Koppeling vervangen 4-bak F10
- Aapje
- Moderator
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: 26-05-2009 13:09
Koppeling vervangen 4-bak F10
Bij een F10 4-bak (en wat andere oudere F10 5-bakken) is het mogelijk om de pries as eruit te halen zonder de bak te verwijderen. Wat super makkelijk is om een koppeling te wisselen! Hierbij wat plaatjes :)
Je start met het verwijderen van het bestuurderskant wiel, je auto goed opkrikken, bokje eronder. Dan kruip je onder de auto, haal je als eerste het inspectie luikje los.
Daarna vraag je iemand om in de auto te stappen, die persoon moet de koppeling intrappen op jou verzoek. :)
Je gaat dan namelijk speciale mid-lock klemmetjes (kan je evt. zelf maken met wat 3mm staal in de bankschroef) de drukgroep blokeren. De drukgroep is in essentie gewoon een grote ronde veer :) Door het pedaal in te trappen is het mogelijk om deze klemmetjes over de drukgroep te plaatsen. Door deze klemmetjes te gebruiken is het mogelijk om de koppeling te verwijderen (krijg je genoeg ruimte door).
Afijn plaatjes!
Letop dat je de klemmetjes niet sloopt door lomp hard te slaan.
Dit grapje moet je dus 3 keer doen, je moet de motor draaien per klem. Letop dat je de draairichting van de motor goed hebt. Motoren vinden tegen de richting draaien niet leuk.
En dan is het een kwestie van de dop aan de zijkant van de bak los te halen. Dit gebeurt met een dop 36 :)
En daarna moet je een klemveertje weg halen, en met een goede torxbit en beetje wrikken kan je het voor elkaar krijgen om de pries as eruit te trekken :) Let wel even op: Het kan voorkomen dat je wat tegengas heb van de koppelingsplaat. Beetje wrikken met een koevoet hierbij helpt :)
En als je 'm dan eenmaal eruit hebt ziet 't er zo uit:
Het verdere vervangen van de koppeling heb ik geen foto's van gemaakt.
Met dopje 11 kan je nu de drukgroep los halen van het vliegwiel, (letop dat je misschien even je motor wil blokeren met een wigje ofzo tussen het vliegwiel. Alle 6 boutjes moeten nu los, en dan kan je de koppelingsplaatuit de auto laten vallen. Meestal heb je even een koevoetje nodig o.i.d. :) Maar meestal valt ie in 1 keer eruit als je de priesas eruit hebt.
Als de plaat eruit is, is het alleen nog een kwestie van met een ring/steeksleutel een boutje 13 los te halen naast de druklager. Daardoor krijg je meer ruimte om de nieuwe druklager te plaatsen en de oude eruit te krijgen.
(De koppelingskabel los halen helpt hierbij, tevens stel de koppelingskabel terug (naar de voorkant van de auto moet het blokje dan). Zodat je 'm later goed kan afstellen op de nieuwe plaat :) )
Als je de druklager eruit hebt, dan gaat het riedeltje andersom :) Je moet de klemmetjes bij de nieuwe koppelingset op de drukgroep plaatsen. Dit kan in mijn ervaring gemakkelijk in de bankschroef. Dan heb je namelijk je handen vrij :)
Letop bij het dichtdraaien van de dop aan de zijkant van de bak dat je beetje vloeibarepakking op de buitenste rand smeert (niet op het schroefdraad dus). Dit voorkomt dat ie kan lekken. De fabriek gebruikte een gele/groene pakking ervoor origineel. Als je die hebt, heb je misschien kans dat je het kan hergebruiken. Maar beter is het onzekere te nemen :)
Als je beetje ervaring ermee hebt, doe je zo'n klusje als dit in een uurtje 1,5 maximaal :)
Je start met het verwijderen van het bestuurderskant wiel, je auto goed opkrikken, bokje eronder. Dan kruip je onder de auto, haal je als eerste het inspectie luikje los.
Daarna vraag je iemand om in de auto te stappen, die persoon moet de koppeling intrappen op jou verzoek. :)
Je gaat dan namelijk speciale mid-lock klemmetjes (kan je evt. zelf maken met wat 3mm staal in de bankschroef) de drukgroep blokeren. De drukgroep is in essentie gewoon een grote ronde veer :) Door het pedaal in te trappen is het mogelijk om deze klemmetjes over de drukgroep te plaatsen. Door deze klemmetjes te gebruiken is het mogelijk om de koppeling te verwijderen (krijg je genoeg ruimte door).
Afijn plaatjes!
Letop dat je de klemmetjes niet sloopt door lomp hard te slaan.
Dit grapje moet je dus 3 keer doen, je moet de motor draaien per klem. Letop dat je de draairichting van de motor goed hebt. Motoren vinden tegen de richting draaien niet leuk.
