ontstekingsprobleem

Alles wat electronisch wordt aangedreven.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
vluggejaapie
Fanatieke Poster
Berichten: 312
Lid geworden op: 24-09-2010 19:54

ontstekingsprobleem

#1 Bericht door vluggejaapie » 02-03-2011 08:13

Hallo vrienden,

Ik heb te kampen met het volgende probleem:

Op willekeurige momenten valt mijn vonk weg, en wil de auto niet meer starten. Compleet willekeurig doet de auto het weer, na soms een minuut wachten en soms een hele dag.

Bevindingen:

Geen vonk meer, contact werkt goed, startmotor werkt, benzinepomp werkt.
Er staat stroom op de bobine er komt alleen geen vonk vanaf.

Bobine is vervangen, het kleine kasje er onder is ook vervangen. Het enige wat ik nog moet vervangen is de pulssensor?

Alle aansluitingen, bekabeling, contacten zijn goed.

Deze 2 onderdelen heb ik nog niet vervangen, het startrelais. of wat voor relais het ook is wil ik als eerst vervangen.
Heeft iemand enig idee waar ik deze kan kopen? Artaparts en carpartsdirect heeft deze niet in het bestand staan.

Computer? GM 90 320 588
Brandstofpomprelais? GM 90 225 811
opel

vluggejaapie
Fanatieke Poster
Berichten: 312
Lid geworden op: 24-09-2010 19:54

#2 Bericht door vluggejaapie » 02-03-2011 08:28

Hoe kan ik er achter komen waar het probleem zit:
Op het moment dat het probleem zich voordoet: komt er uit mn bobine geen vonk meer.

Wat zit hier allemaal voor?, ik neem aan dat er 12v en ground staat op de bruine en zwarte draad? en waar gaan de 2 groene/overige draden naartoe?

het probleem zit naar mijn idee niet in de bedrading, vanmorgen had ik geen vonk, vervolgens post ik dit topic, ik ga weer terug (zonder iets gedaan te hebben) en hij start weer. vervolgens op de snelweg verliest ie nog even zn vonk, en daarna werkt het weer.
opel

vluggejaapie
Fanatieke Poster
Berichten: 312
Lid geworden op: 24-09-2010 19:54

#3 Bericht door vluggejaapie » 02-03-2011 12:22

kortom op welke draden moet ik wat meten om er achter te komen of bijvoorbeeld niet het probleem zit in het startsignaal. zegmaar van mn contactslot naar mn bobine?

en nog een vraag :P
kan ik een handboek/klusboek vinden van de 1.4nz 92 en bijvoorbeeld de e16se gsi? zodat ik dit soort problemen zelf kan troubleshooten.

in de zin van .pdf's of desnoods isbn nummers of dergelijke waar ik de boeken kan kopen
opel

vluggejaapie
Fanatieke Poster
Berichten: 312
Lid geworden op: 24-09-2010 19:54

#4 Bericht door vluggejaapie » 18-04-2011 21:49

het was de halgever, ik moest zowat janken toen ie na vervangen het weer deed, heeeerlijk. slotje wat mij betreft
opel

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#5 Bericht door freek corsa » 18-04-2011 21:53

Ik heb ook weer wat geleerd, bedankt :D

Hall-gever C14NZ ga ik onthouden.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

vluggejaapie
Fanatieke Poster
Berichten: 312
Lid geworden op: 24-09-2010 19:54

#6 Bericht door vluggejaapie » 18-04-2011 22:33

Voorheen starte de auto weer na enige tijd, maar nu deed hij al een week niets meer, geen vonk. Een kennis is automonteur bij de anwb en gaf aan dat het behoorlijk vaak gebeurd dat OF de halgever OF de ontstekingsmodule de geest geeft, die module voornamelijk door temperatuur en die halgever gewoonweg door slijtage. In dit geval had ik natuurlijk al mn bobine en module vervangen, maar had het gereedschap en kennis niet de halgever te vervangen. Dit heeft hij dus even gedaan, en ik heb weer wat geleerd. Wel heel erg blij dat dit dus het probleem was, en nu is opgelost.

Ik weet niet precies wat hij verbond, maar hij teste eerst de vonk voor de zekerheid, geen vonk, toen pakte hij de stekker die op de halgever zit en deed en verbond toen wat (om als het ware de werking te simuleren) toen gaf ie weer vonk, vervolgens dus de halgever vervangen (die had ik toch al liggen). en voila hij blaast weer als een malle.

Trouwens ook best een goeie therapie als je je vermogen zat ben en een snellere auto wil maar het geld er niet voor heb:

Rij een week in een auto die aanzienlijk trager is:P je voelt je weer herboren als je dan weer in je eigen autotje kan blazen.
opel

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#7 Bericht door freek corsa » 18-04-2011 22:39

Ik rij door de week in een corsa A C20XE (155pk)
In het weekend rij ik in een corsa A C20NET (216pk)
Dat is zeker leuk als je daar dan weer in stapt.
Het went helaas wel erg snel :lol:
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

Plaats reactie

Terug naar “Electronica”