veertjes

Alles wat electronisch wordt aangedreven.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Sijn
Starter
Berichten: 40
Lid geworden op: 01-06-2016 18:44

veertjes

#1 Bericht door Sijn » 26-10-2016 21:16

Hallo

Bij het uitkuisen/nakijken van men stroomverdeler (zwarte delco remy) eerder vandaag kwam ik er op uit dat 1 van de 2 veertjes van de centrifugale voorontsteking het had begeven ... en het andere veertje zal het ook snel opgeven.
Heb heel de namiddag rond zitten rijden , shops, schroot, garages... nergens te vinden.
Nu dat deze veertjes los niet te vinden zijn snap ik nog maar zelfs het hele stroomverdelerblok is niet meer leverbaar.. en zal ook wss een pak kosten.. jammer voor enkel die veertjes.

Is er daarom iemand die dit heeft liggen of een oplossing heeft :?:

Er zouden hier ook andere sterktes voor moeten bestaan voor GM maar vind ze online niet.

Alvast bedankt.

Stijn
* "TR" 2d. '86 --- 12st F10/5
* "TR" 2d. '85 --- 14nv F10/4
* "D" 3d. '12 --- 1.3 CDTI black ed.

max
Forum junkie
Berichten: 768
Lid geworden op: 22-01-2011 14:10

#2 Bericht door max » 27-10-2016 09:15

Dat probleem had ik ook met mijn 12ST, beide veertjes gebroken.
Bij mij was ook de vacuumpot lek, motor nam steeds slecht gas aan, liep slecht en het ontstekingstijdstip was niet in te stellen.
Vacuumpotje moet dicht zijn als je aan het slangetje zuigt en het stangetje moet zich bewegen.

Je kan zonder problemen een ontsteking van een 1300 monteren, die veertjes zijn dan minimaal anders qua voorspanning, module is echter dezelfde. De motor loopt er prima mee :D

Het enige waar je op moet letten is dat je een ontsteking met een vaccumpot en een stekker met 2 kabels neemt, dan werkt het zonder problemen op een 12ST. Zo heb ik het ook gedaan.

Komplete ontstekingen zijn nog te vinden hoor.
Via Ebay zijn die zelfs goedkoper als direkt bij Opel Classic Parts (OCP).
Deze bijvoorbeeld:
http://www.ebay.de/itm/Zundverteiler-De ... 1938742493

Daarna moet je motor het weer beter doen. Met een flitlamp/stroboscoop kun je het ontstekingstijdpunt perfect instellen. Je zal meteen zien dat hij dan bij het gasgeven vervroegt.

Mocht je motor daarna niet helemaal 100% lopen kan dat ook nog aan de carburateur liggen. Ik had het probleem dat de motor zich bij gasgeven eerst verslikte en ook de stationairtoerental kon ik niet goed instellen, hoe ik ook aan de stelschroeven voor CO en stationair draaide.

Vaak is het membraam van de acceleratieverrijking uitgedroogt (is ook al meer als 25 jaar oud) en zijn vele kanalen verstopt met aanslag van oude benzine.
De carburateur kun je dan makkelijk zelf opfrissen, helemaal uit elkaar halen en dan alle delen reinigen, doorblazen en met een revisiekitje weer in elkaar zetten.
Revisiekitjes zijn op Ebay te vinden aan de hand van je carburateurtype, enkele carburateur delen zijn nog via OCP leverbaar.

Hierna liep de motor bij mij weer als een nieuw.

Sijn
Starter
Berichten: 40
Lid geworden op: 01-06-2016 18:44

#3 Bericht door Sijn » 27-10-2016 11:18

winnaar

Dank je wel .. dat is al een zorg minder , nu de 347 andere zorgen nog :p
* "TR" 2d. '86 --- 12st F10/5
* "TR" 2d. '85 --- 14nv F10/4
* "D" 3d. '12 --- 1.3 CDTI black ed.

Plaats reactie

Terug naar “Electronica”