Youngtimer magazine Corsa "Irmscher" GSI

Steve is de maker van www.opel-corsa-a.com. Al je vragen over je Corsa A type kan je aan hem stellen. Maar, alleen in het Engels, Duits, Frans en Luxemburgs.

Moderators: freek corsa, Aapje

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

Youngtimer magazine Corsa "Irmscher" GSI

#1 Bericht door Aapje » 19-09-2012 21:29

Zoals je in de titel ziet , er is deze week een youngtimer magazine blad uitgekomen met daarin een hele speciale corsa-a... Een Corsa GSI met een Sprint bodykit, waarvan de eigenaar heilig geloofd dat ie fabrieksaf Irmscher is...!

Nu zegt de eigenaar in dit blad zelf dat zijn irmscher gsi 'origineel' is... En dat menig mensen tegen hem zeiden dat het geen originele was... Ik ben ook van mening dat het geen originele fabrieks irmscher GSI kan zijn. Zoals bijv. die van Friso wel kan zijn.

Waarom? Mijn feiten op een rij:
- Irmscher bouwde alleen 1.3SR's om die Irmscher opgefokt heeft.
- Een Irmscher Sprint bodykit hoort om een 1.3SR en is voorzien van een geel/zwart interieur (zoals deze: klik, niet met een A1/A2 GSI (grijs/rood gestreept).
- Ook de tellerbak wijkt af als het een irmscher sprint moest zijn, is een originele A1/A2 GSI tellerbak
- De motor is een E16SE, standaard GSI dus.. Geen 1.3SR die Irmscher ombouwde. En ook geen C16SEi

Enige wat de Corsa richting 'irmscher' maakt is de bodykit en het stuurwiel. Zelfs de velgen kloppen niet. Evengoed is ´t een hele mooie GSI... Maar kan niet geloven dat ´t een Irmscher GSI is... Want zo´n model heb ik nog nooit van mogen lezen.

Ben ik de enige die dit ziet? Als het blad niet meer in de verkoop ligt scan ik de pagina's in. Kortom, voorlopig even zelf 1tje kopen. Leuke is, asconahobbyist met z'n ascona's staat ook erin :)
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#2 Bericht door freek corsa » 19-09-2012 21:44

Ik heb hem niet gezien, maar geloof je wel.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

duick
Starter
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-04-2010 14:42

#3 Bericht door duick » 14-11-2012 14:00

I just read this and the Sprint-C GSi did indeed exist:

- Irmscher built only the Sprint-C widebody with the brown/yellow interior as long as this one was available, means until 5/85
- From then on, as there was no longer an 1.3SR but an 1.3GT, the Sprint-C had either the grey or the brown interior.
- Later on, from model year 88 on, the Sprint-C was still available at Irmscher. But there was no 1.3GT available anymore. so Irmscher sold the Sprint-C based on the A2 GSi.
It is even in the Irmscher main catalogue from 1988 and 1989

In which Youngtimer magazine was that article?

Cheers
Steve

sylvester1
Senior member
Berichten: 1284
Lid geworden op: 30-08-2008 23:02

#4 Bericht door sylvester1 » 03-03-2013 11:18

Dit topic is weer een tijd niet gebruikt, maar wil er weer wat meer info op zetten.

Zoals aapje aangeeft klopt niet.

Het gaat om de auto van dicky nieboer, dit is een originel gsi carrosserie, waar fabriek af een sprint c verbreding op geplaatst is. Zoals aapje aangeeft is de motor en nog een aantal dingen niet origineel. Ik heb contact gehad met irmscher duitsland en andere bedrijven en hun hebben bevestigd dat dit geen irmscher auto is maar wel door irmscher omgebouwd is. Dit houdt in dat het originele irmscher delen heeft maar geen echte sprint c is.

Er zijn in de begin jaren tachtig meerdere modellen irmscher sprint c wagens gebouwd.

Er was dus niet echt een vast model, waar je uit kon halen van dat is origineel. Er zijn veel verschillende variaties geweest.

