starten
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 24-01-2010 17:26
starten
Inmiddels heb ik de verdelerkap en rotor vervangen en ook de contactpunten zijn afgesteld. De auto loopt weer prima. Alle klachten van schokken zijn verdwenen.
Nu wou ik gisteren met de auto weg en de auto wou niet aanslaan. Startmotor draait krachtig rond, maar geen aanslag.
Gisteravond wat aan de kabel zitten rommelen en de auto startte in een keer!
Ik kreeg het idee dat de stroomvoorziening niet aanwezig was. Gaat dit via de kabel van bobine naar verdelerkap?
Waar kan ik eventueel nog verder naar kijken?
Nu wou ik gisteren met de auto weg en de auto wou niet aanslaan. Startmotor draait krachtig rond, maar geen aanslag.
Gisteravond wat aan de kabel zitten rommelen en de auto startte in een keer!
Ik kreeg het idee dat de stroomvoorziening niet aanwezig was. Gaat dit via de kabel van bobine naar verdelerkap?
Waar kan ik eventueel nog verder naar kijken?
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood
- Aapje
- Moderator
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: 26-05-2009 13:09
Er zit als goed is een groen draad vanaf de verdeler naar de bobine, deze zorgt voor het "signaal" (onderbroken massa door de contactpunten). Deze zorgt ervoor dat de bobine gaat vonken.
Als je nou de volgende keer weer hebt dat ie niet start. Kijk dan even d.m.v. een testlampje of je tussen de plus van de accu en het groene draadje het lampje aan krijgt. Als je deze nou niet aan krijgt, dan kan het misschien nog zijn dat de contactpuntjes open staan.
Als dat zo is, even de motor een tik geven met de startmotor. Of de auto een klein stukje verplaatsen in een versnelling. Dan beweegt de motor, draait de verdeler, sluiten de contactpuntjes.
Als het niet zo is, dan zit er een onderbreking vanaf je contactpuntje naar de bobine in het groene draad. Misschien door het rammelen heb je de draadbreuk verbonden of misschien is een connector gaar/groen/geoxideerd of zelfs misschien losgetrokken.
Als dit goed blijkt, kan het best nog de bougiekabel zijn vanaf de bobine naar de verdelerkap. Dit kan je testen met een oude bougiekabel (Waarvan je weet dat ie 't deed) en een oude bougie. Deze kabel met bougie plaats je in plaats van de kabel tussen de bobine en verdelerkap. Je verbind deze dan op de bobine.
De bougie leg je op iets waar hij massa kan pakken, meestal leg ik 'm tegen het motorblok aan met het metaal. En zorg dat je het puntje/elektrode kan zien.
Je ziet dan de vonk overspringen tussen de bougie. Als het goed is 4 keer per revolutie maar dat ga je nooit kunnen tellen
Als je dat hebt, is de bobine goed, contactpunten zijn goed. Enige wat je dan nog kan hebben is de kabel tussen de bobine en verdelerkap die gaar kan zijn.
Als je nou de volgende keer weer hebt dat ie niet start. Kijk dan even d.m.v. een testlampje of je tussen de plus van de accu en het groene draadje het lampje aan krijgt. Als je deze nou niet aan krijgt, dan kan het misschien nog zijn dat de contactpuntjes open staan.
Als dat zo is, even de motor een tik geven met de startmotor. Of de auto een klein stukje verplaatsen in een versnelling. Dan beweegt de motor, draait de verdeler, sluiten de contactpuntjes.
Als het niet zo is, dan zit er een onderbreking vanaf je contactpuntje naar de bobine in het groene draad. Misschien door het rammelen heb je de draadbreuk verbonden of misschien is een connector gaar/groen/geoxideerd of zelfs misschien losgetrokken.
Als dit goed blijkt, kan het best nog de bougiekabel zijn vanaf de bobine naar de verdelerkap. Dit kan je testen met een oude bougiekabel (Waarvan je weet dat ie 't deed) en een oude bougie. Deze kabel met bougie plaats je in plaats van de kabel tussen de bobine en verdelerkap. Je verbind deze dan op de bobine.
De bougie leg je op iets waar hij massa kan pakken, meestal leg ik 'm tegen het motorblok aan met het metaal. En zorg dat je het puntje/elektrode kan zien.
Je ziet dan de vonk overspringen tussen de bougie. Als het goed is 4 keer per revolutie maar dat ga je nooit kunnen tellen
Als je dat hebt, is de bobine goed, contactpunten zijn goed. Enige wat je dan nog kan hebben is de kabel tussen de bobine en verdelerkap die gaar kan zijn.
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
-
- Starter
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 01-06-2016 18:44
Hallo
Ik ben niet helemaal zeker (want ik rij met HEi) maar volgens mij is het kabeltje dat de bobine van stroom voorziet (bij mijn weten zwart, zijnde acc. (15)) een weerstands kabel... dit is dus zeer belangrijk en gevoelig . bij schade of bv. vervangen door andere kabel kan dit voor symptomen zorgen?
