Corsa A Gsi Michalak van JW Motorsport

Speciaal voor de Corsa A Cabrio liefhebbers
Bericht
Auteur
CorsaBBoomer
Fanatieke Poster
Berichten: 233
Lid geworden op: 06-08-2009 20:46

Corsa A Gsi Michalak van JW Motorsport

#1 Bericht door CorsaBBoomer » 26-11-2012 22:26

Zoals een hele tijd geleden beloofd :oops:

Er zijn mensen hier die de wagen en story kennen maar even uit de doeken doen voor de anderen.

We schrijven medio 2007. Na het tragische ongeval met mijn B'tje waar ik 11 jaar plezier van had wilde ik iets "speciaals" waar ik niet alle dagen het risico mee hoefde te lopen...
Dus ging ik op zoek naar iets gekend, Corsa A ofzo :roll:
Na een paar dagen zoeken vond ik een Corsa A cabrio op een duitse site.
Prijs viel mee, tekstje ok en zag er wel iets leuk uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na interesse te tonen aan de brave verkoper stuurde hij me volgende foto's door (opgepast: horror-pics!)

Afbeelding

Afbeelding

De auto lag dus gans uit elkaar maar hij benadrukte wel dat alles compleet was dus zag ik het wel zitten. Ik had uiteindelijk nog een A'tje staan (Josefien, ander topic) wat als voorbeeld kon dienen... Een sprong in het ongewisse?...
Dus vervoer geregeld, wat helpende handen en weg zijn we!

Afbeelding

Aangekomen in Duitsland vonden we dit op de ontmoetingsplaats... Een voorteken van wat nog komen zou?...

Afbeelding

In elk geval vonden we dit stukje roest terug in een hoekje.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals vermeld, alles was vrijwel intact en alle onderdelen erbij... Dus opladen en wegwezen...

Afbeelding

De belangrijke papiertjes en nog wat bonnetjes om naar de Burger King te rijden als dank aan de helpende handen!

Afbeelding

Dus snel een stopje (we hebben dit in België niet voor de mensen die het niet weten dus dit is voor ons burger heaven!)

Afbeelding

Toen kregen we eigenlijk door dat we voor de Pit Stop waren gestopt, beziens hadden we wel met ons stukje schroot...

Afbeelding

En dan een memorabel moment, de Michalak kwam op belgische bodem terecht:

Afbeelding

Vervolg komt...
Jeder kauft ein Porsche...

CorsaBBoomer
Fanatieke Poster
Berichten: 233
Lid geworden op: 06-08-2009 20:46

#2 Bericht door CorsaBBoomer » 26-11-2012 22:33

Thuis gekomen na een lange dag volgde een kleine heropbouw om te bekijken of alles er nu wel effectief bij was... Zetels en velgen waren er niet meer bij maar hoe zat het met de rest?...

Afbeelding

Afbeelding

Een mooi zwart dash...

Afbeelding

Motor wat verder in elkaar prutsen... Was trouwens mijn eerste echte kennismaking met een E16SE. Voorheen waren het enkel de OHV blokjes die ik onderhand wel vanbuiten kende...

Afbeelding

Dak verder opbouwen met alle onderdelen en jawel, alles was er nog bij:

Afbeelding

Dus nu kon ik beginnen met strippen en zoveel mogelijk op foto vast te leggen want hoe lang zou het misschien duren voordat er wat van kwam...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jeder kauft ein Porsche...

pastry
Site Admin
Berichten: 2925
Lid geworden op: 30-08-2008 08:22

#3 Bericht door pastry » 26-11-2012 22:38

gaaf gaaf gaaf!!! dit wordt een super project! Post zeker iets vaker, want hier zijn we gek op!
Ales goed verder?

gr Danny
Corsa A Michalak Spider nr 31 - 1985
Corsa A GT - 1986
Corsa A Z20LET
Corsa A GSI C20XE -210pk- 1992

CorsaBBoomer
Fanatieke Poster
Berichten: 233
Lid geworden op: 06-08-2009 20:46

#4 Bericht door CorsaBBoomer » 26-11-2012 22:40

En verder met strippen en uit mekaar gooien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jeder kauft ein Porsche...

CorsaBBoomer
Fanatieke Poster
Berichten: 233
Lid geworden op: 06-08-2009 20:46

#5 Bericht door CorsaBBoomer » 26-11-2012 22:47

Hey Danny, zeker! Een beetje later dan verwacht maar hou je maar vast, je zal een poosje leesplezier hebben!

And the story goes on...

Eens een keertje testen of de toekomstige velgen eronder gingen (ja, had ik in 2007 al?!)

Afbeelding

Afbeelding

En verder uit elkaar gooien:

Afbeelding

Afbeelding

En een prachtig systeem om de raampjes elektrisch te laten lopen... NOT...

Afbeelding

En toen begon het zoeken naar... roest... En jongens, het was veel...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jeder kauft ein Porsche...