Er zijn dus twee types interieur gebruik, zowel grijs dash als bruin.
Alleen links een spiegel en rechts dicht, maar ook beide kanten een spiegel in kleur. Er zijn ook verschillende sticker sets gebruikt.
Velgen waren op de irmscher sprint c ook een keuze, grijze/zwart gepolijst, later de bbs. Qua motor waren er ook veel verschillende dingen mogelijk, met spagettie en groep a uitlaat, gietijzer spruitstuk en dan normale dempers. sportnokkenas was een optie. Ook waren er verschillende manieren om de achter/voor wielkasten te bouwen, ze zijn er vast en ze zijn er gepopt. Ik heb zelf de vaste randen en deze sluiten ook het mooiste aan. De gepopte waren de auto's, waar na de hand een sprint c body werd opgezet. Er zijn veel meer kleine dingen die verschillend kunnen zijn, maar dat is te veel om te noemen.

Het is dus moeilijk om te zeggen of het een echt irmscher sprint c is of dat hij omgebouwd is. Dit neemt niet weg dat het dan geen originele irmscher is. De mijne heeft vorige week de bevestiging gehad dat het een originele irmscher sprint c is.

De discussies blijven voeren van is hij wel of niet echt, dat is eigenlijk alleen te achterhalen als hij nog op duitse papieren staat met de tuv papieren en dergelijk erbij.

Dit probleem geld ook voor de spider types, hier zijn ook erg veel verschillen ombouwen gebruikt. Bij de ene zat het zo en bij de andere zo. Maar uit eindelijk zijn ze beide origineel.

Grt
Corsa a irmscher sprint c
Corsa a tr. Vrop vrop.

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#5 Bericht door Aapje » 03-03-2013 11:38

Ok, dus het model Irmscher GSI Sprint bestaat...

Het is dus geen 1.3SR Sprint zoals wij 'm graag zien, maar weer iets aparter :)

(Daarom slingerde ik deze discussie aan...)
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

sylvester1
Senior member
Berichten: 1284
Lid geworden op: 30-08-2008 23:02

#6 Bericht door sylvester1 » 03-03-2013 11:53

Nou hij is zeker niet apparter, want het blijft een corsa a gsi op kenteken die door irmscher waarschijnlijk is omgebouwd. Alleen is de auto die in het blad staat niet geheel zo geleverd, er zijn een hoop dingen die door andere eigenaren na die tijd geplaatst zijn.

Ik heb laatst het blad een mail gestuurd en kreeg als reactie terug, dat Dhr Nieboer volgens hun de juiste informatie heeft gegeven, er zullen vast dingen zijn wat niet klopt maar willen ze nu niet meer gaan uitzoeken. Het is van hun een goede kennis/vriend en wilde hem niet op zijn teentjes trappen. Wat ik zelf ook wel begrijp. Het neemt niet weg dat het een nette auto is. Wel is hij ooit opnieuw gespoten en dergelijke. Maar die discussie hebben we niets aan.

Er blijkt ook een verschil te zitten in de irmscher sprint c en de irmscher sprint c 1.3sr. Je hebt ook i30 etc.

Dit ben ik nog aan het uitzoeken.

Grt
Corsa a irmscher sprint c
Corsa a tr. Vrop vrop.

frisomaas
Moderator
Berichten: 2341
Lid geworden op: 30-03-2009 19:18

#7 Bericht door frisomaas » 10-03-2014 00:35

Ik ben ook wat aan het rond bellen geweest maar kon helaas niet echt aan goede info komen.

Je hebt er die door irmscher zelf zijn gemaakt en waar de set er bij de dealer op is gezet als optie.
Corsa A bj 30 juni 1983 met 2,2 16v tb's kms sper 231pk en 272nm (verkocht)
BMW E28 M535i vrij programmeerbaar sisteem, turbo, 3" rvs uitlaat, sport handbak, sportkoppeling, sperdiff, en breedset BBS RC
BMW E21 315 safari beige.

Plaats reactie

Terug naar “Alles over de Corsa A”