Versnelling's bak 4 uitbouwen en de 5 bak inbouwen ? How to?

De oer corsa

Moderators: freek corsa, Aapje

Plaats reactie
Bericht
Auteur
lanser 56
Fanatieke Poster
Berichten: 83
Lid geworden op: 27-05-2012 15:46

Versnelling's bak 4 uitbouwen en de 5 bak inbouwen ? How to?

#1 Bericht door lanser 56 » 04-07-2012 12:58

Versnelling's 4 bak , uitbouwen en de 5 bak inbouwen ? How to ?
Heb van Tonny een 5 bak gekocht , wat is de makkelijkste manier , om de 5 bak over te bouwen , niet alleen de cassetten , maar de hele bak .
Daar het differentieel 3,74 is zou de hele bak over gebouwd moeten worden :?:

Dus eerst de versnelling's bak olie af tappen , hoe krijg je dan het makkelijkst de steek assen er uit :?:

Kan iemand mij helpen , hier een stappen plan te maken , of is er een link hoe dat moet , versnelling's bak uit en inbouwen in mijn Corsa A1 1.2 S 1984 :?:
Afbeelding

Afbeelding
Opel Corsa A Groen 1.2 S met 5 Bak 1984
Fiat Panda 45 1.4 Diesel Rood 1984 710 KG Ledig gewicht

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#2 Bericht door freek corsa » 04-07-2012 13:17

Beide bakken zijn F10 ?

De aandrijfassen eruit:
De borgpin door de moer van de homokineet loshalen.
De moer inspuiten met WD40
Dop of sleutel 30 op de moer zetten.
Remmen en losdraaien van de moer.
Hierna pas het wiel eraf halen.
Dan door de onderste M8 bout uit het fusee te halen met twee keer sleutel 13.
De homokineet uit het lager halen en vervolgens met een ruk uit de versnellingsbak trekken.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

lanser 56
Fanatieke Poster
Berichten: 83
Lid geworden op: 27-05-2012 15:46

#3 Bericht door lanser 56 » 05-07-2012 01:40

freek corsa schreef:Beide bakken zijn F10 ?

De aandrijfassen eruit:
De borgpin door de moer van de homokineet loshalen.
De moer inspuiten met WD40
Dop of sleutel 30 op de moer zetten.
Remmen en losdraaien van de moer.
Hierna pas het wiel eraf halen.
Dan door de onderste M8 bout uit het fusee te halen met twee keer sleutel 13.
De homokineet uit het lager halen en vervolgens met een ruk uit de versnellingsbak trekken.
Bedankt Freek , het is de eerste , Opel waar ik zelf aan sleutel :oops:

Weet niet of bijde bakken F10 zijn , staat dat ergens op :?:
Moet het nog nader bekijken ,

Maar heb een Kumo lucht moerslag sleutel , 450 NM , met speciale zwarte doppen :roll:
Daar kan je toch ook die grote wiel moer mee losdraaien :?:
Heb ook nog een Ferm 18 volt accu 300 NM moerslag sleutel , voor wat kleinere bouten en moeren ;)

Maar beide steekassen moeten er uit , niet alleen de linkse :eek:

Dus eerst de borg pin er uit dan de wiel moer er af draaien.

Wiel er af , Fusee kogel losmaken , steek as er uit , dan uit de bak trekken .

Dit 2 keer links en rechts

Dan de koppeling's kabel en de kilometer teller kabel los :?:
Daarna de versnelling's pook losmaken van de bak :?:

wat daarna het eerst , de bak steun los maken , of eerst de bak van de motor los schroeven :?:

Hoor het wel verder , welke stappen eerst , het beste zijn :roll:
Opel Corsa A Groen 1.2 S met 5 Bak 1984
Fiat Panda 45 1.4 Diesel Rood 1984 710 KG Ledig gewicht

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#4 Bericht door freek corsa » 05-07-2012 07:32

Als het beide F10 bakken zijn, dan is het misschien mogelijk om alleen de cassette om te wisselen, maar dan moet de eindoverbrenging wel gelijk zijn.

Er zijn meerdere topics met veel informatie.
Misschien moet er eens iemand een topic maken met informatie over versnellingsbakken, een soort how to.

Als je de hele versnellingsbak gaat wisselen, dan moet idd alles los.
Dan moet de motor ook ondersteund worden of opgehangen worden.

