Pagina 1 van 2

Bougiekabel

Geplaatst: 14-05-2016 15:48
door kootje
Kan iemand mij zeggen hoe ik een bougiekabel moet doormeten?
Ik heb een Ohmmeter, maar die slaat niet uit wanneer ik de beide uiteinden met de meter verbind. Zit er een weerstand in?

Geplaatst: 15-05-2016 21:17
door bromgabber
Als je niks meet, of te wel de meter doet niks meer dan aangaan is er dus een onderbreking.
Je kan kijken met de "piep'' stand of hij piept als je beide kanten meet.

Geplaatst: 17-05-2016 14:20
door kootje
Ik heb geen ''piep'' op mijn meter zitten.
Ik heb een tweede kabel gepakt en ook deze gaf geen uitslag aan
via beide contacten.
Zullen toch niet allemaal stuk zijn?
Het probleem is dat de auto zo nu en dan schokt.
Verdelerkap heb ik besteld samen met de rotor.
De kap is aardig ingebrand. Rotor heb ik weer blank gepoetst.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 22-05-2016 21:04
door bromgabber
Schokt hij vooral bij optrekken met laag toerental?
Dan is het vaak ontstekings werk ;)

Geplaatst: 22-05-2016 21:53
door kootje
Hij schokt wanneer je gewoon rijdt. Gaat tijden goed en dan ineens schokt die en kan het weer tijden goed gaan.
Ik heb inmiddels de verdeler en rotor vervangen, bougies schoon gemaakt en afgesteld op 0.7-0.8 mm. Contactpuntjes zijn vorig jaar vervangen. Er is nadien nog geen 500 km mee gereden.
Ook heb ik de contacten van de bobine schoongemaakt en de aardekabel los gehad en schoon geschuurd.

Kun je de bougiekabels ook controleren op ''lekkage''

Geplaatst: 22-05-2016 22:09
door bromgabber
Ja zeker, motor laten lopen en de bougiekabels en doppen nat sproeien met bijvoorbeeld een plantenspuit.
Als ze niet meer goed zijn zal hij slechter gaan lopen en/of je zie de blauwe vonkjes ergens anders heen gaan dan naar de bougies ;)
Evt nog met een schroevendraaier naar je blok toe tegen een kabel aan mocht je niks gevonden hebben.
Niet vastpakken met je blote handen, dan kan je een aardig stootje krijgen ;)

Geplaatst: 23-05-2016 08:17
door Jurgen
Kan het niet zijn dat je je rode kabel van de multimeter in een andere uitgang moet steken van je multimeter?

Geplaatst: 23-05-2016 08:33
door kootje
Oke. Dat zal ik gaan doen. Auto staat in een vrij donkere ruimte. :-D

Geplaatst: 23-05-2016 09:55
door Jurgen
Gewoon even kijken bij welke ingang het ohm teken staat en daar inpluggen en nog een keer proberen. Anders even op de ohm stand de beide pennen van de multimeter tegen elkaar houden, dan zal de weerstand zo'n beetje 0 moeten zijn.

Geplaatst: 24-05-2016 00:08
door Hakkie
kootje schreef:Hij schokt wanneer je gewoon rijdt. Gaat tijden goed en dan ineens schokt die en kan het weer tijden goed gaan.
Ik heb inmiddels de verdeler en rotor vervangen, bougies schoon gemaakt en afgesteld op 0.7-0.8 mm. Contactpuntjes zijn vorig jaar vervangen. Er is nadien nog geen 500 km mee gereden.
Ook heb ik de contacten van de bobine schoongemaakt en de aardekabel los gehad en schoon geschuurd.

Kun je de bougiekabels ook controleren op ''lekkage''
Condensator ook vervangen? Dat was bij mij het probleem van het "schokken" tijdens het rijden,.