Bougiekabel

Alles wat electronisch wordt aangedreven.
Bericht
Auteur
kootje
Fanatieke Poster
Berichten: 450
Lid geworden op: 24-01-2010 17:26

Bougiekabel

#1 Bericht door kootje » 14-05-2016 15:48

Kan iemand mij zeggen hoe ik een bougiekabel moet doormeten?
Ik heb een Ohmmeter, maar die slaat niet uit wanneer ik de beide uiteinden met de meter verbind. Zit er een weerstand in?
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood

bromgabber
Senior member
Berichten: 1249
Lid geworden op: 08-12-2009 17:57

#2 Bericht door bromgabber » 15-05-2016 21:17

Als je niks meet, of te wel de meter doet niks meer dan aangaan is er dus een onderbreking.
Je kan kijken met de "piep'' stand of hij piept als je beide kanten meet.

kootje
Fanatieke Poster
Berichten: 450
Lid geworden op: 24-01-2010 17:26

#3 Bericht door kootje » 17-05-2016 14:20

Ik heb geen ''piep'' op mijn meter zitten.
Ik heb een tweede kabel gepakt en ook deze gaf geen uitslag aan
via beide contacten.
Zullen toch niet allemaal stuk zijn?
Het probleem is dat de auto zo nu en dan schokt.
Verdelerkap heb ik besteld samen met de rotor.
De kap is aardig ingebrand. Rotor heb ik weer blank gepoetst.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood

bromgabber
Senior member
Berichten: 1249
Lid geworden op: 08-12-2009 17:57

#4 Bericht door bromgabber » 22-05-2016 21:04

Schokt hij vooral bij optrekken met laag toerental?
Dan is het vaak ontstekings werk ;)

kootje
Fanatieke Poster
Berichten: 450
Lid geworden op: 24-01-2010 17:26

#5 Bericht door kootje » 22-05-2016 21:53

Hij schokt wanneer je gewoon rijdt. Gaat tijden goed en dan ineens schokt die en kan het weer tijden goed gaan.
Ik heb inmiddels de verdeler en rotor vervangen, bougies schoon gemaakt en afgesteld op 0.7-0.8 mm. Contactpuntjes zijn vorig jaar vervangen. Er is nadien nog geen 500 km mee gereden.
Ook heb ik de contacten van de bobine schoongemaakt en de aardekabel los gehad en schoon geschuurd.

Kun je de bougiekabels ook controleren op ''lekkage''
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood

bromgabber
Senior member
Berichten: 1249
Lid geworden op: 08-12-2009 17:57

#6 Bericht door bromgabber » 22-05-2016 22:09

Ja zeker, motor laten lopen en de bougiekabels en doppen nat sproeien met bijvoorbeeld een plantenspuit.
Als ze niet meer goed zijn zal hij slechter gaan lopen en/of je zie de blauwe vonkjes ergens anders heen gaan dan naar de bougies ;)
Evt nog met een schroevendraaier naar je blok toe tegen een kabel aan mocht je niks gevonden hebben.
Niet vastpakken met je blote handen, dan kan je een aardig stootje krijgen ;)

Jurgen
Senior member
Berichten: 2018
Lid geworden op: 04-11-2010 14:25

#7 Bericht door Jurgen » 23-05-2016 08:17

Kan het niet zijn dat je je rode kabel van de multimeter in een andere uitgang moet steken van je multimeter?

kootje
Fanatieke Poster
Berichten: 450
Lid geworden op: 24-01-2010 17:26

#8 Bericht door kootje » 23-05-2016 08:33

Oke. Dat zal ik gaan doen. Auto staat in een vrij donkere ruimte. :-D
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood

Jurgen
Senior member
Berichten: 2018
Lid geworden op: 04-11-2010 14:25

#9 Bericht door Jurgen » 23-05-2016 09:55

Gewoon even kijken bij welke ingang het ohm teken staat en daar inpluggen en nog een keer proberen. Anders even op de ohm stand de beide pennen van de multimeter tegen elkaar houden, dan zal de weerstand zo'n beetje 0 moeten zijn.

Gebruikersavatar
Hakkie
Site Admin
Berichten: 2187
Lid geworden op: 30-08-2008 14:03

#10 Bericht door Hakkie » 24-05-2016 00:08

kootje schreef:Hij schokt wanneer je gewoon rijdt. Gaat tijden goed en dan ineens schokt die en kan het weer tijden goed gaan.
Ik heb inmiddels de verdeler en rotor vervangen, bougies schoon gemaakt en afgesteld op 0.7-0.8 mm. Contactpuntjes zijn vorig jaar vervangen. Er is nadien nog geen 500 km mee gereden.
Ook heb ik de contacten van de bobine schoongemaakt en de aardekabel los gehad en schoon geschuurd.

Kun je de bougiekabels ook controleren op ''lekkage''
Condensator ook vervangen? Dat was bij mij het probleem van het "schokken" tijdens het rijden,.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Electronica”