How To: Enkele ruitenwisser maken

Plaats reactie
Bericht
Auteur
freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

How To: Enkele ruitenwisser maken

#1 Bericht door freek corsa » 20-01-2010 09:29

De benodigdheden:
- Een las apparaat
- Een flex, haakse slijper of een ijzerzaag
- Een ruitenwisser scharnier ( origineel )
- Een bahco, verstelbare moersleutel
- Een bankschroef
- Eén originele ruitenwisser arm
- Een dop en sleutel 13

Het begin, de arm los halen:
Begin met het demonteren van de ruitenwisser arm, haal het kapje van de ruitenwisser eraf en draai de moer met sleutel of dop 13 los. Haal de moer er niet helemaal af, en zet de arm omhoog, beweeg de ruitenwisser arm dan voorzichtig naar links en naar rechts. Als het goed is schiet de arm nu los van het scharnier, dus dan kan kan de moer er helemaal vanaf. Haal het ruitenwisserblad los van de arm.

De arm recht maken:
Zet de arm met het geknikte stuk in de bankschroef en buig het recht, het precies recht zetten kan met behulp van een bahco, zie foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Demonteer de rest van de ruitenwisser stangen.

wordt later vervolgt..... SORRY ik heb er nu geen tijd voor.
cliff20xe schreef:Kleine aanvulling neem de RECHTER wisserblad van een Astra G
Gonzo schreef:VERVOLG:


Na het rechtbuigen van een wisser-arm volgens FreekTech's bankschroef techniek en het demonteren van het wissermechaniek ligt het volgende op de werkbank:

Afbeelding

Slijp of zaag de 2 stangen door dichtbij het middelste scharnier en verplaats het linker scharnier naar het midden:

Afbeelding

Verleng de motor-arm met 12mm, hierdoor wordt de slag groter, let niet op m'n las, deze heb ik later nog ff overgedaan:

Afbeelding

Om de 2 stangen straks aan elkaar te maken heb ik gekozen ze in elkaar te persen met de bankschroef en passend te tikken met een hamer,
zodat ze over elkaar heen kunnen schuiven:

Afbeelding

Monteer het mechaniek:

Afbeelding
Afbeelding

Maak een knikje in de stang bij de kachelventilator:

Afbeelding

Kort de stangen waar nodig even in, en klem ze aan elkaar

Afbeelding

Maak het moertje op de motor-arm nog even los en beweeg de arm naar de uiterste stand (richting het midden)

Afbeelding
maak de stangen op maat met de klem zodat in deze stand het schutbord net niet geraakt word.

Beweeg nu de motor-arm naar het andere uiterste.

Afbeelding

Zet in deze 2 standen met stift een streepje op het wisser-scharnier in het midden, zo kun je het midden van de slag vaststellen:

Afbeelding

Zorg dat de motor op de nulstand staat (1x electrisch laten draaien zonder arm eraan) en het wisser-scharnier in de middelste stand (aan de hand van de streepjes)
monteer de motor-arm met de arm naar beneden (zodat 'ie straks eerst de bestuurders kant "wist" en dan overgaat naar de passagiers kant):

Afbeelding Afbeelding

Zet de wisser er op en testen maar:

Afbeelding

Als het scharnier nog tegen het schutbord tikt kun je met een vijl dat hoekje er nog af halen.

Wat nog rest is de beschermkap terugzetten, en eventueel aanpassen, en de motorkap natuurlijk

Afbeelding
Afbeelding

Het overgebleven gat links dichtlassen/plamuren

En hoppa... een enkele ruitenwisser.

\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

Plaats reactie

Terug naar “Interieur / Exterieur”