Motorsteunen stugger maken

Plaats reactie
Bericht
Auteur
freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

Motorsteunen stugger maken

#1 Bericht door freek corsa » 10-11-2011 23:54

Als je met een 2 liter motor of een andere motor met meer vermogen rijdt, dan ken je het probleem vast wel dat de motor erg heen en weer gaat.
Dit is goed tegen te gaan door de motorsteunen stugger te maken.
Het meest effectief is het om de achterste motorsteun stug te maken, maar het is natuurlijk nog beter om alle steunen aan te pakken.
Dit kan op meerdere manieren gedaan worden.

1. De goedkoopste manier is de steunen vullen met ruitenkit.

Ik had een setje motorsteunrubbers liggen die ik voor een zacht prijsje heb kunnen kopen. Bedoeling is om deze te vullen met ruitenkit, de DIY/budget manier dus. Benodigdheden:

- Setje motorsteunrubbers. Makkelijkste is een extra setje te nemen i.p.v. die van je rijdende auto te halen. De steunen moeten namelijk best een tijdje drogen, liefst zou ik ze een complete week laten liggen voor ik ze weer ging gebruiken. Dit omdat je een aardig dikke laag aanbrengt.
- Bus ruitenkit die zonder primer te gebruiken is. Ik heb zelf SikaTack gebruikt, maar Ruitenkit van 3M is ook prima en ook andere merken moeten goed zijn. Zolang het maar polyurethaankit is.
- Kitpistool
- Sopje met een tandenborstel o.i.d.
- Stanleymes
- Remmenreiniger
- Plamuurmesje van 1-2cm breed of iets anders in die geest met een bakje water erbij.

Optioneel:
- Lasapparaat
- Slijptol
- Strip metaal
Waarom optioneel zal ik straks uitleggen.

Goed, de meeste motorsteunrubbers van de Corsa die ik in de handen heb gehad zagen er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zitten her en der scheurtjes in en aan de bovenkant van het rubber laat de vulkanisatie ook al los. Hierdoor krijgt men dus een wiebelende motor, te merken aan het bewegen van de pook bij optrekken/gas loslaten/bochtenwerk. Een andere reden om de motorsteunen te vullen is het voorkomen van het zogenaamde "wheel hop", oftewel het stuiteren van het wiel bij het optrekken met piepende bandjes. Dit zal hierna verleden tijd zijn, alhoewel ik het nog niet kan bevestigen omdat ik de steunen nog niet gebruikt heb.

Als eerste gaan we al het zand en vuiligheid verwijderen door ze in een emmer met sop te gooien en goed met een tandenborstel in alle hoeken en gaten te poetsen.

Afbeelding

De motorsteun is al een mooi stukje schoner geworden, straks doen we dat nog een keer met remmenreiniger. We gaan nu eerst al het losse rubber wegsnijden met een stanleymes. Op onderstaande foto zijn die losse dingen en randjes goed te zien. Ik heb zelf de randen van de openingen in het rubber iets schuin aangesneden, dat is straks wel goed te zien.

Afbeelding

Als alle losse stukjes rubber weggesneden zijn spuit ik de steunen goed af met flink wat remmenreiniger.

Dan komt nu het optionele gedeelte. Ik heb het achterste versnellingsbaksteunrubber, mooi woord trouwens, nog wat bewerkt. Ik heb er zoals Freek een metalen strip tussen gelast, zodat ik de bovenkant ook nog mooi kon vullen met ruitenkit. Veel stelt dit niet voor, strip op maat maken en erin lassen. Afwerken met een laagje verf doe ik echter pas nadat ik de kit heb aangebracht.

Afbeelding

Dan gaan we nu de ruitenkit aanbrengen. Ik raad je aan om de bus met kit een half uur lang in heet water te leggen. Ik was dit van plan maar toch vergeten en ik heb me een ongeluk zitten knijpen. Als het warm is, is het spul gewoon een stuk makkelijker verwerkbaar.

Zoals te zien is in de onderstaande afbeelding, heb ik de achterkant van de steun dicht getaped. Dit is echter niet nodig, het spul is dik genoeg dat het er niet uit druipt. Spuit de kit in het rubber tot ongeveer de helft en werk dit glad af met een plamuurmesje met wat water. Met water kreeg ik het net wat gladder. Je kunt het ook met je vingers doen, maar het spul blijft nogal een tijdje aan je handen zitten. Perfect glad zal echter toch niet lukken, daarvoor moet je wachten tot het helemaal droog is, dan zou je het nog kunnen schuren of iets dergelijks.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens draai je de steun om en begin je aan de andere kant. Zorg dat je op de kit weer begint en zo langzaamaan naar boven werkt. Zo zorg je er voor dat je zo weinig mogelijk lucht in de kit overhoudt. Vervolgens als deze helemaal vol zit, werk je de buitenkant weer netjes af met het plamuurmesje.

