Pagina 1 van 1

How To: DIY Ruitenwissermechaniek Uniballs

Geplaatst: 06-12-2012 00:56
door vluggejaapie
Hierbij een How To over het repareren van het ruitenwissermechanisme wat blijkbaar door Opel is uitbesteed aan een franse bakker.

Probleem:
Alsof maandagochtend al niet zwaar genoeg is, kapte mijn linker ruitenwisser er mee terwijl het vanzelfsprekend met bakken uit de hemel kwam.

Oorzaak:
De stangetjes en kogelgewrichten waarmee de ruitenwissers onderling en met de wissermotor verbonden zijn zijn van plastic en conservenblik.

Oplossing:
-Vervang alle scharnierpunten met uniballs/rod-ends/gelenklagers.
-Vervang de stangen voor draadeind.

Benodigdheden:
-1x M8 draadeind 100cm, rvs/edelstahl.
-4x M8 uniballs/rod-ends/gelenklagers
-4x M8 borgmoertjes
-16x M8.4 ringgetjes
-4x M8 bout 20mm

Gereedschap:
-Staalboor 6mm
-Bankschroef
-Bahco/steeksleutels
-Tapsetje om M8 te tappen

Voorbereiding:
-Laat de motorkap dicht, haal de kapjes van de ruitenwissers, en haal met sleutel 13 de ruitenwissers van de assen.
-Vervolgens met sleutel of dop 24 haal je de ruitenwisser-assen los, deze kun je dan door je parafaan laten vallen.
-Met sleutel 13 haal je de bout van de ruitenwissermotor los, nu kan je de gehele mechaniek uit de auto halen.

Aanpassen:
-Maak eerst de originele stangen na door het tapeind er naast te houden en door te slijpen, doe dit zo precies mogelijk zodat je minimaal hoeft te stellen.
-Let op! 1 van de 2 stangen heeft 2 knikjes.. zowel horizontaal als vertikaal. Probeer dit zo goed mogelijk na te buigen want dan is er minimale wrijving op het lager.
-Vervolgens kun je de T stukken in de bankschroef zetten om met boortje 6 de Kogels aan de onderkant voorzichtig uit te boren. Dan komt de kogel los en is het gat precies groot genoeg om M8 in te tappen.
-Dan kun je met de bouten en 2 ringetjes de nieuw gemaakte stangen er tussen zetten en de hele handel weer in de auto bouwen.

Tips:
-Gebruik M8 voor alles, dan kun je dus draad tappen in de originele T stukken waardoor je zo min mogelijk ruimte/schroefdraad etc nodig heb.
-Maak op de werkbank alles zo exact mogelijk na, wees heel nauwkeurig met lengtes en het buigen van de draadeinden, hierdoor blijven je wissers mooi gelijk en heeft alles zo min mogelijk wrijving/weerstand.
-Bij mij was 1 van de 2 kunststof houders stuk waarmee de wisser-as door de parafaan zit. Hier zit dus speling op.
-Controleer als je helemaal klaar ben ook of er speling op de wissermotor zit, bij mij zat 1 van de 3 schroeven niet goed vast waardoor de motor een cm speling had.
-Zet de lagers goed in het vet, en controleer zo een paar keer per jaar dan hoef je ze waarschijnlijk nooit meer te vervangen.
-Test alles eerst zonder ruitenwissers, als je de boel verkeerd op de motor heb geschroefd staat er straks een kras in je ruit/motorkap.
-Als de ruitenwissers bij het aanzetten eerst een klein stukje naar beneden gaan en vervolgens pas omhoog, dan moet je dit verstellen door het loshalen van de stang die op je motor zit. Deze iets meer naar onder of boven, hij staat dan niet goed op het nulpunt/dode punt van de motor. Theoretisch gezien moet de stang die op je motor bevestigd zit natuurlijk 90 graden staan, maar dit is lastig te zien/meten. Gewoon proberen.

Fotos ter verduidelijking:
ABC op 1 foto:
A=Aansluting op je wissermotor
B=Passagierswisser
C=Bestuurderswisser

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 06-12-2012 08:04
door freek corsa
yes

Dankjewel :D

Ik had deze update ook al eens gedaan, maar ik had er nog geen How To van gemaakt.

Geplaatst: 06-12-2012 08:47
door Jurgen
Mooie how to yes

Geplaatst: 06-12-2012 10:05
door Gonzo
8) Nice

Geplaatst: 06-12-2012 12:13
door bromgabber
Dik, mijnes is ruim dus die stuiterd over het raam als het niet hard regent..
Misschien dat ik dit inderdaad ook gemaken 8)
Nette how-to ;)

Geplaatst: 06-12-2012 15:12
door CorsaBBoomer
yes

Geplaatst: 10-12-2012 09:17
door freek corsa
Ik heb het een keer van M6 gemaakt, die draadstang is dan net te dun, hij is uit eindelijk dubbel geknikt.
Toen heb ik hem weer verstevigd, dat gaat nu al een tijdje goed.

Geplaatst: 10-12-2012 10:25
door vluggejaapie
Ik heb zelf edelstahl draadeindes gebruikt. Eigenlijk de enige reden dat ik dat gedaan heb is omdat alle normale gegalvaniseerde draadeinden in de bouwmarkt al krom in het rek lagen. Ipv 1,89 betaal je dan 3,59 voor een draadeind. Daar doe ik niet moeilijk over, en ze zijn echt 4x zo sterk. Totale kosten van het hele verhaal zijn nog geen 30 euro dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Alleen het vinden van de uniballs is wat lastiger, ik moest deze per 10 kopen bij de groothandel, dus mocht iemand ditzelfde willen maken kan ik deze wel tegen dezelfde prijs van 3,85 per stuk doorverkopen. Ik heb er nog 6 over want je hebt er maar 4 nodig.

Geplaatst: 15-12-2012 12:48
door bromgabber
Heb wel interesse in 4 uniballs :)