Koppeling vervangen 4-bak F10

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

Koppeling vervangen 4-bak F10

#1 Bericht door Aapje » 26-10-2014 23:44

Bij een F10 4-bak (en wat andere oudere F10 5-bakken) is het mogelijk om de pries as eruit te halen zonder de bak te verwijderen. Wat super makkelijk is om een koppeling te wisselen! Hierbij wat plaatjes :)

Je start met het verwijderen van het bestuurderskant wiel, je auto goed opkrikken, bokje eronder. Dan kruip je onder de auto, haal je als eerste het inspectie luikje los.

Daarna vraag je iemand om in de auto te stappen, die persoon moet de koppeling intrappen op jou verzoek. :)

Je gaat dan namelijk speciale mid-lock klemmetjes (kan je evt. zelf maken met wat 3mm staal in de bankschroef) de drukgroep blokeren. De drukgroep is in essentie gewoon een grote ronde veer :) Door het pedaal in te trappen is het mogelijk om deze klemmetjes over de drukgroep te plaatsen. Door deze klemmetjes te gebruiken is het mogelijk om de koppeling te verwijderen (krijg je genoeg ruimte door).

Afijn plaatjes!
Afbeelding

Afbeelding

Letop dat je de klemmetjes niet sloopt door lomp hard te slaan.
Afbeelding

Dit grapje moet je dus 3 keer doen, je moet de motor draaien per klem. Letop dat je de draairichting van de motor goed hebt. Motoren vinden tegen de richting draaien niet leuk.

Afbeelding

En dan is het een kwestie van de dop aan de zijkant van de bak los te halen. Dit gebeurt met een dop 36 :)

En daarna moet je een klemveertje weg halen, en met een goede torxbit en beetje wrikken kan je het voor elkaar krijgen om de pries as eruit te trekken :) Let wel even op: Het kan voorkomen dat je wat tegengas heb van de koppelingsplaat. Beetje wrikken met een koevoet hierbij helpt :)

En als je 'm dan eenmaal eruit hebt ziet 't er zo uit:
Afbeelding

Het verdere vervangen van de koppeling heb ik geen foto's van gemaakt.
Met dopje 11 kan je nu de drukgroep los halen van het vliegwiel, (letop dat je misschien even je motor wil blokeren met een wigje ofzo tussen het vliegwiel. Alle 6 boutjes moeten nu los, en dan kan je de koppelingsplaatuit de auto laten vallen. Meestal heb je even een koevoetje nodig o.i.d. :) Maar meestal valt ie in 1 keer eruit als je de priesas eruit hebt.

Als de plaat eruit is, is het alleen nog een kwestie van met een ring/steeksleutel een boutje 13 los te halen naast de druklager. Daardoor krijg je meer ruimte om de nieuwe druklager te plaatsen en de oude eruit te krijgen.

(De koppelingskabel los halen helpt hierbij, tevens stel de koppelingskabel terug (naar de voorkant van de auto moet het blokje dan). Zodat je 'm later goed kan afstellen op de nieuwe plaat :) )

Als je de druklager eruit hebt, dan gaat het riedeltje andersom :) Je moet de klemmetjes bij de nieuwe koppelingset op de drukgroep plaatsen. Dit kan in mijn ervaring gemakkelijk in de bankschroef. Dan heb je namelijk je handen vrij :)

Letop bij het dichtdraaien van de dop aan de zijkant van de bak dat je beetje vloeibarepakking op de buitenste rand smeert (niet op het schroefdraad dus). Dit voorkomt dat ie kan lekken. De fabriek gebruikte een gele/groene pakking ervoor origineel. Als je die hebt, heb je misschien kans dat je het kan hergebruiken. Maar beter is het onzekere te nemen :)

Als je beetje ervaring ermee hebt, doe je zo'n klusje als dit in een uurtje 1,5 maximaal :)
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

bromgabber
Senior member
Berichten: 1249
Lid geworden op: 08-12-2009 17:57

#2 Bericht door bromgabber » 27-10-2014 21:42

Heb het weleens gehoort, maar nooit begrepen.
Maar zo dus ;)
Net verhaaltje zal een hoop mensen kunnen helpen denk ik. Toppie!

jurien
Starter
Berichten: 30
Lid geworden op: 20-04-2014 11:02

midlock

#3 Bericht door jurien » 17-05-2015 19:23

ik had een vraag waar de midlock klemmen nog te krijgen zijn heb al van alles afgezocht maar kan ze nergens vinden. je hebt het eventueel over zelf maken heb je hier een foto van de hele midlock hoe lang moet deze zijn ?

mvg jurièn

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#4 Bericht door Aapje » 17-05-2015 21:12

Maten staan in de vraagbaak van de Corsa A.

Heb 'm helaas niet op m'n PC hier, maar je kan zelf ook wel beetje knutselen, het komt erop neer dat ie de drukgroep in ingedrukte staat kan vasthouden. Je kan die afstanden ook wel ongeveer opmeten :)

Of als iemand een vraagbaak toevallig heeft, de maten staan erin...
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

jurien
Starter
Berichten: 30
Lid geworden op: 20-04-2014 11:02

#5 Bericht door jurien » 17-05-2015 21:53

met de klemmentjes hou je alleen de koppeling maar vast en door de koppeling blijft de druk groep op spaning?

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#6 Bericht door Aapje » 17-05-2015 22:18

jurien schreef:met de klemmentjes hou je alleen de koppeling maar vast en door de koppeling blijft de druk groep op spaning?
ik begrijp m niet helemaal, de koppeling bestaat uit de drukgroep. de veren in de drukgroep maken de spanning op de koppeling.
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

jurien
Starter
Berichten: 30
Lid geworden op: 20-04-2014 11:02

#7 Bericht door jurien » 17-05-2015 22:20

doordat je de drukgroep vrij trapt van het vlieg wiel komt de koppeling vrij dus door die klemmen op de koppeling er tussen te zetten zet je dan de kopeling zo dat de veren van de druk groep niet meer van zijn plek af komen ? en deze ingedrukt blijven ?

soepkiepe
Fanatieke Poster
Berichten: 120
Lid geworden op: 10-08-2010 19:39

#8 Bericht door soepkiepe » 17-06-2015 11:27

Handig topic.
Ook leuk dat hij er via google boven aan staat.
Jammer dat ik net een verkeerde torx had en die nu dus bijna rond is haha.
Sla er wel een grotere in, maar komt vast wel weer goed.

Werd me eerst verteld dat ik dat klepje er af moest draaien.
Toen me de olie tegemoed kwam snel weer dicht gedraait haha

soepkiepe
Fanatieke Poster
Berichten: 120
Lid geworden op: 10-08-2010 19:39

#9 Bericht door soepkiepe » 17-06-2015 12:04

Hoe zit het nu eigenlijk?
Hoor net dat die tors een schroef is die je er eerst uit moet draaien, en dan doormiddel van een m7 boutje je de primair as er uit kan halen.
Maar dat zie ik hier niet eiggnnllijk

Gebruikersavatar
Aapje
Moderator
Berichten: 2819
Lid geworden op: 26-05-2009 13:09

#10 Bericht door Aapje » 17-06-2015 13:19

Gewoon een magneetpen erop en die spies eruit trekken. Letwel op zit een borgveertje voor...
Corsa A Luxus Hatch '84 X16XE
Corsa A Luxus TR '85 16SE
Corsa A GSI '88 E16SE
Astra G 3deurs '00 LPG3 X16SZR

Plaats reactie

Terug naar “Motorisch”