Afbeelding

Vervolgens draaide ik m nog een keer terug naar de 1e kant en werk daar eventuele oneffenheden nog wat weg.

Afbeelding

Ook het rubber van de versnellingsbaksteun achter heb ik precies zo gedaan

Afbeelding

Het rubber linksvoor zit maar een heel klein gleufje in. De randen heb ik ook wat schuin weggesneden en vervolgens dit afgekit. Het resultaat is 3 gevulde steunen, welke een stuk stugger zullen zijn als origineel.

Afbeelding


Een nadeel zal zijn dat er meer trillingen doorgegeven worden aan de carrosserie dus zal er iets meer lawaai zijn. Als je dit toch niet wilt, kun je eventueel weer gaten boren in de ruitenkit, of je koopt maar een Prius ;)

Goed, wat heeft dit nu eigenlijk gekost?

Extra setje motorsteunrubbers 25 euro
Busje ruitenkit 15 euro
Busje remmenreiniger had ik nog staan, maar kost 1.50 bij de action ofzo

En voor de rest helemaal niks. Stel dus dat je het bij je eigen steunen doet, ben je voor 15 euro klaar. Een makkelijk en goedkoop klusje dat zal zorgen voor flinke verbeteringen aan je Corsa. Let wel, dit is op eigen risico en ik ben dus ook nergens aansprakelijk voor ;)

2. Een andere manier is de steunen vol gieten met een PU materiaal.
Hier moeten de steunen ook goed schoon gemaakt worden.

Poly-urethaan gietrubber... (deze variant is te zacht, er zijn hardere soorten te koop)
Klikkie!

en hier een How-To:
Klikkie!
Aapje schreef:Er staat bij: Shore A 60 als "dikheid"

Afijn, ik ben effe google opgedoken, 60 Shore A Screen wiper blades

Je kan dus ruitenwissers zelf gieten :) Sterker is 't rubber niet wat je hebt :)

Voor motorsteunen wil je minimaal Shore A 75 of hoger (je zolenvan je schoen te vergelijken)

Alleen las ik dit op een ander forum:
However, due to the relatively hard grade of polyurethane (70 Shore A), some engine vibrations are transmitted into the chassis. This is particularly noticeable when starting the car, or when moving off from a standstill if you allow the revs to drop a little too low.
http://martybugs.net/Pintara/mount.cgi
Afbeelding
max schreef:Belangrijk is dat je het erg goed mengt en precies de juiste verhoudingen gebruikt.

Bij het mengen ontstaan veel luchtbellen, is niet heel erg. De meeste belle krijg je eruit door na/tijdens het gieten de steun en dus de hars te verhitten met een verfstipper (let erop dat je de tape niet verbrand).
De luchtbellen worden dan warm en willen naar boven en ontsnappen dan uit de hars.
3. Een andere doe het zelf manier is de achterste steun verstevigen met rubber en staal.
freek corsa schreef:Je neemt de achterste motorsteun, en drukt er een stuk rubber tussen, bijvoorbeeld een uitlaatrubber.

Afbeelding
Afbeelding

Dan zoek je er een stuk plaat of strip bij die de juiste lengte en breedte heeft.
Afmetingen vermelden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de bovenkant tussen het aluminium en het staal werd hier een slang tussen gedrukt.
Na het lassen moet de bovenkant vlak zijn, is dit niet het geval dan kan deze vlak geslepen worden.
Afwerken met verf tegen het roesten.
Nu kan hij gemonteerd worden.
4. Andere steunen kopen en monteren.
Corsa_GSi schreef:Ik heb ze gekocht via een bedrijf dat inmiddels al niet meer bestaat.
Chris Astley / Used Rallye Parts of iets dergelijks.

Ze zijn zeker te vinden via ebay.co.uk!
http://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Cors ... ORE:GB:101

FF Snel gegoogled:

LMF levert alleen achterste steun:
http://www.lmfvauxhall.co.uk/Uprated-Co ... rsa-B.html
Deze is bijna net zo duur als een kompleet setje!

Yeltsa
http://www.yeltsa.com/vauxhall-corsa-ti ... 32865.html

Maar goed 200 euro is veel geld (incl verzenden), maar dan ben je wel je rubbers kwijt en hoef je niet de rommelen met hars en zo.

Als je een aanvulling of opmerking of iets aangepast wil hebben in je qoute dan mag je freek corsa een PB sturen.

Gevraagd aanvullende informatie en foto's voor dit topic



http://corsaa.forum2go.nl/how-to-motors ... t4790.html
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

Plaats reactie

Terug naar “Motorisch”