Pagina 1 van 1

How To: Achterwiellager vervangen

Geplaatst: 15-12-2009 19:34
door freek corsa
Voor je begint heb je nodig:

- Een wielsleutel of doppenset om de wielbouten los te draaien.
- Een krik om de auto omhoog te krikken.
- Een setje nieuwe achter wiel lagers voor corsa A.
- Kogel lager vet om de lagers goed mee in te vetten.
- Een tang om de splitpen te verwijderen.
- Een platte schroevendraaier voor het los halen van de ronde dop.
- Een sleutel of tang of bahco om de moer los te draaien.
- Een doorslag ( drewel ) om de lager schalen uit de trommel te tikken.
Afbeelding

Begin met de wielbouten een slag los draaien, want dan kun je de bouten verder los draaien als de auto omhoog gekrikt staat.
Als je een hydraulische krik hebt, zet hem dan onder de achteras en krik hem omhoog totdat het wiel los is van de grond.
Als je alleen de originele opel krik hebt, zet deze dan op de daarvoor bestemde plek en zorg er dan voor dat je een as steun onder de achteras zet.
Let op: Ik adviseer om deze originele opel krikken niet te gebruiken, bij verkeerd gebruik kan de auto van de krik afvallen.
Nu kunnen de wielbouten er helemaal uit, vervolgens kun je het wiel eraf pakken.

Zo dan kunnen we nu echt beginnen, als je het tot zover al moeilijk vond, zet het wiel dan maar weer terug op de auto :P

Haal met behulp van een platte schroevendraaier of tang het ronde dopje in het midden los van de trommel.

Hier zie je nu vet en een moer en een splitpen zitten als het goed is.
Haal de splitpen los met een tang.
Draai de moer los met een bahco, sleutel of tang.
Trek een keer aan de handremkabel die op de achteras zit.
Sla indien nodig een keer met een hamer tegen de trommel.
Nu kun je de trommel makkelijk los pakken van de astap.

Leg de trommel op een werkplek en pak de losse lagers eruit.
Het binnenste lager word vast gehouden door een kering, deze kering kun je heel eruit halen met een platte schroevendraaier.
Nu zitten de lagerschalen nog in de trommel, deze kun je eruit tikken met een doorslag en een hamer.
De nieuwe schalen kun je er nu weer in zetten met behulp van de oude lagerschalen.
Pas op dat je de nieuwe schalen niet beschadigd.

De nieuwe lagers moeten ingevet worden voor ze gemonteerd kunnen worden. Het invetten is een vies klusje, maar wel heel belangrijk dat het goed gebeurd. Ik doe het meestal door een klodder vet op m'n handpalm te leggen en de open kant van het lager er steeds in te drukken. Zo ga ik door tot het vet er door het lager heen aan de bovenkant uit komt zetten. ( foto's volgen nog )
Dan kan het achterste lager weer in de trommel gelegd worden, sluit hem af met de kering. Deze kan er weer in getikt worden met de hamer ( niet te hard slaan ).

Hier word niets beschreven over de achter remmen, dit is een andere onderwerp.

Nu kan de trommel weer over de astap geschoven worden.
Voordat het kleine buitenste lager er weer in gaat, kun je nog wat vet tussen de astap en de trommel doen. ( dit verspreid zich binnen in de binnenkant van de trommel als hij warm is)
Nu kan het kleine lager er ook in en vervolgens de ring die ertussen zat.
Dan kan de moer er weer op, het aandraaien moet op een speciale manier.

Zet het wiel erop, zodat je kunt voelen hoe zwaar het wiel draait.
Stel de moer zo af dat het wiel soepel draait, maar geen speling heeft.
Het wiel mag wel iets weerstand hebben, maar niet veel.
Nu kan de splitpen weer door de moer en astap heen, buig hem zo open dat de split pen niet tegen het afdek kapje aan kan komen.
Zet het afdek kapje er weer op, zorg ervoor dat hij goed vast zit en er niet uit/af kan vallen/glijden/trillen.

Nu kan het wiel weer helemaal vast en de krik eronder uit.

Als je een fout of verbeter puntje tegen komt in deze How To, meld het me dan, dan kan ik het verbeteren. Foto's moeten nog geplaatst worden.

Geplaatst: 17-01-2010 14:45
door mayhem
heb t gisteren bij de D kadett gedaan, iets anders systeem (trommel zit niet vast met de centrale bout, maar zoals E kadett met 1 kruiskopje).

makkelijkste is indd een platbek te pakken voor de schalen eruit te slaan, verder heb ik het oude lager gebruikt om de nieuwe erin te persen.
wat ik erg makkelijk vond werken:

nieuwe lagerschaal erin leggen met het oude lager erin, een dop pakken die klem (recht!!) in het lagergat past met de dunne kant van de dop, stukje hout/metaal erop, en in de pers of met een grote bankschroef persen. wel recht persen!

ik doe het dopje ook vol met vet, als t het dan warm word, verspreid dat ook nog lekker.

overigens, bij het lager zit een duidelijke handleiding met tekeningen die het stap voor stap uitlegt. als t de 1ste keer is, gewoon lekker op t gemakje en goed kijken. eigelijk wijst het zichzelf.

Geplaatst: 17-01-2010 15:14
door Van het Ende Customs
sla/pers je m met de druk op het binnenste ring vna het lager, joop?

Geplaatst: 17-01-2010 16:07
door Bartjuh90
Er zijn ook speciale persbussen voor, met dezelfde conus als in je buitenschaal van je lager.. erinzetten en persen maar (wel recht natuurlijk :-D )

Geplaatst: 17-01-2010 18:02
door mayhem
Van het Ende Customs schreef:sla/pers je m met de druk op het binnenste ring vna het lager, joop?
verdeelde druk op het hele lager. ik had een dop die met t kleine kantje in t gat paste en met de grote kant (ratel aansluitkant zeg maar) op het lager viel. wel t oude lager voor gebruikt uiteraard.