Mss is dit hetzelfe als Aapje bedoeld.... ? bij mij is de groene draad het signaal voor toerental..
Ik ben niet helemaal zeker (want ik rij met HEi) maar volgens mij is het kabeltje dat de bobine van stroom voorziet (bij mijn weten zwart, zijnde acc. (15)) een weerstands kabel... dit is dus zeer belangrijk en gevoelig . bij schade of bv. vervangen door andere kabel kan dit voor symptomen zorgen?
Mss is dit hetzelfe als Aapje bedoeld.... ? bij mij is de groene draad het signaal voor toerental..
* "TR" 2d. '86 --- 12st F10/5
* "TR" 2d. '85 --- 14nv F10/4
* "D" 3d. '12 --- 1.3 CDTI black ed.
* "TR" 2d. '85 --- 14nv F10/4
* "D" 3d. '12 --- 1.3 CDTI black ed.
- Aapje
- Moderator
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: 26-05-2009 13:09
Nee. Jij hebt het met het zwarte (volgens mij zelfs wit) draad inderdaad over de (+) aanvoer. Deze komt direct via een weerstandsdraad vanaf het zekeringkastje. Je moet 9v meten op dit draad.
Ik heb het over de massa (-) kant van de bobine. Deze gaat via het contactpuntje over het groene draad. Wat je inderdaad ook kan gebruiken voor het toerental.
Ik heb het over de massa (-) kant van de bobine. Deze gaat via het contactpuntje over het groene draad. Wat je inderdaad ook kan gebruiken voor het toerental.
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
-
- Starter
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 01-06-2016 18:44
Ahzo , dank je wel zat al even naar wat info daarover te zoeken
Maar zit er op die HEI ontsteking ook zo een weerstand? dacht dat dit niet zo was .. heb nu zelf een kabelboom een zekeringenkasten gemaakt... zit bijna op testen en zou niet willen dat dat voor problemen gaat zorgen
Maar zit er op die HEI ontsteking ook zo een weerstand? dacht dat dit niet zo was .. heb nu zelf een kabelboom een zekeringenkasten gemaakt... zit bijna op testen en zou niet willen dat dat voor problemen gaat zorgen
* "TR" 2d. '86 --- 12st F10/5
* "TR" 2d. '85 --- 14nv F10/4
* "D" 3d. '12 --- 1.3 CDTI black ed.
* "TR" 2d. '85 --- 14nv F10/4
* "D" 3d. '12 --- 1.3 CDTI black ed.
- Aapje
- Moderator
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: 26-05-2009 13:09
Weet niet waar HEI voor staat, maar als je de hallgever ontsteking bedoeld die standaard op een 12ST zit... Die werkt gewoon op 12v. De enige ontsteking die niet op 12v draait is de 9v trafo bobine van de 1.0S (1.2N e.d.) ohv motoren met contactpuntjes.Sijn schreef:Ahzo , dank je wel zat al even naar wat info daarover te zoeken :)
Maar zit er op die HEI ontsteking ook zo een weerstand? dacht dat dit niet zo was .. heb nu zelf een kabelboom een zekeringenkasten gemaakt... zit bijna op testen en zou niet willen dat dat voor problemen gaat zorgen
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 24-01-2010 17:26
Ik heb een 1.0 S motor met idd contactpuntjes. Bobine is een klein blokje idd
Vandaag gekeken en ik heb het stekkertje van de groene draad bij de weerstand schoon gemaakt, maar de bougiekabel van bobine naar verdelerkap staat wel strak bij de verdelerkap. Een bocht van 90 graden, maar dat zit al jaren zo.
Dus maar wachten tot die niet wil aanslaan
Vandaag gekeken en ik heb het stekkertje van de groene draad bij de weerstand schoon gemaakt, maar de bougiekabel van bobine naar verdelerkap staat wel strak bij de verdelerkap. Een bocht van 90 graden, maar dat zit al jaren zo.
Dus maar wachten tot die niet wil aanslaan
Corsa A1 1986 1.0 LS mexicorood
-
- Starter
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 01-06-2016 18:44
HEI staat voor High Energy Ignition. leveren een sterkere vonk dan standaardWeet niet waar HEI voor staat, maar als je de hallgever ontsteking bedoeld die standaard op een 12ST zit... Die werkt gewoon op 12v. De enige ontsteking die niet op 12v draait is de 9v trafo bobine van de 1.0S (1.2N e.d.) ohv motoren met contactpuntjes.
Meer weet ik er niet van :) Maar er zijn hier vele upgrades voor te verkrijgen door GM's grote aanwezigheid op de Amerikaanse markt.. spijtig genoeg nogal duur
* "TR" 2d. '86 --- 12st F10/5
* "TR" 2d. '85 --- 14nv F10/4
* "D" 3d. '12 --- 1.3 CDTI black ed.
* "TR" 2d. '85 --- 14nv F10/4
* "D" 3d. '12 --- 1.3 CDTI black ed.