedan (1.2LS)
Corsa A1 '86 (1.0LS»1.4i)
Corsa A1 '85
Corsa A1 '83 Airride
Corsa A1 '83 (c20ne op dellortho's) Luxus

crossagek
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: 31-08-2008 07:18

#8 Bericht door crossagek » 08-04-2011 01:40

de inhoud van een basskist is heel belangrijk voor je subwoofer .

te grote kist krijgt je sub het geluid niet weg en een te kleine kist krijg je teveel druk achter op je sub waardoor hij sneller gaat vervormen .

Tevens is het maken van een poort in je kist ook erg afhankelijk van het type subwoofer wat je monteerd . De ene subwoofer doet het beter in een gesloten kist en de andere in een gepoorte kist .

Ik heb inmiddels mijn 4de kist in de auto liggen , andere subs en dan ook een andere kist ;)

je subwoofer bruggen doe je doormiddel van 2 kanalen op je versterker met elkaar te laten samenwerken en daardoor verdubbel je het vermogen op je sub . bij een 4 kanaals versterker heb je 4 maal een + aansluiting en 4 maal een - voor je boxen . bij bruggen pak je 2 kanalen samen , dus de plus van kanaal 1 en de min van kanaal 2 en zo heb je een brug ;)

voor een beginner heb je een leuk setje verzameld en hier kun je veel plezier van hebben . Wil je net als mij je gaan verdiepen in de wereld van de dB drag , dan moet je nog even sparen voor wat beter spul ;) :-D
half bezopen is een gebrek aan doorzettings vermogen !!

Corsa A 2.0 16V TR 1985
Corsa A 1.2 8V TR 1987 ( verkocht )
Astra G 1.8 16V wagon sportedition II 2003

ReneGrr
Fanatieke Poster
Berichten: 445
Lid geworden op: 30-01-2011 13:50

#9 Bericht door ReneGrr » 08-04-2011 10:42

De versterker die IN de radio zit geeft 4 x 50, dat is piek, dus kan je daar ongeveer de helft van nemen(bij pioneer zelfs nog iets minder) en dan heb je RMS... dus zeg 20 wat RMS per kanaal..

Wat al gezegd is, de gewone speakers op de radio desnoods met een filter zodat de extreme lage eruit gefilter worden zodat je nog iets harder kan spelen zonder dat het vervormd.
Dan een leuke versterker voor de Sub en je bent klaar.
Sub kan 400 Watt RMS aan, neem dan bv een versterker van 600 RMS.
Dan staat de versterker iig niet tegen zn max aan te draaien wat vaak vervorming geeft.. (en versterker wordt warmer waardoor hij dooor zou kunnen branden bij continue hoog vermogen vragen/leverend..)

vluggejaapie
Fanatieke Poster
Berichten: 312
Lid geworden op: 24-09-2010 19:54

#10 Bericht door vluggejaapie » 08-04-2011 11:19

Voor een redelijke versterker van 600rms ga je al snel over de 250 euro heen, het zij monoblok als meerkanaals.

Als ik de openingspost lees, zie ik dat de topicstarter 18 is, en geen high end componenten heeft als basis.

Daarom was mijn aanraden een 4kanaals versterkertje te pakken van 150-200 euro (goedkoper en duurder kan altijd).

En een kist kopen/maken voor z'n subwoofer.

Het enige wat ie dan hoeft te doen is een voeding, rca, remote naar de achterbak te trekken.
Vervolgens 2 speakers in de hoedeplank of waar dan ook maken, aansluiten op de versterker.
Subwoofer gebrugd aansluiten (staat in de handleiding, is heel simpel)

En zijn voorspeakers te vervangen/inbouwen.


Natuurlijk is het beter een zwaardere versterker te hebben dan de speakers zelf, maar de topicstarter gaat hier duidelijk niet voor high end of dbdrags.

Plus als hij z'n sub maximaal laats pelen, wordt letterlijk ALLES overstemd
opel

Plaats reactie

Terug naar “ICE”