En dan is het een kwestie van de dop aan de zijkant van de bak los te halen. Dit gebeurt met een dop 36 :)
En daarna moet je een klemveertje weg halen, en met een goede torxbit en beetje wrikken kan je het voor elkaar krijgen om de pries as eruit te trekken :) Let wel even op: Het kan voorkomen dat je wat tegengas heb van de koppelingsplaat. Beetje wrikken met een koevoet hierbij helpt :)
En als je 'm dan eenmaal eruit hebt ziet 't er zo uit:
Het verdere vervangen van de koppeling heb ik geen foto's van gemaakt.
Met dopje 11 kan je nu de drukgroep los halen van het vliegwiel, (letop dat je misschien even je motor wil blokeren met een wigje ofzo tussen het vliegwiel. Alle 6 boutjes moeten nu los, en dan kan je de koppelingsplaatuit de auto laten vallen. Meestal heb je even een koevoetje nodig o.i.d. :) Maar meestal valt ie in 1 keer eruit als je de priesas eruit hebt.
Als de plaat eruit is, is het alleen nog een kwestie van met een ring/steeksleutel een boutje 13 los te halen naast de druklager. Daardoor krijg je meer ruimte om de nieuwe druklager te plaatsen en de oude eruit te krijgen.
(De koppelingskabel los halen helpt hierbij, tevens stel de koppelingskabel terug (naar de voorkant van de auto moet het blokje dan). Zodat je 'm later goed kan afstellen op de nieuwe plaat :) )
Als je de druklager eruit hebt, dan gaat het riedeltje andersom :) Je moet de klemmetjes bij de nieuwe koppelingset op de drukgroep plaatsen. Dit kan in mijn ervaring gemakkelijk in de bankschroef. Dan heb je namelijk je handen vrij :)
Letop bij het dichtdraaien van de dop aan de zijkant van de bak dat je beetje vloeibarepakking op de buitenste rand smeert (niet op het schroefdraad dus). Dit voorkomt dat ie kan lekken. De fabriek gebruikte een gele/groene pakking ervoor origineel. Als je die hebt, heb je misschien kans dat je het kan hergebruiken. Maar beter is het onzekere te nemen :)
Als je beetje ervaring ermee hebt, doe je zo'n klusje als dit in een uurtje 1,5 maximaal :)
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
-
- Senior member
- Berichten: 1249
- Lid geworden op: 08-12-2009 17:57
-
- Starter
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 20-04-2014 11:02
midlock
ik had een vraag waar de midlock klemmen nog te krijgen zijn heb al van alles afgezocht maar kan ze nergens vinden. je hebt het eventueel over zelf maken heb je hier een foto van de hele midlock hoe lang moet deze zijn ?
mvg jurièn
mvg jurièn
- Aapje
- Moderator
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: 26-05-2009 13:09
Maten staan in de vraagbaak van de Corsa A.
Heb 'm helaas niet op m'n PC hier, maar je kan zelf ook wel beetje knutselen, het komt erop neer dat ie de drukgroep in ingedrukte staat kan vasthouden. Je kan die afstanden ook wel ongeveer opmeten
Of als iemand een vraagbaak toevallig heeft, de maten staan erin...
Heb 'm helaas niet op m'n PC hier, maar je kan zelf ook wel beetje knutselen, het komt erop neer dat ie de drukgroep in ingedrukte staat kan vasthouden. Je kan die afstanden ook wel ongeveer opmeten
Of als iemand een vraagbaak toevallig heeft, de maten staan erin...
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
- Aapje
- Moderator
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: 26-05-2009 13:09
ik begrijp m niet helemaal, de koppeling bestaat uit de drukgroep. de veren in de drukgroep maken de spanning op de koppeling.jurien schreef:met de klemmentjes hou je alleen de koppeling maar vast en door de koppeling blijft de druk groep op spaning?
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR
-
- Starter
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 20-04-2014 11:02
-
- Fanatieke Poster
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 10-08-2010 19:39
Handig topic.
Ook leuk dat hij er via google boven aan staat.
Jammer dat ik net een verkeerde torx had en die nu dus bijna rond is haha.
Sla er wel een grotere in, maar komt vast wel weer goed.
Werd me eerst verteld dat ik dat klepje er af moest draaien.
Toen me de olie tegemoed kwam snel weer dicht gedraait haha
Ook leuk dat hij er via google boven aan staat.
Jammer dat ik net een verkeerde torx had en die nu dus bijna rond is haha.
Sla er wel een grotere in, maar komt vast wel weer goed.
Werd me eerst verteld dat ik dat klepje er af moest draaien.
Toen me de olie tegemoed kwam snel weer dicht gedraait haha