Pagina 1 van 1

Monteren van een Vectra,Astra,Calibra,Kadett mechaniek

Geplaatst: 03-11-2010 23:04
door TRpower
bij deze howto is gebruik gemaakt van een Vectra mechaniek, ik weet de maten niet van een andere dus meet het na!

Als je een Groep A uitlaat fatsoenlijk onder de Corsa door wil laten lopen, dan kom je uiteraard je irritant uitstekende schakelmechaniek tegen, om hier vanaf te komen kan je een schakelmechaniek van een Astra/Vectra A/Kadett of Calibra inbouwen.

Benodigdheden:
- Lasapparaat en een stuk plaatstaal
- Slijptol met een doorslijp en een afbraam schijf
- Boormachine met een 7 gaten boor
- Figuur/IJzerzaag
- Puntlasboor

We gaan beginnen:
Verwijder als eerst alle bekleding aan de binnenkant, we gaan namelijk slijpen en lassen…
Verwijder vervolgens het oude schakelmechaniek, en de stalen behuizing die ervoor zit( zie de foto’s)
Las Vervolgens een stuk plaatstaal over het gat dat is ontstaan, of doe het erg netjes en slijp er een stuk uit en las er een nieuw stuk in.
Geef nu het gelaste stuk een vers verflaagje, en zet de onderkant meteen in de bitumen ofzo.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zagen van het gat:
Je moet een gat zagen waar je schakelstang doorheen moet, deze moet 80mm vanaf de voorkant van de tunnel beginnen,maak het gat 10cm lang en 3cm breed, dan heb je zeker genoeg ruimte ( en hoef je t niet perfect in het midden te zagen )
Afbeelding
Het is echter erg krap daar, de manier waarop ik het gedaan heb laat het volgende plaatje zien.
boor 2 dagen, en pak dan een ijzerzaag om het tussen stuk eruit te zagen ( of een slijptol )
Afbeelding

Inkorten van het schakelmechaniek:
Hier zijn 2 manieren voor, we gaan bij beide manieren uit van dat je hem op de originele plaats terug zet.
1:
Zaag de schakelstang strak tegen de bocht aan door, en kort het andere stuk 7,5 cm in en las het dan weer aan elkaar, je bent nu van de bocht af en is meteen de goede maat.
Als je geen verstekbak oid hebt om perfect recht te zagen, doe het dan op de volgende manier.
2:
Zaag van de calibra stang de bocht eraf(laat hem zo lang mogelijk ), en zaag de corsa schakelstang zo dicht mogelijk bij het mechaniek af.
Je kan de corsa stang nu in de calibra stang heen en weer bewegen, voor de goede maat zet de bak in zn vrij, het mechaniek in zn vrij en schuif dan de corsa stang in de calibra stang en las hem vast.
Als laatste monteer je nu het schakelmechaniek, probeer hem op de originele plaats terug te zetten, of als je het prettiger vind op een andere plek dan doe je dat, maar hou dan wel rekening met het inkorten van de schakelstang
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Geplaatst: 04-11-2010 18:22
door mayhem
Dar z'n howto :P

Geplaatst: 04-11-2010 21:10
door freek corsa
Ja maar nu wel in het nederlands ;)

Geplaatst: 23-02-2012 10:21
door Jurgen
Even dit topic omhoog trappen, dit principe werkt met elke opel versnellingsbak? Dus ook met een F13? Moet het stangenstelsel op de bak ook nog aangepast worden? Ik krijg mijn groep N uitlaat namelijk niet mooi in mijn tunnel, zonder dat ie tegen de bodem/tank trilt. Als ik bij de pook de ruimte heb, kan ik m bij de tank beter vrij hangen.

Geplaatst: 23-02-2012 13:12
door freek corsa
ja met F13 werkt dit hetzelfde.