CorsaBBoomer
Fanatieke Poster
Berichten: 233
Lid geworden op: 06-08-2009 20:46

#6 Bericht door CorsaBBoomer » 26-11-2012 23:06

En meer...

We gingen verhuizen... Een wat betere garage, klein beetje meer plaats en een beetje betere organisatie van het gereedschap...

Afbeelding

Afbeelding

En de Michalak mooi op pootjes om verder onder handen te nemen:

Afbeelding

Omdat ik enkel een lege kast wilde houden wilde ik alles demonteren... Maar toen kwam ik op een schroef van de achterste schokdemper die ergens in een buis zat verscholen (om het dakgedeelte laten te rusten):

Afbeelding

Allerhande toestanden om het uit elkaar te krijgen want de schroeven zaten natuurlijk vast door... roest natuurlijk:

Afbeelding

Afbeelding

NA een paar keer met vanalles door de lucht hebben gegooid begonnen we het gereedschap maar aan te passen aan de nood:

Afbeelding

Afbeelding

Lukte nog niet dus nog een bochtje erbij...

Afbeelding

En na wat sigaretjes en zweet...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Succes...:

Afbeelding

Dan was eigenlijk het hele karretje uit elkaar en konden we verder zoeken naar... alweer roest...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hele binnenkant was gespoten met rubber coating... Leuk... Was een werkje van een paar weken om alles zuiver te hebben...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het ging er van geen kanten af... Met afbijt, brandertje en steekmes... Tot we begonnen te knallen met de slijpmolen met de stevige borstels op (gekocht in Essen) Natuurlijk met de nodige bescherming want soms durfde er wel eens een draadje losvliegen

Afbeelding

Afbeelding

Na een paar weken vond mijn vriendin het tijd voor een foto in action... Het stof is zowel de coating als een lekker laagje plamuur dat ze ooit in de koffer hadden gelegd om het allemaal mooi vlak te maken... Leuk...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar het resultaat komt wel... En de roest natuurlijk ook....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het werd tijd om eens een keertje iets anders te doen en er een nieuw achterpaneel in te plaatsen:

Afbeelding

En ja, alles paste nog mooi aan zoals het hoorde...

Afbeelding

Afbeelding
Jeder kauft ein Porsche...

CorsaBBoomer
Fanatieke Poster
Berichten: 233
Lid geworden op: 06-08-2009 20:46

#7 Bericht door CorsaBBoomer » 26-11-2012 23:18

Maar hoe kwam ik aan de onderkant... Mmmm, een spit dus... Maar hoe konden we dit makkelijk, veilig en goedkoop oplossen want een echt draaispit was natuurlijk een serieuze streep in de rekening...

Ok, met bouwstippen en hout dan maar!

Afbeelding

Afbeelding

En ja, na een paar uurtjes denken en een half uurtje timmeren hadden we het kastje op zijn zij:

Afbeelding

Afbeelding

Nu kon ik pas echt beginnen met alles blank te zetten en na een paar weken met de slijpmolen en die leuke borstels die lekker in je vel springen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met nog steeds veiligheid op nummer 1:

Afbeelding

En de asbak eens leeg gemaakt want schoonpa kwam helpen maar na een paar sigaartjes hield die het al voor bekeken...

Afbeelding

Hier was onze duitse vriend al aan begonnen om een stukje plaat in te lassen...

Afbeelding

En verder roest zoeken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na alle rubber coat en rutex eraf te halen had ik enkel nog verf op de meeste plaatsen en om het metaal niet teveel meer te laten trekken (opwarming met borstel op molen) begon ik te experimenteren met zandstralen... Ging lekker... Veel lekkerder dan het luidruchtige molentje...

Afbeelding

Afbeelding

Enkel de beach party vond ik wat minder leuk maar ja...

Afbeelding

Afbeelding

Dit keteltje kan ik aanraden maar enkel als je compressor genoeg debiet heeft. Met 275 liter/minuut kom je er niet. Dus andere compressor met 400 l/minuut... Dat ging al veel beter...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik niet alles in 1 keer kon doen (ik moet het ook maar na het werk doen en op vrije dagen) kreeg de voorkant al een laagje epoxy:

Afbeelding

Afbeelding

En verder ging het met stralen en epoxy...

Afbeelding

Afbeelding
Jeder kauft ein Porsche...

CorsaBBoomer
Fanatieke Poster
Berichten: 233
Lid geworden op: 06-08-2009 20:46

#8 Bericht door CorsaBBoomer » 26-11-2012 23:32

Ondertussen waren we al een paar jaar verder en had ik eindelijk iets gevonden want ik kende de wagen van ergens...

Jawel, stond nog in oude magazine's. Dit was/is de enige echte JW Motorsport Michalak. De jongens die vroeger wat meer speelden met lager gaan dan anderen met nog bredere velgen... :shock:

Afbeelding

De motivatie steeg maar de werkdruk ook...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Af en toe kreeg ik vreemd bezoek...

