Tips and Tricks

Wil je serieus sprinten in team verband? Wellicht is het Crosa A dragteam iets voor jou.
Bericht
Auteur
freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

Tips and Tricks

#1 Bericht door freek corsa » 02-04-2010 18:31

1. Gewicht besparen is de goedkoopste manier van sneller accelereren.
F=m*a => Kracht = Massa * Versnelling

2. De start is het meest belangrijk bij een acceleratie wedstrijd.

3.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

McKaamos
Fanatieke Poster
Berichten: 265
Lid geworden op: 11-01-2010 08:47

#2 Bericht door McKaamos » 02-04-2010 19:10

3. Gewicht besparen begint bij jezelf.

4. Een grotere final-drive (verhouding tussen eind-tandwiel versnellingsbak en differentieel tandwiel) is nuttig om sneller te accelereren.

5. Een short-shift kit (verkortte schakel arm) zorgt dat je minder tijd besteed om van de ene naar de andere versnelling te komen, waardoor je je tijd meer kan gebruiken voor acceleratie.

6. Als je auto teveel slipt bij het wegtrekken is het raadzaam om meer gewicht te verplaatsen richting de aangedreven wielen. (stoel verder naar voren, accu boven de wielen, etc))

7. Slip zo min mogelijk, want dat is weggegooide acceleratie.

8. Hoe zachter de rubber compound van je banden, hoe meer grip je hebt, maar ook hoe meer rol weerstand je wielen geven en acceleratie bemoeilijken.

9. Body roll is energie weggegooide energie. Ook een opkomende neus is bodyroll.
Opel Corsa A3 1.4i Sedan C14NZ '91 - Roest in vrede... :'(
Opel Calibra 2.0i 8v Coupé C20NE '94 :D

corsa16v
Fanatieke Poster
Berichten: 428
Lid geworden op: 02-01-2010 19:59

#3 Bericht door corsa16v » 02-04-2010 20:28

10: BESTUURDER
LEICHTBAU MOTORSPORT

corsaboy
Starter
Berichten: 25
Lid geworden op: 22-03-2010 21:25

#4 Bericht door corsaboy » 02-04-2010 20:48

de start maakt of breekt je..
Goeie tractie is een must...

Een schakelwegverkoter hoeft niet perse beter te zijn.
Doordat je het dichter bij elkaar gaat zetten heb je eerder kans op mis schakelen..
Ombouw naar sequentieel is wel een goeie optie haha..

Bij front wheel drive zorgen dat je kont niet kan gaan inzakken en of je neus omhoog

sw16v
Moderator
Berichten: 239
Lid geworden op: 04-09-2008 18:09

#5 Bericht door sw16v » 02-04-2010 21:08

Beetje kort door de bocht: zorgen dat de neus niet omhoog komt.

deels klopt het natuurlijk wel, maar als je neus niet omhoog komt heb je snel kans op wielspin. dus het is een beetje of - of

kan je beter de motor er 'star' inhangen. dan klapt je motor minder/niet dus minder klappen naar de aandrijflijn, dus minder kans op wielspin.


en zoals corsaboy al zei, de start maakt of breekt je run...



ps. van short shift spul hou ik helemaal niet van, de kans op mis schakelen word met 10000x vergroot! met alle gevolgen vandien :cry:
Corsa A C20LET
2.0 16v Turbo
11,993sec 1/4 mile :D (Bitburg 2011)

corsaboy
Starter
Berichten: 25
Lid geworden op: 22-03-2010 21:25

#6 Bericht door corsaboy » 02-04-2010 21:54

als je neus omhoogt komt heb je al verlies.
want de kracht die je eigenlijk naar het asfalt wilt brengen gaat op in het omhoog brengen van de neus of het omlaag drukken van de kont..

Vandaar ook mijn reactie dat tractie belangrijk is..

Goeie slicks (bij de dhra in de se / sm), mooi op 0.6 - 0.8 bar..
Goed burnen en knallen..

Het goed warm stoken van de banden snappen sommige mensen nog steeds niet.

Doordat de start je kan maken / breken is je banden keus zo belangrijk..

De eerste 60ft is pas redelijk wanneer je onder de 1.9 sec zit...
mooiste is een 1.6 -1.7, dan heb je echt een lekkere start gehad..

corsa16v
Fanatieke Poster
Berichten: 428
Lid geworden op: 02-01-2010 19:59

#7 Bericht door corsa16v » 03-04-2010 18:37

Met slicks is dat wel haalbaar, maar niet iedereen rijd daarop.
LEICHTBAU MOTORSPORT

corsaboy
Starter
Berichten: 25
Lid geworden op: 22-03-2010 21:25

#8 Bericht door corsaboy » 04-04-2010 09:38

op straat banden is idd een 2.0-2.1 sec haalbaar..
Goed burnen is ook hierin weer het keywoord..

Op de r888 heb ik zelf 1 maal gereden maar was ik niet zo weg van..
Maar goed als je slicks hebt dan valt dat andere allemaal toch al snel tegen..

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#9 Bericht door freek corsa » 04-04-2010 10:22

Ik heb met R888 GG een 60 feet van 1.850 gereden 8)

Normale 60 feet tijd voor straat banden is inderdaad 2 seconden.
Langzamer dan 2.3 is niet goed.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

corsa16v
Fanatieke Poster
Berichten: 428
Lid geworden op: 02-01-2010 19:59

#10 Bericht door corsa16v » 12-04-2010 13:05

Ik zal is moeten kijken wat mijn 60ft tijd met straatbanden was volgens mij wel onder de 2.0.
LEICHTBAU MOTORSPORT

Plaats reactie

Terug naar “Corsa A Dragteam”