Wat zit er aan de versnellingsbak vast:
- Aandrijfassen
- Km/h kabel
- koppelingkabel
- massa strip
- Schakelstang achter de motor
- Steun links naar chassis
- Steun achter de motor naar chassis
- Plaat onder, bescherming voor vliegwiel (deze moet er af voor de bak eraf kan)
- 7 bouten bevestigd naar de motor

Dit weet ik zo uit mijn hoofd.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

insane31
Forum junkie
Berichten: 579
Lid geworden op: 20-09-2010 20:23

#5 Bericht door insane31 » 05-07-2012 10:11

zijn beide f10 bakken, maar de eindoverbrenging is niet hetzelfde

freek corsa
Moderator
Berichten: 6377
Lid geworden op: 30-08-2008 17:09

#6 Bericht door freek corsa » 05-07-2012 10:34

Als je geen sleutel ervaring hebt is het beter om de hele versnellingsbak te verwisslen.

Ik zou ervoor kiezen om de cassette en de eindoverbrenging te verwisselen.
Dat is minder werk, maar wel meer risico om iets fout te doen.
\____
/__|__\__
|(o)___(o)\
Corsa A1 1985 Zwart C20XE 155 pk
Corsa A1 1984 C20NET 280 pk
Corsa A1 1986 C20LET 440pk 550Nm
Corsa B GSi 1996 C20?? Projekt
Audi S3 8L 1.8T APY 300pk Daily
VW T4 MV2 2.5 TDI AHY 186pk

lanser 56
Fanatieke Poster
Berichten: 83
Lid geworden op: 27-05-2012 15:46

#7 Bericht door lanser 56 » 05-07-2012 12:17

freek corsa schreef:Als je geen sleutel ervaring hebt is het beter om de hele versnellingsbak te verwisslen.

Ik zou ervoor kiezen om de cassette en de eindoverbrenging te verwisselen.
Dat is minder werk, maar wel meer risico om iets fout te doen.
Heb wel sleutel ervaring , maar niet met Opel , wat wel goed bevalt .
het is inderdaad net Lego :D

Zou makkelijk zijn , met een vraagbaak of zo , een tekening hoe alles in elkaar zit , dan durf ik het wel aan , de cassetten en eind overbrenging over te zetten :eek:

Maar ja , de bak in zijn geheel overbouwen , dan kan ik de oude bak , ombouwen naar een 5 bak , voor reserve , of zo :lol:

Gewoon wat ervaring op doen , met sleutelen aan de Opel , daar leer je het meeste van vind ik althans :roll:
Opel Corsa A Groen 1.2 S met 5 Bak 1984
Fiat Panda 45 1.4 Diesel Rood 1984 710 KG Ledig gewicht

lanser 56
Fanatieke Poster
Berichten: 83
Lid geworden op: 27-05-2012 15:46

#8 Bericht door lanser 56 » 05-07-2012 14:30

insane31 schreef:zijn beide f10 bakken, maar de eindoverbrenging is niet hetzelfde
Hallo tonny .
het uiterlijk is identiek , van de bakken , behalve de cassette :D
Wat is wijsheid , de complete bak wisselen , of de eindoverbrenging ETC.

Maar in beide gevallen moeten de steekassen er toch uit :roll:

Wat is het makkelijkste , heb hier bij een kennis die een garage bedrijf heeft gevraagd ,
De bak te vervangen , die vraagt er 200 tot 250 Euro voor , wat ik een beetje veel geld vind , en liever zelf uitspaar :roll:
Afbeelding
Opel Corsa A Groen 1.2 S met 5 Bak 1984
Fiat Panda 45 1.4 Diesel Rood 1984 710 KG Ledig gewicht

insane31
Forum junkie
Berichten: 579
Lid geworden op: 20-09-2010 20:23

#9 Bericht door insane31 » 05-07-2012 15:24

in beide gevallen moet de steekassen eruit, en wat freek zegt, als je nog geen bakken uit elkaar gehaald hebt is het beter om de complete bak te wisselen

lanser 56
Fanatieke Poster
Berichten: 83
Lid geworden op: 27-05-2012 15:46

#10 Bericht door lanser 56 » 05-07-2012 15:41

insane31 schreef:in beide gevallen moet de steekassen eruit, en wat freek zegt, als je nog geen bakken uit elkaar gehaald hebt is het beter om de complete bak te wisselen
Ok dan doe ik dat maar , de hele bak wisselen .
Eerst de olie aftappen , en dan eerst de rechter steek as er uit halen :roll:
Dan kan ik de auto naar rechts rollen , daar de garage 270 cm breed is .

dan de linker steek as er uit , en dan zou je alles vanaf de linker kant en voorkant , los kunnen maken en de bakken wisselen :roll:
En hou aan de linkerkant ongeveer 1 meter werk ruimte over :roll:

mijn ruitensproeier tank is gedeeltelijk lek , het is er een met twee pompjes heb jij die misschien nog liggen tonny :?:
Plus een 5 bak pook knop :?:
Opel Corsa A Groen 1.2 S met 5 Bak 1984
Fiat Panda 45 1.4 Diesel Rood 1984 710 KG Ledig gewicht

Plaats reactie

Terug naar “Corsa A1 ”