How To: plastic lassen

Plaats reactie
Bericht
Auteur
mayhem
Forum junkie
Berichten: 900
Lid geworden op: 30-08-2008 18:26

How To: plastic lassen

#1 Bericht door mayhem » 02-02-2010 19:34

dit komt van een maat van me af, is al enkele jaren oud, Custompp bestaat ook niet meer. dus mailen heeft GEEN zin!!!!

hou er rekening mee, deze how-to is voor pp-epdm, de zachte buigzame versie waar onder andere standaard bumpers van zijn gemaakt. gebruik dit dus ook als lasmateriaal. staat ook in de binnenkant vermeld van de bumper overigens.
Custompp.nl schreef: Vertel ze maar op het forum dat bumpers niet van ABS zijn !
ABS wordt gebruikt voor bijv spiegelkappen, is een hard plastiek.
Bumpers zijn van PP-epdm (althans meestal dan, iig duitse bumpers)
Pp-epdm lassen kijkt heel nauw mdat het gerecycled plastiek is, moet op een zon
koud mogelijke manier gelast worden.
Als gerecycled plastiek te warm wordt zetten de weekmakers zich af en dat is niet goed
want dat zijn vetten. De las hecht niet goed en ook de Gapol hecht dan niet goed,....
Gapol hadden ze goed. ;-)
Gapol is een plamuur van grove structuur, daardoor blijft het lekker bewegelijk.
Gapol is ook troep trouwens, het bijt zich in de plastiek laag, maar is daardoor weer perfect
voor het plamuren. (bijt ook in de handen zich lekker vast, ppffff )
Gewone plamuur bijt zich niet in de plastiek laag, daarom gaat
gewone plamuur altijd aftekenen of scheuren.
Gapol is te bestellen bij Crop car repair in Rotterdam http://www.nonpaints.com/
Ze leveren onder rembours dus dat is mooi meegenomen.
Verder is het advies om nooit en te nimmer een soldeerbout te gebruiken,
aan de soldeerbout kleeft het plastiek zich vast, de stukjes die zich vast kleven
kunnen zeker te weten de las gaan vervuilen omdat deze stukjes te warm worden en
dat mocht niet bij pp-epdm lassen ;-)
Beste is om een traploos verstelbare hete lucht blazer te gebruiken met een klein mondstuk,
3cm doorsnee of iets in die maten...Traploos verstelbaar, omdat je eerst te koud moet beginnen,
en daarna voer je de warmte beetje bij beetje op, net zo lang totdat het plastiek zich lekker
verkleefd. Verkleefd ! Niet smelt want dan ben je te warm!
Hete lucht is schoon en de las moet schoon blijven.
Het gebruiken van lasdraadjes is heel simpel, snij dunne reepjes van de bumper die je wilt lassen.
3mm, lekker dun en liefst van een plek die toch nooit meer in het zicht komt ;-)
Je hebt dan ten alle tijden de zelfde soort lasdraad !
Voor het lassen gebruik ik meestal een preciessie schroevendraaier, ik kan dan zo de lasdraad in
de las mengen. werkt perfect. Alleen wel steeds schoonhouden, ook aan een preciessie schroeven
draaier blijven ongewenst stukjes plastiek kleven...
Verder nog 1 tip, rust zal je redden...
Las op je dooie gemakje, maak het geheel niet te warm, neem lekkere pauzes na het lassen
van langere stukjes, zo zorg je ervoor dat het plastiek zich niet gaat vervormen....
Zo behoud je zeker te weten de 100% passing van originele bumpers....

Succes,
en ik deel deze info graag, ik zit toch tot zeker eind augustus vol voor cleanen van bumpers.....
Mocht het lassen niet lukken en het is na augsutus ;-) dan kan je altijd nog een mailtje
sturen naar info@custompp.nl
owja naadjes weg werken, of reparaties van scheuren kunnen altijd tussen door ;-)
beetje spammen moet kunnen he na deze uitleg over kunsstoflassen ;-)


greeeets
een behulpzame vw rijdert

Afbeelding

Van het Ende Customs
Moderator
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-10-2009 13:46

#2 Bericht door Van het Ende Customs » 07-02-2010 20:58

Handig Joop :)

Wij hebben het wel met de soldeerbout gedaan en dat ging perfect.
De toekomst zal uitwijzen als 't zo kan.
Corsa A1 SR (20SEH lexmaul + ... project to be)
Corsa A2 TR (project (nu nog op mijn naam) -> http://corsaa.forum2go.nl/van-het-ende- ... t1199.html
Corsa A3 GSI (donor)

Plaats reactie

Terug naar “Interieur / Exterieur”