Afbeelding

Maar het werk ging verder...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderzijde was goed, volledig in epoxy... Nu de binnenkant...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderkant al sealen:

Afbeelding

En binnenkant ook in epoxy:

Afbeelding

Onderkant een lekker verse laag rutex, niet te grof... Normaal had ik dit gewoon strak gezet maar onze geweldige belgische wegen en de geplande trips naar andere landen laten het niet toe om niet maximaal te beschermen...

Afbeelding

Afbeelding

En toen wil ik het kastje uit het spit dus achterasje klaar maken:

Afbeelding

Afbeelding

Mooi in de zwarte lak gezet en wieltjes eronder (dit waren DZ velgjes die ik gewisseld had met een setje Smoor om te polieren en verder te verlopen...)

Afbeelding

De 7,5x16 zag er best wel leuk uit met de verbrede kastjes achteraan...

Afbeelding

Na een dikke 3-tal jaren was het weer touch down... Terug met haar pootjes recht op de grond... Maar het was nog niet voorbij.

Afbeelding

Het was tijd voor de uiteindelijke laag epoxy en primer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan even 2 flankjes vervangen want de verbrede.. Wel, ze waren zo ver uitgerokken dat ze gescheurd waren. Dus als je ooit van plan bent om te verbreden... Zet er een nieuwe en originele op.

Afbeelding

Afbeelding
Jeder kauft ein Porsche...

CorsaBBoomer
Fanatieke Poster
Berichten: 233
Lid geworden op: 06-08-2009 20:46

#9 Bericht door CorsaBBoomer » 26-11-2012 23:49

En natuurlijk gingen we verder...

Afbeelding

Afbeelding

Even terug alles plaatsen en passen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou, net niet...:

Afbeelding

Nu begon alles wat vorm te krijgen en ik had een nieuw doel... Billing 2012 in de UK. Was een te gekke meeting en 30 jaar Nova zou misschien gevierd kunnen worden met de Michalak erbij... Dus de druk werd nog meer opgetrokken...

Meer primer en afwerken... Toen ging het snel...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan werd besloten om de binnenkant ter plaatse al in de zwarte lak te zetten. Dit werd zo ook gedaan door het ombouwbedrijf vroeger dus wilde ik dit deels navolgen...

Afbeelding

Afbeelding

Begon terug een wagen te worden dus alles weer eens passen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan begon het leuke gedeelte, terug een rollend kastje maken:

Afbeelding

Afbeelding

Met man en macht werd alles tegelijk gedaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele nachten werden gewoon doorgewerkt want de deadline kwam korter en de spuitcabine ook!

Afbeelding

Afbeelding

En maar uitblokken... En schuren...

Afbeelding

Afbeelding

En opeens was de garage leeg...

Afbeelding

Het kastje was rollend want alle andere onderdelen moesten nog dringend in de primer komen...
Maar we hadden toch tijd om een kleine badkuiprace te doen:

Afbeelding

Laatste laag primer erop en lekker in het zonnetje laten drogen:

Afbeelding

Afbeelding

Andere delen ook in primer:

Afbeelding

En toen was het zover: de cabine voor het kleurtje:

Afbeelding

Afbeelding

Na wat problemen met de kleur (ik wilde de exacte Porsche kleur die erop stond) werd met een paar uur vertraging de 1ste laag gelegd:

Afbeelding

Het resultaat mocht er zijn...

Afbeelding

De andere onderdelen konden niet in dezelfde cabine en waren eigenlijk nog niet volledig klaar... Dus weer met man en macht:

Afbeelding

Afbeelding

De onderdelen waren naar de cabine en we konden even snel een motortje leggen:

Afbeelding

Afbeelding

Missie geslaagd (dachten we...)

Afbeelding

De 1ste opstart gebeurde...
Jeder kauft ein Porsche...

CorsaBBoomer
Fanatieke Poster
Berichten: 233
Lid geworden op: 06-08-2009 20:46

#10 Bericht door CorsaBBoomer » 26-11-2012 23:56

http://www.youtube.com/watch?v=tYcASEvt2ME

Motor draaide dus al een heel pak van mijn hart... Maar dit was al na Billing... Want er was vanalles mis gelopen met het spuiten van de onderdelen, natuurlijk deels mijn fout aangezien niet alles in 1 keer gespoten werd... En dus verschil in kleur...
Maar ja, uiteindelijk een geluk bij ongeluk want de meesten zullen wel weten hoe nat Billing wel was...

Enkel hoorde ik wat in de motor... Een getik... Maar konden de klepstoters mss zijn? Niet dus... 1ste cylinder gaf 6 Bar, alle andere 10.5 en meer... En het was niet de koppakking... Nokkenashuis was ingelopen dus het zekere voor onzekere genomen en de reserve motor erin. Een C16SE met alle onderdelen van de E16SE dus eigenlijk alles hetzelfde behalve spanrol en nokkenashuis. Maar de onsteking past er dus wel op :D

Dus na een paar weken, de 2de start...

http://www.youtube.com/watch?v=KezfpzML ... ure=relmfu
Jeder kauft ein Porsche...

Plaats reactie

Terug naar “Corsa A Cabrio”